יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

המסע שאינו נגמר: כשהדרך חשובה יותר מהתוצאה

בני ישראל נוסעים ממקום למקום, אך אינם מגיעים אפילו לשפת הירדן. בכך מבקשת התורה להעניק ערך למסע עצמו, ולא להניח לקשיים שבו לדחוק את החלום

מאת  הרב רפאל פוירשטיין
כ״ט בתמוז ה׳תשפ״ב (28/07/2022 18:45)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

איש היה מתהלך ברחובות שכונת קריית־משה בירושלים. ילד בן שש־שבע הייתי, והוא נראה לי מוזר. הוא הלך תמיד במהירות הבזק, פעמים רבות היה מנגן במפוחית, הלוך וחזור, ללא לחן של ממש. פעם, באחת מהליכותינו המשותפות, אמר לי אבי: "אתה יודע מה הבעיה של האיש הזה? הוא תמיד הולך במהירות כאילו הוא מאחר לפגישה חשובה, אבל בעצם הוא הולך לשום־מקום, אין לו מטרה באמת".

פרשת מסעי, החותמת את ספר במדבר, מתארת לכאורה מסע מעין זה, מסע לשום מקום. תחנת היציאה היא מצרים, והתאריך הוא ט"ו ניסן:

אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם… וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם. וַיִּסְעוּ מֵרַעְמְסֵס בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן.

בתום המסע, לאחר ארבעים שנה, הם מגיעים אל מקום ששמו "אבל שיטים":

וַיַּחֲנוּ עַל הַיַּרְדֵּן… עַד אָבֵל הַשִּׁטִּים בְּעַרְבֹת מוֹאָב.

הם אפילו לא מגיעים לשפת הירדן. לשם כך תידרש התחנה הארבעים ושתיים, שתתבצע לא על ידי משה אלא על ידי יהושע, ותתואר לא בתורה אלא בספר יהושע:

וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁטִּים וַיָּבֹאוּ עַד הַיַּרְדֵּן (יהושע ג, א)

מה טיבו של מסע זה, שהתורה אינה מסיימת אותו אלא מותירה את סיומו לספר יהושע שבנביאים? מדוע מטרתה של התורה, הכניסה לארץ כנען, אינה מושגת בתורה עצמה?

ארבעים שנות היריון

הקו ששרטטנו בלימודנו המשותף בטור זה היה שהמסע חשוב יותר מהמקום שאליו הוא מוביל, ולמצער יש למסע ערך עצמי. אנו רגילים למסעות, אבל מתעניינים באמת בתוצאות שלהם. לומדים על מנת לקבל תעודה, תואר. עובדים בדרך כלל על מנת להשתכר ולחיות. וכשאנו מתבגרים, אנו עובדים כדי לחסוך לפנסיה. המסע עצמו הוא אמצעי נשכח, אמצעי שפעמים רבות אנו משליכים לאחר גוונו.

אך המסע של ספר במדבר הוא הלידה המחודשת של משה ושל העם. מלכות ה' האבסולוטית של היציאה הפלאית ממצרים ומתן תורה איננה מכילה את האדם על חולשותיו, אלא חותרת לשלמות של "ממלכת כהנים וגוי קדוש", שלמות שהעם מתקשה לממש. בשלמות זו אין מקום לאנטי־גיבורים, וגם אין מקום לפרט על כוחותיו ועל חולשותיו.

במסע זה, משה והעם נולדים מחדש אל מלכות האדם המבקש את אלוהיו, תוך חיפוש בלתי פוסק ותוך אינספור התמודדויות פנימיות וחיצוניות. מסע המדבר הוא היריון מתמשך של העם, ואילו הלידה תהיה בארץ ישראל. פרשיותיו של ספר במדבר מאירות שלבים שונים בהיריון זה, שאת חלקם ניסינו להציג במהלך הלימוד המשותף שלנו.

גם מסע החיים של האדם (כמו שאבי היה מסיים תמיד), ועימו ציפיותיו, חלומותיו, געגועיו, מסתיים אי־שם ב"אבל שיטים" שבערבות מואב. עובדה זו, יחד עם תלאות החיים ובהן תלונות, תאוות, חרדות ופחדים, שאיפות רוחניות לא ממומשות, שאיפות לא מוצלחות לשלוט במשפחה ("שיקשיבו לי למען השם"), כישלונות, סגידה למטרות שווא ("עגל זהב" כלשהו), חטאים ועלבונות ועוד כהנה וכהנה, עשויים לפגוע ביקר מכול – בחלום, בתקווה בחזון.

לכן מסתיים הספר באי־כניסתו של משה לארץ. הוא לא נכנס אליה, אבל הארץ נכנסה אליו, בחזונו.

התמונות שבאלבום

חבר היה להוריי, ראובן וברטה ז"ל, ושמו רודי להמן ז"ל, פסל מחונן, גרמני שאומץ על ידי משפחה יהודית. הוא הגיע לארץ ב־1933 בעקבות עליית הנאצים לשלטון, וסייע רבות להגנה ביצירת הדוידקה. יום אחד אמר לו אבי: "רודי, בוא איתי וניסע יחד לראות את העולם". השיב לו רודי: "ראובן, מדוע אתה מפריע לי? בשעה שאני מניח את רגלי על הדום הכורסה, מצית מקטרת ועוצם את עיניי, אני רואה את העולם היפה ביותר".

משה רבנו לא נכנס לארץ. "לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ". אך הארץ חדרה אליו, לתוכו, בנבואתו, בחלומו.

חמש פתיחות, מעין שיר עם מקצב פנימי, בפרשתנו: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר". כל אחת מהן היא צעד נוסף של משה לארץ, בחזונו. בראשונה (לג, נ־נו) מצווה ה' על כיבוש הארץ, "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם", ועל חלוקתה: "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ בְּגוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם". בשנייה ה' לוקח את משה למסע בגבולות הארץ עם שמות מוגדרים (לד, א־טו): "וְנָסַב לָכֶם הַגְּבוּל מִנֶּגֶב לְמַעֲלֵה עַקְרַבִּים וְעָבַר צִנָה… ויָצָא חֲצַר אַדָּר וְעָבַר עַצְמֹנָה".

בשלישית (טז־כט) ניתנים שמות מנהיגי הכניסה, הכיבוש וההתנחלות: "אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר יִנְחֲלוּ לָכֶם אֶת הָאָרֶץ". ברביעית (לד, א־ח) ערי הלוויים, ובחמישית (ט־לד) ערי המקלט לרוצחים בשגגה.

האם משה נכנס לארץ? לא! האם הארץ נכנסה למשה? לגמרי! לפרטי פרטיה.

הפרשה חותמת את מסע לידתם של משה, העם והאדם, בחובת החלום. הפרשה מצווה עלינו לחלום. "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים". התורה יודעת שבמלכות האדם, החלום בסכנה. תלאות החיים ומורכבותם עלולות למוסס את החלום ולהקטין את התקווה. "אמר רבי יונה אמר רבי זירא: כל הלן שבעת ימים בלא חלום נקרא רע" (ברכות יד, א). התורה מכינה אותנו לאלפי שנות גלות, שבהן ייוותר לנו אך חלום. "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי", חולמים ונשבעים גולי בבל. חלומם העקשני השיב אותנו לארצנו.

כשאנו מתבוננים באלבום התמונות אנו פוגשים את עינינו הצעירות בורקות מלהט, ציפייה ותשוקה לעתיד הממתין לנו. "אלה מסעי" של חיינו מכבה במשהו את הלהט, הציפייה, השאיפה והגעגועים. התורה מצווה אותנו להמשיך לחלום, להמשיך לשאוף, ולהמשיך לנסות ולממש. לא לתת למתלוננים ולמתאווים, למרגלים ולקורח לכבות את האש, לכבות את התקווה.

אנו מודים לרב ד"ר רפאל פוירשטיין על עיוניו שליוו אותנו במהלך ספר במדבר, ומקדמים בברכה את הרב ד״ר יצחק ליפשיץ, המלמד בתוכנית הבינתחומית בפילוסופיה ובהגות יהודית במרכז האקדמי שלם, שיכתוב על ספר דברים

תגיות: ארץ ישראלבני ישראלחומש במדברמשה רבנופרשת מסעי

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    יעקב פרי: יש להעביר את הטיפול בערביי ישראל לידי שב"כ

    הידיעה הבאה

    השיבה לגן עדן: בין עץ החיים לעץ הדעת

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    השיבה לגן עדן: בין עץ החיים לעץ הדעת

    השיבה לגן עדן: בין עץ החיים לעץ הדעת

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD