יום חמישי, יוני 12, 2025 | ט״ז בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ברקים באפלה

הכרובים חוסמים את הדרך לעץ החיים, שמסמל את ההכרה השלמה והמלאה. אך כשהם מזיזים את חרבותיהם, משהו מהאור משתקף לעינינו

מאת  שלום רוזנברג
ח׳ באב ה׳תשפ״ב (05/08/2022 08:56)
צילום: EPA

סופת ברקים. צילום: EPA

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ברשימה הקודמת ראינו את פירושו של החכם ר' אברהם בר חייא מברצלונה לסיפור גן עדן. הוא איננו מסכים לפירוש המקובל, שלפיו האכילה מעץ הדעת הקנתה "דעת" במובן של השכלה, ומפרש את ה"דעת" מלשון תחושה והרגשה. עץ הדעת טוב ורע מסמל את המצב בעולמנו, שבו הטוב והרע, האושר והסבל, מעורבבים זה בזה. בניגוד אליו, עץ החיים מסמל מציאות של טוב טהור שאליה יכול האדם לחזור בעתיד.

כעת נראה כיצד פירוש זה של ר' אברהם בר חייא השפיע על הרמב"ם. בפני הרמב"ם עמדו שני פירושים למשמעות עץ הדעת. הפירוש הקלאסי דיבר על ידיעה והשכלה שהושגה על ידי האכילה מהעץ. אם האדם לא היה אוכל מעץ הדעת, היה הוא חסר יכולת השכלתית כזו. מאידך, ר' אברהם טען שכבר מראשית ברייתו היה האדם בעל יכולת השכלתית שלמה, ועם "דעת טוב ורע".

באיזה מהפירושים בחר הרמב"ם? הוא בחר בשניהם! בפירושו הידוע לסיפור גן העדן (מורה הנבוכים א, ב) אומר הרמב"ם שקודם לאכילה מעץ הדעת היה האדם כבר בעל דעת והשכלה ויכולת הבחנה בין אמת ושקר:

שהשכל אשר השפיע ה' לאדם שהוא שלמותו הסופית הוא אשר ניתן לאדם לפני מריו, ועליו נאמר בו שהוא בצלם א־להים ובדמותו … כי בשכל יבדיל בין אמת ושקר.

אך כאשר חטא ונטה אחרי תאוותיו הדמיוניות ותענוגות חושיו הגופניים כמו שאמר כי טוב העץ למאכל… נענש שנשללה ממנו אותה ההשגה השכלית… ונקנית לו השגת המפורסמות, ושקע בהבחנת הרע והטוב.

בעקבות החטא, קריטריונים נכונים של אמת ושקר התחלפו ב"רע וטוב", שהרמב"ם מכנה "המפורסמות". לפני האכילה מעץ הדעת, "אפילו היותר מפורסמת במדות לגנאי, והיא גלוי הערוה, לא היה זה רע בעיניו ולא הרגיש את גנותו". אך בעקבות החטא אמות המידה השתנו, והדברים שהאדם רודף אחריהם או נמנע מהם כבר אינם הדברים הנכונים. הרמב"ם מייחס לאכילה מעץ הדעת שינוי תפיסתי, תודעתי, אך זהו שינוי לרעה. האדם לא קנה דעת והשכלה, אלא עיוות את תפיסתו הטובה שהייתה לו קודם החטא.

כוחו של הדמיון

הרמב"ם מושפע מפירושו של ר' אברהם בר חייא בעניין נוסף. הנחש אומר לאישה "וִהְיִיתֶם כֵּא־לֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע". על כך כתב ר' אברהם בר חייא: "היודעים מה שעתיד להיות מן הטוב ומן הרע. ועל זה נקרא שמו נחש, שהסית את האשה לעונן ולנחש". הנחש מסמל את הניחוש. ואכן במיתולוגיות דמותו של הנחש קשורה עם אפשרות הניחוש וידיעת העתיד. רעיון זה מתפתח אצל הרמב"ם, והוא מחולל באמצעותו מהפכה. מהו אותו הכוח שיש בו גם את הטוב ואת הרע? גם את המיניות וגם את הניחוש? הרמב"ם מגדיר זאת "הכוח המדמה". זהו הדמיון, הכוח האנושי היוצר את האומנות, ולפי הרמב"ם גם מאפשר לאנשים מסוימים לנחש או לראות דברים לא רק דרך העיניים. אך בכוח הזה יש סכנה:

יתחדשו להם דמיונות מופלאים וחלומות והפתעות בהקיץ כעין מראה הנבואה עד שמדמים לעצמם שהם נביאים. ויתפלאו מאד במה שהם משיגים מאותם הדמיונות … ויבואו בבלבולים גדולים בענינים הנעלים העיוניים, ומתערבבים אצלם הדברים האמתיים בדברים הדמיוניים תערובת מתמיהה.

ובעניין נוסף: הקב"ה לא כרת את עץ החיים, אך בינתיים הכרובים שומרים על פתח הגן עם להט החרב המתהפכת. ר' אברהם בר חייא לומד מכך ש"אם האדם יתקן את מעשיו הוא עתיד לחזור לגן עדן ולנוח בו". לדעתי גם הרמב"ם מאמין באפשרות החזרה לעץ החיים, אך באופן שונה. הוא חשב שעץ החיים מסמל את ההגעה להכרה הא־לוהית האמיתית. הרמב"ם העמיד את השגת ההכרה הזו כשיא היכולת ומטרת הקיום האנושי. האנושות תגיע לכך בעתיד, אולם בינתיים הדרך לעץ החיים חסומה על ידי השומרים שבידיהם החרב המתהפכת.

לחרב זו יש "להט", ומדי פעם היא מנצנצת. ואכן, בפתיחה למורה נבוכים אומר הרמב"ם שבספרי הקודש יש סודות עצומים, שלרוב איננו מצליחים להבינם: "ולא תחשב שהסודות העצומות ההם ידועות עד תכליתם ואחריתם לאחד ממנו". אבל מדי פעם "יוצץ לנו האמת עד שנחשבנו יום. ואחר כן יעלימוהו הטבעים והמנהגים עד שנשוב בליל חשך קרוב למה שהיינו תחלה, ונהיה כמי שיברק עליו הברק פעם אחר פעם, והוא בליל חזק החשך". ההכרה והתפיסה שלנו היא כמו ברקים באפלה. רוב הזמן אנו יושבים בחושך, והברק מסמל את ההכרה שהיא מעין חוויית שיא. מידי פעם יש לנו נצנוצים של הכרה כזו, ואז שוב חוזרים לחושך. זהו מצבנו בעולם.

להט החרב המתהפכת

ואולם יש מדרגות שונות בהכרה. המדרגה הגבוהה ביותר היא זו של משה גדול הנביאים:

והנה יש ממנו מי שיברק לו הברק פעם אחר פעם, במעט הפרש ביניהם, עד כאלו הוא באור תדיר לא יסור, וישוב הלילה אצלו כיום. וזאת היא מדרגת גדול הנביאים אשר נאמר לו "ואתה פה עמד עמדי", ונאמר בו "כי קרן עור פניו". ויש מי שיהיה לו בין ברק לברק הפרש רב, והיא מדרגת רוב הנביאים.

ישנם גם אלו שקיבלו חוויית נבואה חד־פעמית או לעיתים רחוקות:

ומהם מי שיברק לו פעם אחת בלילו כולו, והיא מדרגת מי שנאמר בהם "ויתנבאו ולא יספו". ומהם מי שיהיה בין בריקה לבריקה הפרשים רבים או מעטים.

וביחס לאלו שאינם נביאים: "ויש מי שלא יגיע למדרגה שיאור חשכו בברק, אבל בגשם טהור זך, או כיוצא בו מן האבנים וזולתם אשר יאירו במחשכי הלילה".

הדימוי הוא של נצנוצי אור בגשם, ואולי הרמב"ם הכיר גם אבנים פוספורסנטיות שמאירות בחושך: "ואפילו האור ההוא הקטן אשר יזרח עלינו גם כן אינו תדיר, אבל יציץ ויעלם כאלו הוא להט החרב המתהפכת".

כאן חוזר הרמב"ם לפירושו לסיפור גן עדן. הכרובים חוסמים את הדרך לעץ החיים, להכרה השלמה והמלאה שאותה אנו לא יכולים להשיג. יש להם חרבות, אך כשהם מזיזים את החרבות משהו מהאור של עץ החיים משתקף בהם ואז רואים את הנצנוצים. מתי זה קורה? או בחוויה הנבואית, או באופן פחות מכך – בהכרה ובתפיסה האנושית. אנו לא מגיעים להכרה הטוטאלית, אלא אך ורק למין הזרחה של אור שמגיע אלינו מהכרובים ששומרים את עץ החיים. אל עץ החיים עצמו נוכל להגיע רק לעתיד לבוא.

תגיות: הרמב"םפרשת עץ הדעת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    בעיית אמון: מה מיוחד בחטא המרגלים?

    הידיעה הבאה

    איילת שקד ויועז הנדל: "נשארנו היחידים בימין הממלכתי"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    כורים אוזן: מסע הרבנים 2.0

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD