יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

הדרך לחירות

סארטר האמין שהאדם חופשי באופן מוחלט, והותיר אותו ללא נקודת אחיזה בעולם. לעומתו העמיד בובר אקזיסטנציאליזם שיש בו מקום לא־לוהים, למוסר ולאחר

מאת  שלום רוזנברג
י׳ בסיון ה׳תשפ״ב (09/06/2022 17:32)
בתוך יהדות, שבת
הדרך לחירות

חור שחור. קרדיט: EPA

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ברשימה הקודמת ראינו כיצד סארטר, האתאיסט, האמין בחופש המוחלט של האדם ובכך שאין לו שום ייעוד קבוע מראש שאליו הוא אמור לשאוף. האדם, או האנושות, חופשיים לקבוע את ייעודם בעצמם. הסוג הזה של האתאיזם עומד בניגוד מוחלט לקוטב השני של האתאיזם, זה המגיע מכיוון המטריאליזם, השולל את קיומה של הבחירה החופשית וטוען שהאדם איננו אלא סוג של מכונה או מחשב, ללא אפשרות אמיתית של בחירה. על עניין זה עמד מרטין בובר, ולכן יכול היה להזדהות במידה מסוימת עם סארטר למרות האתאיזם שלו. נרחיב כעת עוד קצת על העניין הזה.

במוקד הקיום האנושי מצויה השאלה המוסרית: מהי הדרך הנכונה שצריך האדם לבחור? האם בכלל קיימת דרך כזו, או שכל דרך שיבחר האדם עשויה להיות "נכונה" במידה שווה? שאלה מהותית זו קשורה באופן הדוק לשאלת החופש של האדם. אחת התזות העיקריות של האקזיסטנציאליזם מתמקדת, כאמור, במושג החופש, שעמד במרכז הגותו של סארטר. אולם להגדרת ה"חופש" של האדם ישנם כמה ממדים, שאפשר להעמידם על שלשה:

1. חופש שמשמעותו כי האדם משוחרר וחופשי מהסיבתיות השוררת בעולם הפיזיקלי. זוהי עמדה המנוגדת בתכלית להשקפות המאמינות בדטרמיניזם, ומתיימרות להסביר את התנהגות האדם כחלק בלתי נפרד מהעולם הפיזיקלי הפועל לפי חוקי טבע דטרמיניסטיים, וממילא אין לאדם חופש. לדעתי, עמדה זו כבר איננה מדעית אלא פילוסופית, שכן היא חורגת מהמדע הממשי לכיוון של רעיון אידיאלי המאמין בכך שבהינתן כל המידע הדרוש ומכלול החוקים, ניתן לכאורה לדעת את מצבו של העולם כולו בכל רגע נתון בעבר, בהווה ובעתיד.

2. החופש האנושי הוא גם חופש מעולם האידיאות והאידיאלים המוסריים. על כך הרחבנו ברשימה הקודמת. האקזיסטנציאליזם, כפי שבא לידי ביטוי למשל אצל סארטר, אינו מקבל את מציאותם של אידיאלים מחייבים חיצוניים לאדם, וגם לא את קיומה של "אידיאה" אנושית, מושגים ששלטו בפילוסופיה שקדמה לאקזיסטנציאליזם.

3. החופש האנושי הוא גם חופש ממושג "המהות" האנושית, שאותה אנו חייבים לממש כדי להיות עצמנו במלוא מובן המילה. גישה זו, המדברת על מהות אנושית, נכחה בפילוסופיות שונות במהלך הדורות. ראינו למשל אצל הרמב"ם שמיקד זאת בצד השכלי, ובשאיפה להגיע לידי השכלה והבנה נכונה של העולם והאלוהות.

הרצון קודם לתבונה

האקזיסטנציאליזם האתאיסטי מחק את הקשרים שבין האדם לשלושת העולמות הללו. מחיקה זו מיועדת, בעיקרו של דבר, להוביל את האדם למצב של חופש מוחלט. אולם כך גם מובילים את האדם לעולם שאין בו שום נקודת אחיזה, שום מעמד להניח עליו את רגלינו. העולם איננו אלא תהום האין.

כאן נכנסת לתמונה הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית הדתית. בשאלת החופש מצויה אחת הנקודות המכריעות במאבק בין האקזיסטנציאליזם האתאיסטי ובין האקזיסטנציאליזם המאמין, אך גם נקודת השקה מסוימת. ההגות הדתית לדורותיה האמינה שהאדם חי בעולם הפיזי, אך בניגוד לשאר העולם, יש בתוכו משהו מהכול־יכולת האלוהית, וזה החופש. אך לא זו בלבד; יש באדם גם משהו נוסף הדומה לכול־יכולת האלוהית, והוא הוולונטריזם. לכך קרא פרנץ רוזנצוויג ה"מטא־אתי" – זו התובנה שהאדם יכול לפעול על פי רצונו ולא בהכרח על פי החלטה תבונית. הרצון עומד מעל התבונה. יש באדם חופש פנימי לפעול ולהחליט לפני היות התבונה. בכך יש נקודת השקה עם האקזיסטנציאליזם האתאיסטי.

המושג הזה של חירות מצוי בעימות מתמיד עם מושג האמת. אולם באיזה מובן האדם חופשי? לפי סארטר, האדם חופשי בכול, ללא גבולות. כנגדו יוצא מרטין בובר ומציג את השגתו בעניין. בובר נלחם כדי להוכיח שאפילו אחרי המהפך האקזיסטנציאליסטי יש משמעות ל"טוב" כערך מוחלט, ולא שהאדם יכול להגדירו כרצונו. גם בובר מסכים שעולם האידיאות, שנבנה על ידי פילוסופיות קודמות, כמו קאנט למשל, איננו קיים עוד. אולם עדיין ישנו מוסר מוחלט, שלפי בובר הוא נולד מהמפגש עם א־לוהים. לא מהציווי, אלא מהמפגש. כמו שאהבה יכולה להיוולד ממפגש בין איש ואישה. גם ללא עולם האידיאות, וללא האקסיומה שקיים עולם ערכים אידאלי כשלעצמו, קיים המפגש עם א־לוהים, וממנו נולדת ההבחנה בין טוב ורע.

כאן מצוי בובר במצר שבין קירקגור לסארטר. סרן קירקגור, מראשוני האקזיסטנציאליסטים, היה איש דת נוצרי מאמין, וטען שהדת עומדת מעל המוסר ולפיכך הציווי הדתי יכול לבטל את הציווי המוסרי (עקדת יצחק, למשל). מנגד עומדת גישתו של סארטר שיכולה להוביל לביטולו של המוסר מהכיוון המנוגד – האתאיזם והחופש המוחלט של האדם. בובר נמצא בנקודת האמצע, שלפיה המוסר נולד דווקא במפגש עם אלוהים.

למה לא היית זושא

"החור השחור" בגישה האקזיסטנציאליסטית הוא מקומו של האחר. דבר זה הפך לחידה. הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית שמה דגש אבסולוטי על הקיומיות של האני ועל החופש המוחלט שלו, וזה לכאורה לא משאיר קיום פילוסופי לאחר. כפי שראינו, העיבוד של בובר ממתן את התפיסה הזו ומכניס גם את הרעיון של הדיאלוג עם א־לוהים. באופן דומה, בובר מדבר על הדיאלוג עם האחר ובכך מחזיר את מעמדו של האחר בפילוסופיה זו.

לסיום נחזור להגדרה השלישית של החופש על פי האקזיסטנציאליזם: החופש ממהות אנושית כל שהיא. ראינו את הרמב"ם שמדבר על התכלית שאליה האדם צריך לשאוף. בעניין זה ממשיך הרמב"ם את השיטה האריסטוטלית הקלאסית, ובכך הוא מחבר את רעיון תכלית האדם בעולם הדתי עם העולם הפילוסופי. לכל המין האנושי קיימת תכלית אחת, וזו הדרך היחידה למימוש הפוטנציאל האנושי. לכך כאמור התנגד האקזיסטנציאליזם, וטען שאין מהות כזו ולא תכלית כזו. יש רק בחירה שרירותית של האדם הנובעת מהקיומיות שלו, קיומיות העומדת לפני הכול. אין עדיפות כלשהי לדרך זו או לדרך אחרת.

כאן מעמיד בובר שוב דרך אמצע. אולי אין תכלית כלל־אנושית כפי שחושב הרמב"ם. אך למרות זאת ישנו שביל אינדיווידואלי לכל אדם. לכל אחד יש תכלית שעליו לממש, ושאף אחד אחר לא יוכל לממש במקומו. בכך ממשיך בובר את הכיוון החסידי, כפי שבא לידי ביטוי יפה באמרתו המקסימה והידועה של ר' זושא מאניפולי. ר' זושא אמר שאחרי מותו לא ישאלו אותו בשמיים "זושא, למה לא היית משה רבנו", אלא "זושא, למה לא היית זושא".

תגיות: אידיאותאקזיסטנציאליזםחופשמוסרפילוסופיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    פרשת בהעלותך: בואי הרוח

    הידיעה הבאה

    בנט סיים ביקור בזק באמירויות

    הידיעה הבאה
    בנט סיים ביקור בזק באמירויות

    בנט סיים ביקור בזק באמירויות

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD