יום ראשון, ספטמבר 14, 2025 | כ״א באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ארבעה נכנסו בפרדס: האם המים הם רק אשליה?

הרמב"ם ראה במדרשי חז"ל פתח להבנת סודות המקרא והיקום, וכך הוא גם קרא את המדרש החידתי על רבי עקיבא שנכנס לפרדס

מאת  שלום רוזנברג
י״ח בסיון ה׳תשפ״ב (17/06/2022 08:56)

יוסי לובלסקי, "פרדס", שמן על בד, 2018

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בגמרא במסכת חגיגה מובא מדרש קלאסי זה:

תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס, ואלו הן: בן עזאי, ובן זומא, אחר, ורבי עקיבא. אמר להם רבי עקיבא: כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים, משום שנאמר "דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי" (בבלי חגיגה יד)

ההמשך ידוע; כולם נפגעו חוץ מרבי עקיבא. הפעם ננסה ללכת בעקבות פירושו של הרמב"ם. הרמב"ם לשיטתו רואה במדרשים פתח להבנת סודות המקרא, וגם בסיפור זה הוא רואה פירוש לנאמר במעשה בראשית. אך כדרכו הרמב"ם איננו מגלה את הסודות, רק רומז לפתרון.

ננסה תחילה להבין את דברי ר' עקיבא על פי מה שנראה כפשט הדברים. ר' עקיבא עסק במיסטיקה. בחזונותיו הוא ביקר בעולמות העליונים, והוא נותן כאן סוג של הדרכה לחבריו הרוצים בכך אף הם. מה הדגש בדבריו? "אל תאמרו מים מים". אתם תגיעו למקום של שיש טהור, תחשבו שאתם רואים שם מים, אבל אלה אינם מים. זוהי גם אזהרה מפני הסכנה שבמים המדומים האלה, ואכן האחרים נפגעו. איך אפשר להינצל? אם מבינים שבאמת אין שם מים, שהם רק אשליה, רק משהו שנראה כמים. הפטנט הוא להתעלם מהמים, להיות בתודעה שאין שם מים.

כאן בא הרמב"ם ונותן פירוש אחר לחלוטין. הרמב"ם מתנתק מהבנה מיסטית כזו של הדברים, ומפרש את המדרש בכיוון התיאולוגי. כידוע, הרמב"ם במורה הנבוכים משקיע מאמץ רב כדי להרחיק את האמונה היהודית מההגשמה. הוא עושה עבודה רבה כדי להסביר שביטויים כמו "יד ה'" או "עין ה'" אינם אלא מטאפורה. בכיוון זה יפרש הרמב"ם את הדברים הללו של ר' עקיבא. כאמור, הרמב"ם חשב שהמקרא מסתיר סודות, ושהמדרשים מפרשים קצת מסודות אלו. את המדרש הזה הוא קושר למעשה בראשית, ובפרט לפסוקים העוסקים במים.

סוף העולם

בפירושו למעשה בראשית, אומר הרמב"ם דבר מעניין:

וגם זה סוד גדול, שכל מקום שתמצאהו אומר ויקרא אלהים לכך ככה, אינו אלא להבדילו מן הענין האחר, אשר שתף ביניהם בו שם זה (מו"נ ב, ל).

הכוונה היא שבכל פעם שמופיע בפסוקי מעשה בראשית שהקב"ה קורא למשהו בשם, אז הוראת המילה שהייתה קודם הוראה מסוימת, הופכת כעת למשהו אחר ומקבלת הוראה אחרת.

כך גם ביחס למושג "מים". התורה הרי פותחת ואומרת: "וְרוּחַ אֱ־לֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם". זהו ביטוי גשמי לכאורה ביחס לקב"ה. ובהמשך נאמר: "וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ". מכאן מסיק הרמב"ם שהמים שמעל הרקיע אינם כמו המים שמתחת הרקיע, ובלשונו:

אינה הבדלה במקום – שנעשה זה למעלה וזה למטה וטבעם אחיד. אלא פירושו שהוא הבדיל ביניהם ההבדלה הטבעית, כלומר בצורה.

זו אינה הפרדה מרחבית בין המים למעלה והמים למטה, אלא הבדלה מהותית. המים שלמטה אינם המים שלמעלה. יש ביניהם רעיון משותף כלשהו, אבל הם אינם אותו חומר. בעצם, המים אשר מעל הרקיע אינם חומר בכלל.

מדוע זה חשוב כל כך? צריך להבין שעבור הרמב"ם, שחי בעולם של האסטרונומיה האריסטוטלית, מה שמעל הרקיע זה כבר מחוץ לעולם החומרי. הם חשבו שהעולם מורכב מגלגלים שעליהם יושבות הפלנטות, השמש והירח. הכוכבים נחשבו בקצה, בגלגל האחרון. זה היה בשבילם קצה העולם. מעבר לכך אין כלום. אגב, הם חשבו שלעולם יש סוף, אבל שהזמן הוא ללא התחלה וסוף. הרלב"ג התייחס לכך ושאל: מדוע אתם אומרים שהזמן הוא אינסופי, בעוד שהעולם הוא סופי? לכן הוא טען שגם הזמן הוא סופי ושהוא התחיל בנקודה מסוימת. לעומת זאת, ר' חסדאי קרשקש הלך בכיוון ההפוך וטען שגם העולם הוא אינסופי כמו הזמן.

שם משותף, מהות שונה

נחזור לדברי ר' עקיבא. אומר הרמב"ם כך:

הנה נתבאר כי חומר מסוים היה משותף וקראו מים. ואחר כך נבדל בשלש צורות, ונעשה דבר ממנו – "ימים", ודבר ממנו נעשה "רקיע", ודבר ממנו נעשה מעל אותו הרקיע… אבל לעניין שאותו אשר מעל לרקיע נקרא מים – בשם בלבד. לא שהוא מין המים הללו.

הרמב"ם טוען שיש שלושה סוגי מים: המים שמהם עשוי הרקיע; מים מסוג שונה שמהם עשוי הים, על פי הפסוק "וַיִּקְרָא אֱ־לֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים" – מתן השם על ידי הקב"ה מסמל שאלו מים מסוג אחר; והחשוב ביותר – המים שמעל הרקיע. אלו כבר אינם חלק מהעולם הפיזי שלנו, והם רק חולקים את אותו שם אך לא את אותה מהות. וממשיך הרמב"ם:

כבר אמרוהו גם חכמים ז"ל. אמרו במאמרם: ארבעה נכנסו לפרדס… אמר להם ר' עקיבא כשאתם מגיעין לאבני שיש טהור אל תאמרו מים מים… התבונן נא אם אתה מאנשי ההתבוננות, כמה באר במאמר זה, והיאך גלה את כל הדבר.

כאן טוען הרמב"ם שהמדרש בא לבטא בדיוק את הרעיון הזה ביחס למים. ר' עקיבא אומר שאסור לפרש את המילה מים שבתורה, המתייחסת למים שמעל הרקיע, כאילו היא זהה למילה מים שמתחת לרקיע, בעולם הפיזי שלנו. "אל תאמרו מים מים", אל תגידו שהמים כאן והמים שם הם זהים. מבחינה סטרוקטורלית מסוימת אכן שניהם מים, אולם הבסיס החומרי הוא שונה.

מהו החומר העליון? מהם אבני השיש הטהור? את זה הרמב"ם לא גילה. הוא לא רצה למסור את כל האינפורמציה. אבל הוא גילה סודות אלו לתלמידיו, ועל כמה מהסודות הם קצת כתבו. תלמידיו הראשונים היו כנראה אומרים שהאבנים מסמלים את ה"צורות". בפילוסופיה היוונית מדברים כידוע על חומר ועל צורה. הצורה היא משהו אבסטרקטי, רעיוני, לא חומרי.

אולם מעניין שהקשר בין אבנים למים קיים כבר במקרא, ולכך הרמב"ם היה בוודאי מודע. בישעיהו לד, בנבואת החורבן על אדום, נאמר: "וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ וְאַבְנֵי בֹהוּ". "קו" מזכיר את "יקוו המים", וכבר חז"ל דרשו "יקוו המים" – שהקב"ה שם גבול למים; קו מלשון קב (מידת נפח). ו"תהו" מזכיר את התהום עם המים שבו. וכך, מה שאנו פוגשים בעולם זה אבנים וגם מים. אכן גם למעלה יש אבנים ומים, אך שם הם אבני שיש טהור, והמים אינם מים. בעולם התחתון יש אבני בוהו בתוך מי התהום, הכול גשמי. ולמעלה יש אבני שיש ומים שמהותם שונה לחלוטין. הם אינם חלק מעולם החומר שאנו מכירים, ואי אפשר לדבר על שום דבר גשמי בהקשר לא־לוהים.

תגיות: הרמב"םחז"למילה לסיוםרבי עקיבא

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מהמרגלים ועד סאטמר: הוויכוח על הנחות היסוד

    הידיעה הבאה

    בן גביר עתר לבג"ץ נגד נוהל עליית ח"כים להר הבית

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    צפיפות ותסכול: מאות יהודים ממתינים להיכנס להר הבית

    בן גביר עתר לבג"ץ נגד נוהל עליית ח"כים להר הבית

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD