יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

זולגות הדמעות מעצמן: בכי יוסף ככלי ביטוי עיקרי במהלכיו

שוב ושוב בוכה יוסף, עם אחיו ועליהם. הביטוי "עוד", מילת מפתח בחייו, מלמד על הכוחות העודפים הגולשים מאישיותו, שאין בה דבר מוגבל או חלקי

מאת  מירון ח. איזקסון
ו׳ בטבת ה׳תשפ״ב (10/12/2021 08:26)
בתוך יהדות, שבת
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ (מה, טו).

פסוק זה מרכז את שיא המפגש בין יוסף לאחיו. אין ספק שהבוכה היחיד כאן הוא יוסף, וזאת בהמשך לנאמר "וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי" (מה, ב), שגם שם יוסף בוכה לבדו. היחיד מהאחים שמשתתף במובהק בבכיו של יוסף הוא בנימין: "וַיִּפֹּל עַל צַוְּארֵי בִנְיָמִן אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל צַוָּארָיו" (מה, יד). מדוע שאר האחים אינם בוכים?

אנו יודעים שהבכי מגיע בין השאר בעת תחנונים, מבוכה וסבל, שבוודאי רלוונטיים למצבם המתואר של האחים. אולם נראה שהבכי נמנע מהם כאן בגלל חרדה גדולה שאחזה בהם, ובעקבות חשש שלהם מאובדן שליטה עצמית. כשאדם מצוי במאבק קיומי – כפי שחשו האחים, ובצדק רב מבחינתם – יש לו כל הסיבות לבכות, אבל אין לו היכולת והרשות להתפרק לתוך הבכי. בנימין מסוגל לכך, משום שיוסף הוא הנופל על צווארו והוא הבוכה ראשון.

אך דומני שיש כאן מרכיב נוסף. כשנאמר שיוסף בוכה "עליהם", נדמה שלא רק מקום הבכי נמסר לנו, דהיינו שהוא מוריד את דמעותיו על כתפיהם או פניהם. יוסף גם בוכה על גורלם ועל הסיטואציה שאליה הידרדרו הוא ואחיו. משום כך רק עתה יכולים אחיו לצאת מקיפאונם: הוא מנשק כל אחד ואחד מהם, מרטיבם באינטימיות רבה בדמעותיו, מזדהה עם גורלם הקשה ובוכה על אודות גורל זה. רק "אחר כן דיברו אחיו איתו". כאן חל השינוי החריף. האחים חוזרים סוף סוף למצב של דיבור מתוך הקיפאון שאליו נכנסו. ומששבו לעולם הדיבור, מילותיהם מופנות אל אחיהם יוסף.

שליח של גאולה

לכל אורך פרשתנו, העמוסה רגשות קיומיים ומשפחתיים, יוסף הוא הבוכה ה"מוביל". מעת שפרץ בכי זה לראשונה במפגש הראשון של האחים (מב, כד), הופכות הדמעות לכלי ביטוי עיקרי במהלכיו. וכמו כל ענין עיקרי אצל יוסף, הדברים מופיעים עוד ועוד, שכן אין באישיותו שום דבר מוגבל או חלקי.

אם נדייק, נוכל לראות שהמילה "עוד" היא ביטוי המפתח של חייו. כבר בקביעת שמו ניתן האות לכך: "וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן… וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" (ל, כג־כד). הנה כבר בלידתו, שמו מציין מלכתחילה את ה"עוד"יות היסודית של חייו. לא אמנה כאן את כל המקומות שבהם מילה זו, בהטיות שונות, נקשרת ליוסף, אבל נסתפק בכמה דוגמאות חשובות:

"וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ" (לז, ח); "וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר… וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד" (לז, ט). כאן בולט שלא רק מדובר בחלום נוסף, אלא בחלום שהתוכן שלו הוא העוד; "הַעוֹדֶנּוּ חָי" (מג, כז); "וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר עוֹד יוֹסֵף חַי" (מה, כו); "וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד" (מו, כט); "כִּי עוֹדְךָ חָי" (מו, ל).

דוגמאות אלה אינן מכסות את כל כינויי ה"עוד" הכרוכים ביוסף. מאישיותו גולשים כוחות עצומים של המשכיות ותוספת. בשלבים ראשונים כוחות אלה נותבו גם לכיוונים מעוררי חשש, אולם ככל שדמותו מתגבשת, כוחו העודף מתממש להובלת משפחתו הפרטית ואף להובלת ארץ מצרים כולה להישגים יוצאי דופן.

העודף הרוחני אינו הולך לאיבוד, ומכוחו הופך יוסף מזה שנשלח על ידי אביו אל אחיו בפרשת וישב, למי שנשלח על ידי ה' להכין מקלט ובסיס לכל בית יעקב. "וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱ־לֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה" (מה, ז). "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ־לֹהִים" (מה, ח), ובהמשך: "וּלְאָבִיו שָׁלַח… וַיְשַׁלַּח אֶת אֶחָיו וַיֵּלֵכוּ" (מה, כג-כד). רק מתוך כוח רוחני והנהגתי הקולח עוד ועוד, ניתן להפוך ממי שנשלח לשליחות מתסכלת למצוא את אחיו הרועים, למי שה' שולחו להוביל לגאולה ולמי ששולח את אחיו עצמם להביא את אביהם ולהגיע לחסותו תחת שלטונו במצרים.

תפילת המנהיג

יוסף, איש העוד והתוספת, החולם, הבוכה והמנהיג, אינו מוזכר בפרשתנו כמתפלל. אביו יעקב פנה אל ה' בנקודות גורליות בחייו, אך הוא אינו נוהג כך. יתרה מכך, אין בפנינו שום אזכור מפורש להתגלות ה' ליוסף. לא בירידתו למצרים, לא בנפילתו לבור, ולא בעלייתו המטאורית מהשבי למלכות. אנו מתבשרים על התגלות רק במסגרת החלומות עצמם, וגם זאת ללא פנייה מפורשת של ה' אליו.

עם זאת, יוסף מקפיד משלב מסוים בחייו להזכיר את אמונתו בא־לוהים ולהדגיש שכל מה שנובע מתוכו הוא למעשה מתת הבורא. "וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱ־לֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה" (מא, טז). "בלעדי" מתרחשים המאורעות הגדולים והמכריעים. "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ־לֹהִים" (מה, ח).

יוסף מחדש לא רק את אב הטיפוס של החולם הגדול, ולא רק את הדמות של מי שמצליח להתגבר על יצריו ולכנסם לידי צדיקות – הוא מייסד גם את דמות השליט היהודי המבריק, זה שתחת שלטון נוכרי מגיע להישגים ניכרים בכל המישורים. את מחויבותו המוחלטת לא־לוהים הוא מבטא במעשיו ובפרשנותם האמונית הגלויה לכול, ואת תפילותיו האינטימיות הוא שומר כנראה לחייו הנסתרים אפילו מעימנו.

ואולי אפשר לנסח זאת קצת אחרת: יוסף מתפלל לא־לוהים בפהרסיה ולא (רק) ביחידות. על ידי דברי האמונה הברורים שלו, הנאמרים בקול רם בפני המצרים ובפני בני משפחתו, הוא נושא בציבור את תפילת היחיד והמנהיג. מובן לנו שחייו הפנימיים של יוסף מרתקים ומורכבים מכל שנוכל להעלות בדעתנו. זה האיש שלומד כיצד לשוחח ולהוביל את מלך מצרים ואת אחרוני אנשיה, כמו גם לנצור בתוכו את חלומותיו ואת גורל אחיו.

מירון ח' איזקסון הוא משורר, סופר ופרופסור לספרות באוניברסיטת בר־אילן

תגיות: יוסףמוסף שבתפרשת ויגשפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ריקי בליך: "אני בטוחה ששר התרבות ישמח להיות שחקן בהבימה לאיזו יממה"

    הידיעה הבאה

    בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות: חיילים שהוצבו בשב"ס יורשו לחזור לצה"ל

    הידיעה הבאה

    כתוב בדמעות: על הרעיונות שבסיפור "מעשה מאבידת בת מלך"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD