יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

סודות המשל: בין המקרא לנבואה

הרמב"ם הבין שהמקרא מדבר בלשון מטפורית, והזהיר מפני קריאה שטחית שלו. אך כדי לעשות זאת כראוי, עלינו להבחין בין סוגים שונים של משלים

מאת  שלום רוזנברג
י״ד בתשרי ה׳תשפ״א (02/10/2020 08:51)
צילום: שאטרסטוק

הרמב"ם. צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

כפי שנהגתי בשנים קודמות בשבת שבחג הסוכות, ברצוני לתת כבוד לכמה פסוקים בספר קהלת ולראות כיצד משתלבים הם בשיטת פרשנות המקרא של הרמב"ם.

בפתיחה למורה הנבוכים מדגיש הרמב"ם את חשיבותו של המשל. כדי להגיע לעומק דברי התורה, הוא כותב, עלינו להבין את סודות הסגנון המקראי שבמרכזם מצוי המשל:

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דעה: על פי תהום: בחסות איראן, ארגוני טרור גוררים את לבנון לאסון
– המלצת החוקרים: להחזיר בהקדם את ילדי הגנים עד כיתה ד'
– סליחה שזפזפנו: סדרות שחייבים לשוב אליהן

ודע כי מפתח הבנת כל מה שאמרוהו הנביאים ע"ה וידיעת אמיתתו, הוא הבנת המשלים וענייניהם ופירוש מילותיהם. כבר ידעת אומרו יתברך: "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה"; וידעת אומרו: "חוּד חִידָה וּמְשֹׁל מָשָׁל". וכבר ידעת מה שפתח בו שלמה: "לְהָבִין מָשָׁל וּמְלִיצָה דִּבְרֵי חֲכָמִים וְחִידֹתָם". ואמרו במדרש: "לְמה היו דברי תורה דומים עד שלא עמד שלמה? לבאר שהיו מימיה עמוקים וצוננים, ולא היה אדם יכול לשתות מהן. מה עשה פיקח אחד? סיפק חבל בחבל ומשיחה במשיחה, ודלה ושתה. כך היה שלמה: מִמשל למשל ומִדבר לדבר, עד שעמד על בוריה של תורה.

צילום: שאטרסטוק
הרמב"ם. צילום: שאטרסטוק

ישנו הבדל יסודי בין ההגות המקראית להגות הפילוסופית. בעוד שהפילוסופים משתמשים בשפה טכנית, המקרא משתמש במטפורה ובמשלים. לכן, רבים טועים בהבנת הרעיונות שהמקרא מנסה להציג. המשימה הראשונה היא הבנת מהותו של הטקסט – האם הוא כפשוטו, או שמא משל הוא. ואף אם לא תמיד נבין מהו הנמשל, עדיין יש חשיבות רבה בהבנה שלפנינו משל, כך שלא נטעה להבינו כפשוטו.

סכנת פישוט היתר

ועדיין, לא כל המשלים המקראיים הם באותו סגנון. הרמב"ם מבחין בין המשל הספרותי והמשל הנבואי. המשל הספרותי נוצר במכוון ובמודע. המשל הנבואי, לעומת זאת, הוא תוצאה של יצירה בלתי מודעת, שבאה בהתגלות. המסר הנבואי בא מ"שפע" שמקורו מעבר לאדם, מגיע באופן בלתי מודע לדמיונו של הנביא, ומתלבש בלבוש הפלסטי של המשל. רק מאוחר יותר הנביא מודע למשל שיצר. בין שני סוגי משלים אלו קיים הבדל גדול. אל הסוג הראשון יש לגשת בשיטות של ניתוח ספרותי, אך את הסוג השני יש ללמוד לפי עיקרון שונה – עיקרון פסיכולוגי. פרשנות החזונות הנבואיים דומה יותר לפרשנות החלום מאשר לפרשנות טקסט.

אולם קיימת סכנה נוספת שהרמב"ם מזהיר אותנו ממנה, והיא סכנת פישוט היתר. יש משלים שבהם לפרטים יש משמעות. אך במשלים אחרים יש להסתכל על הסיפור הכולל, והרמב"ם מזהיר מפני ניסיונות מופרזים וחסרי תוחלת לפרש כל פרט:

והבן זה ממני מאד… לא תבקש כל חלקי העניינים אשר באו במשל ההוא ותרצה שתמצא להם דבר נאות בדבר הנמשל. כי זה יוציאך לאחד משני עניינים: או שיטה אותך מן העניין המכוון במשל, או יטריחך לפרש עניינים אין פירוש להם, ולא הושמו בו לפרשם. ותגיע מזאת ההטרחה לכמו זאת ההזיה העצומה, אשר יהזו בה ויחברו בה רוב כיתות העולם בזמננו זה, להיות כל אחת מהם רוצה שתמצא עניינים למאמרים, לא כיוון בהם אומרם דבר ממה שירצוהו. אבל תהיה לעולם כוונתך ברוב המשלים ידיעת הכלל, שידיעתו היא המכוונת.

טענה נוספת של הרמב"ם היא, שלעיתים הנמשל מפוזר בין משלים הנמצאים במספר מקומות במקרא, ולא נוכל להבין את הנמשל אלא אם נחברם. כאן מגיעים אנו לדוגמה מספר קהלת, שהרמב"ם מפרש, בעקבות חז"ל, כמשל ליצרי האדם. זו לא פוליטיקה, אלא פסיכולוגיה.

הקטע הראשון הוא מפרק ד: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד". והקטע השני מפרק ט: "גַּם זֹה רָאִיתִי חָכְמָה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ וּגְדוֹלָה הִיא אֵלָי. עִיר קְטַנָּה וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט וּבָא אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אֹתָהּ וּבָנָה עָלֶיהָ מְצוֹדִים גְּדֹלִים. וּמָצָא בָהּ אִישׁ מִסְכֵּן חָכָם וּמִלַּט הוּא אֶת הָעִיר בְּחָכְמָתוֹ".

וכך כותב הרמב"ם (מו"נ ג, כב):

וכבר אמרו שיצר הרע יתחדש בבן אדם בעת לידתו, "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ". וכמו שאמרה התורה, "מִנְּעֻרָיו". ושיצר טוב אמנם יִמָצֵא לו אחר שלמות שכלו. ולזה אמרו: נקרא יצר הרע "מלך גדול", ונקרא יצר טוב "ילד מסכן וחכם", במשל הנשוא לגוף האדם והתחלף כוחותיו, באומרו "עיר קטנה ואנשים בה מעט וגו'". כל אלו הדברים נמצאים כתובים להם ז"ל [=בחז"ל], מפורסמים.

הרמב"ם מתאר כאן את המאבק בין היצרים: המלך הזקן הוא היצר הרע. הוא "זקן" כי יש לו השפעה מתמשכת; הוא משאיר את משקעיו הרעים בנפש מאז הלידה. הילד המסכן והחכם הוא היצר הטוב – החיבור שבין תבונה ומוסריות. הוא חלש הרבה יותר מהיצר הרע, ועדיין הוא נדרש למלט את האדם מהמצודים של "המלך הזקן", היצר הרע המזיק לאדם.

ומדוע להשתמש במשל כדי לתאר זאת? אולי כדי ליצור הפתעה או רושם חזק יותר על האדם כאשר יגלה את הנמשל המסתתר בתוכו. אולם לעיתים המשל בא לכסות, כדי למנוע את הסכנה שהדברים עלולים לגרום למי שאינו ראוי להבינם.

הוגים שונים מבחינים בין סוג כזה של משל אלגורי, ובין כתיבה המשתמשת בסמלים: האלגוריה מכסה את מה שאפשר היה גם לכתוב בצורה מפורשת, ואילו השימוש בסמלים דווקא מגלה רעיונות שאינם נגישים בכתיבה ישירה. האלגוריה היא דרכה של הפילוסופיה הרציונליסטית, ואילו הסמל – של המיסטיקה. לכאורה, הרמב"ם כולו רציונליזם. אך כשהוא מתאר את המשל הנוצר בתהליך נבואה, זה דומה יותר לסוג השני – משל הבא לגלות אמיתויות או אף תחומים הסגורים בפני האדם.

אצבע על הירח

משל מהמזרח הרחוק מתאר לנו אדם המצביע באצבעו על הירח. שני אנשים, אחד חכם ואחד סכל, מביטים עליו. החכם מסתכל על הירח, הסכל על האצבע. הנמשל הוא כמובן המשל בעצמו. ואכן, הרמב"ם הדגיש את הסכנה הגדולה המאיימת על מי שיקח את המשלים "על פשוטיהם". אולם אולי טעות בידינו, ולמרות הכול משל זה מטעה?

מי שמסתכל על האצבע אינו בדיוק סכל. הוא אכן לא מבין את הנמשל, אבל מבין שעושים כאן שימוש במשל. חכמים רבים פנו לרמב"ם כדי להבין את הנמשל ואת המסר שבספרי המקרא. ברבים מהמקרים משתמש הרמב"ם בפירושיו אלו בפילוסופיה, שברבות השנים התיישנה ואיננה רלוונטית יותר. אנו פנינו לרמב"ם דווקא כמו הסכל שבמשל האצבע, הרוצה ללמוד לא על הירח אלא על האצבע; לא על הפילוסופיה שהתיישנה, אלא על עצם הרעיון החשוב שרבים מסיפורי המקרא הם משלים, ואין להבינם כפשוטם. דברים אלו של הרמב"ם לא פג טעמם ולא נס ליחם.

תגיות: הרמב"םמוסף שבתמורה נבוכיםקהלת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "הייתי מראה להרצל מה השגנו, ממרחק הזמן"

    הידיעה הבאה

    חיבוק למרד הנעורים: הפירוש השנוי במחלוקת לקהלת

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    חיבוק למרד הנעורים: הפירוש השנוי במחלוקת לקהלת

    חיבוק למרד הנעורים: הפירוש השנוי במחלוקת לקהלת

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD