יום שישי, אוגוסט 1, 2025 | ז׳ באב ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

בית השם נבנה לכבוד ולתפארת. ארמון אחשוורוש להפך הגמור

הפאר המסחרר של המשכן ואחריו מקדש שלמה, נועדו לבטא את כבוד ה'. בניגוד אליהם, ארמון אחשוורוש נבנה לקידום עצמי ורדיפת תענוגות

מאת  ד"ר יעל ציגלר
כ״ג באדר א׳ ה׳תשפ״ב (24/02/2022 09:05)
בתוך יהדות, שבת
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בניין מונומנטלי אחד מאיר על מרחבי התורה. הוא מתואר בה בפרוטרוט: שפע החומרים, הכלים, האריגים והמבנה. זהו המשכן (ולימים שחזורו המורחב במקדש, שאנו קוראים עליו בהפטרה). תיאורו בכתוב הוא תרשים אדריכלי בהיר, כמעט תצלום של היכל פאר. תצוגת העושר החומרי חריגה. כבוד ה' שוכן במנח מסחרר, מעולף מתכות יקרות, מעוטף אריגי חמדה ומורעף במתק ריח:

זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת. וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים. שֶׁמֶן לַמָּאֹר, בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחֹשֶׁן (שמות כה, ג־ז)

את כל אלו תרם בנפש חפצה העם כולו, "הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז כָּל כְּלִי זָהָב" (לה, כב). לב רחב ורוח נדיבה מצויים ביסוד מקום משכנו של הקב"ה. הכול מתאווים להיות חלק מן המפעל הגדול הזה, והעם כולו שותף לבניית היכל ה': "כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר נָדַב לִבָּם אֹתָם לְהָבִיא לְכָל הַמְּלָאכָה" (שם, כט).

דומים היו פני הדברים בעת איסוף התרומות לבניין המקדש. שם אף נלוותה אל רוח הנדיבות שמחה רבה: "וַיִּשְׂמְחוּ הָעָם עַל הִתְנַדְּבָם, כִּי בְּלֵב שָׁלֵם הִתְנַדְּבוּ לַה'. וְגַם דָּוִיד הַמֶּלֶךְ שָׂמַח שִׂמְחָה גְדוֹלָה" (דהי"א כט, ט). ההתלהבות באה מאהבת ה', אך גם מההכרה העמוקה שתבל כולה שייכת לה' וכל חמודותיה הן פרי ידיו. דוד עומד על כך בענווה בברכו את קהל הנודבים:

לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד, כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ, וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל, וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וּלְחַזֵּק לַכֹּל… וְכִי מִי אֲנִי וּמִי עַמִּי כִּי נַעְצֹר כֹּחַ לְהִתְנַדֵּב כָּזֹאת? כִּי מִמְּךָ הַכֹּל, וּמִיָּדְךָ נָתַנּוּ לָךְ! (דהי"א כט, יא-יד).

עם ישראל משתמש בנכסיו של ה' כדי ליצור מקום המקרין את תפארתו. בגדי הכוהנים המשמשים בקודש מתוארים בפרשת תצווה במילים "לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת". בבגדים אלו משרתים הכוהנים את ה' ומייצגים אותו בעיני העם. הבית בוהק בניסיון להפגין את הגדולה והתפארת של ה', ואת עושרו וכבודו.

תפקיד הנשים

בעומדנו בפתח ראש חודש אדר־שני, מבטנו נמשך להיכל נוסף של עושר ותפארת וכבוד, שגם אותו המקרא מציג בהבלטה חריגה. אחשוורוש, בארמונו, "עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו… בְּהַרְאֹתוֹ אֶת עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ וְאֶת יְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ יָמִים רַבִּים שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם". מגילת אסתר פורטת לעינינו את הידורי הארמון במילים שכבר פגשנו: "חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ, מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת. וְהַשְׁקוֹת בִּכְלֵי זָהָב" (אסתר א, ג־ז).

גם שמני המשכן ובשמיו ("שֶׁמֶן לַמָּאֹר, בְּשָׂמִים"; שמות כה, ו) נוטלים חלק בחיי העונג החושני של הארמון בשושן. הנשים המובאות אליו מההרמון מדיפות ניחוח עדנים, פרי טיפול ממושך: "שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בְּשֶׁמֶן הַמֹּר וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בַּבְּשָׂמִים וּבְתַמְרוּקֵי הַנָּשִׁים" (ב, יב). בניגוד לתפקידן המרכזי בתרומה למשכן ("כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה"), אצל אחשוורוש הנשים הן חפצים לשעשועיו.

הכול באים למשתֵי המלך, ולב העם אשר בשושן טוב ביין ובעינוגי הגוף, אך שמחה אין שם. אפילו במלך מעורר הנשף רק רגשות שליליים: "וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ" (א, יב). אף כי "טוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן", שום טובה אינה צומחת מכאן. המשתה מקהה את הרגש, אם לא גרוע מכך. ודאי אין הוא מעורר בבריות רצון להיות נדיבי לב, או לרחוש חיבת מה למלכות אחשוורוש. אפילו האופי הדמוקרטי של המשתים, "לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹן אִישׁ וָאִישׁ", אינו מעורר בפרסים חשק לתרום לעולמו של המלך. בָּאֵי המשתים לוקחים אך לא נותנים. מי ירגיש שייכות או גאווה כלפי חברה שתכליתה העליונה היא תענוגות השעה?

של מי הכיסא

אורח חייו של אחשוורוש (המולך "מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ") וריצתו אחר עושר וכבוד, מונגדים לאורח חייו של המלך שבנה את המקדש, שלמה, אשר נועד בראשית שלטונו להיות מלך אידיאלי. ה' חנן את שלמה בממלכה גדולה "מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה", בעושר ובתפארה. אך רצונו העמוק ביותר של שלמה, בקשתו היחידה מאת ה', היא לשפוט בחוכמה את העם. ה' שמח בבקשה זו, ומוסיף על החוכמה "גַּם עֹשֶׁר גַּם כָּבוֹד" (מל"א ג, יג). כמו אחשוורוש, שלמה עורך משתה, אך משתה זה מוקדש לעבודת ה': "וַיַּעַל עֹלוֹת וַיַּעַשׂ שְׁלָמִים וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה לְכָל עֲבָדָיו" (שם, טו). במסיבה מלכותית נוספת, לרגל איסוף החומרים לבניין בית ה' ומשיחתו השנייה למלוכה, הכול שמחים וה' על ראש שמחתם: "וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ לִפְנֵי ה' בַּיּוֹם הַהוּא בְּשִׂמְחָה גְדוֹלָה" (דהי"א כט, כב).

שני מלכים אלה נבדלים בתפיסתם באשר למקור סמכותם. של מי הכיסא? "כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ", מלכותו שלו (אסתר א, ב) – לעומת "וַיֵּשֶׁב שְׁלֹמֹה עַל כִּסֵּא ה' לְמֶלֶךְ" (דהי"א כט, כג). שלמה מכיר בכך שכוחו בא לו ממקור נעלה, וממנו כיסאו ותפארתו, עושרו ותוקף שלטונו. לא ייפלא אפוא שה' מאציל מהודוֹ על שלמה, אשר, כמו הכוהנים במקדש, מייצג את כבוד ה' בעולם: "וַיְגַדֵּל ה' אֶת שְׁלֹמֹה… וַיִּתֵּן עָלָיו הוֹד מַלְכוּת" (שם, כה).

וכך, לעומת ארמונו של אחשוורוש שנבנה לשם עינוגים וקידום עצמי, שלמה בונה בית פאר לה'. הדרם החיצוני של המשכן והמקדש הופך אותם לסמל חזותי לכבוד הקב"ה. ובעוד אנשי שושן הסובאים רובצים בטמטום חושים בארמונו של מלך בשר־ודם־ויין, עם ישראל שרוי בשמחת הנדבה של השותפות בבניין בית לעבודת ה'.

תגיות: ארמון אחשוורושבניית המשכןפרשת ויקהלפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    המתקפה הרוסית על אוקראינה נפתחה: טילים על קייב

    הידיעה הבאה

    אפשרויות הבריחה של הישראלים מאוקראינה

    הידיעה הבאה
    הקרב על הרצון: כך צה"ל נלחם על הלוחמים

    לא רק יוגורט: הבשורה הגדולה מאחורי הרפורמות בצה"ל

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD