יום שלישי, מאי 20, 2025 | כ״ב באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

לקבל חזרה ריבונות על השפה, דווקא מאובדן הריבונות על המעשים

כיצד נוהגת ההלכה כאשר דיבורו של האדם סותר את כוונת לבו? דיון בהלכות נדרים הופך לשאלה עקרונית על משמעות השפה

מאת  שלום רוזנברג
י״ב בסיון ה׳תש״פ (04/06/2020 21:12)
לקבל חזרה ריבונות על השפה, דווקא מאובדן הריבונות על המעשים

השאלה היא מי יהיה האדון. האמפטי דמפטי. צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ההלכה מייחסת חשיבות רבה למה שהאדם מוציא מפיו, למשל בדיני שבועות ונדרים. מאידך גיסא, ההלכה גם מייחסת חשיבות למחשבתו וכוונתו של האדם, למשל הצורך בכוונת הלב כדי לצאת ידי חובת המצוות. אולם מה קורה אם הדיבור והמחשבה סותרים זה את זה?

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– פרשת בהעלותך: האמת מעוררת תשובה
– ישראלים עברו להודו כדי להתחבר לעולם, וגילו שאין כמו בבית
– "התחלה": אייל דביר מגשים חלום עם סינגל חדש

לשון סובייקטיבית ואובייקטיבית

המפטי־דמפטי, מעליזה בארץ הפלאות, מעמיד אותנו בפני בעיה. הוא אומר לעליזה: כשאני משתמש במילה, הרי משמעה בדיוק כמשמע שאני בוחר לתת בה, לא פחות ולא יותר… השאלה היא מי יהיה האדון, זה הכול.

השאלה היא מי יהיה האדון. האמפטי דמפטי. צילום: שאטרסטוק

מסתבר שגם חז"ל היו צריכים להתמודד עם עניין מעין זה – הכוונה הפרטית והנסתרת שהאדם עשוי לתת למילותיו. המשנה בשבועות (ג,ח) דנה בהגדרת שבועת שווא ומביאה מספר דוגמאות. אחת מהן היא שהאדם נשבע "אם לא ראיתי גמל שפורח באויר". על כך שואל רבינא את רב אשי: "ודלמא האי גברא ציפורא רבא חזי, ואסיק ליה שמא גמלא, וכי קא משתבע אדעתיה דידיה אישתבע?". אולי ציפור ראה וקרא לה גמל ונשבע על דעתו זו? ממשיך רבינא ואומר (בתרגום לעברית): ואם תאמר שכשנשבע הולכים אנו אחר היוצא מפיו ולא אחר כוונתו, אם כך מדוע מי שמחויב שבועה בבית־דין אומרים לו: דע שלא על דעתך אנו משביעין אותך אלא על דעת בית־דין? האם אין זאת משום שחוששים אנו שכאשר אדם נשבע שנתן לחברו מעות, הוא בעצם נתן לו רק איסקונדרי (חתיכות עץ למשחק) וכינה אותן מעות? על כך עונה רב אשי: לא! החשש הוא אחר. משום "קניא דרבא", ועל כך בהמשך.

רבינא ורב אשי חולקים בשאלת תקפותה של "השפה הפרטית". לפי רבינא – עלינו להביא בחשבון שהאדם הוא האדון על משמעות המילים והוא יכול לשנותן, כדברי המפטי־דמפטי. לכן, כשבית דין משביעים אדם, הם נזקקים להכרזה שהשבועה תהיה על דעתם. רב אשי אינו מסכים ומבטל לחלוטין אפשרות זו.

במאמר "ידות נדרים" שכתבתי זה מכבר הוצגו שתי גישות עקרוניות לשפה האנושית. הגישה הראשונה, הסובייקטיבית, היא המחפשת את כוונת האדם מאחורי הדברים הנאמרים. את הגישה הזו מוביל אביי. הגישה השנייה, גישתו של רבא, היא אובייקטיבית וטוענת שבכל הנוגע למחויבויות הלכתיות ומשפטיות, כוונת האומר איננה אלא "דברים שבלב", אשר אינם יכולים ליצור מחויבות. המחויבות נוצרת מתוך המובן החד־משמעי שהשומע המשכיל ייתן לדברים הנאמרים, תוך שהוא לוקח בחשבון את מלוא ההקשר ואפילו מפעיל אומדנויות והנחות מתקבלות על הדעת.

המקל של סנצ'ו

לדעתי, הגישה הסובייקטיבית של אביי המתחשבת יותר בכוונת האומר פותחה והורחבה על ידי רבינא, שמביא בפנינו את החשש לשימוש בשפה פרטית כמו המפטי־דמפטי. רב אשי, לעומתו, הולך בעקבות הגישה האובייקטיבית של רבא ואומר: "אזלינן בתר פומיה ולא בתר דעתיה" – אין אנו מקבלים את אפשרות השפה הפרטית. הבעלות על השפה והמילים מופקעת מהאדם הפרטי ועוברת לקהילה הדוברת אותן. האדם מוותר מלכתחילה על השימוש ב"שפה פרטית" בכל הנוגע לקומוניקציה האנושית ומתחייב במה שיוצא מפיו לפי המשמעות הסטנדרטית של השפה.

עבור רבינא, השפה הפרטית היא עדיין אופציה קיימת שצריך להביאה בחשבון, ולכן, במקרה של שבועה מדגישים באופן מפורש או לא שמשמעות השבועה תהיה על פי דעת בית דין. בניגוד אליו, רב אשי לא נזקק להתניה כזו כנגד השימוש ב"שפה הפרטית". אם כך מדוע בכל זאת בית דין מתנים שהשבועה היא על דעתם? לפי רב אשי, הסיבה היא אחרת. זאת כדי למנוע מקרים מהסוג של "קניא דרבא" [=הקנה של רבא]. למרבה הפלא, מקרה זה המתואר במסכת נדרים (דף כה) מופיע באופן דומה להפליא ב"דון קיחוטה" של סרוונטס! וזוהי אחת הדוגמאות להשפעה היהודית על ספר זה. אני משאיר לכם, הקוראים, למצוא את הדמיון או את ההבדלים.

הסיפור הוא כזה: סנצ'ו פנסה, נושא כליו של דון קישוט, הופך למושל עיר ולשופט. מגיעים לפניו שני זקנים. אחד מהם מחזיק בידו מטה. הזקן השני פתח ואמר: הלוויתי לבן־אדם מהוגן זה עשרה מטבעות זהב טהור… והוא משתמט מלשלם… אין עדים לעניין ההלוואה ולא לעניין הסילוק, מכיוון שלא פרע לי כלל; רצוני אפוא שהוד מעלתו ייטול ממנו שבועה, ואם יישבע שסילק לי הריני לפטור אותו מיד. הזקן מחזיק המטה ענה: "מודה אני, אישי, שהוא הלווה לי… הריני מוכן לישבע שהחזרתי". בתוך כך מסר הלווה את המטה שבידו לידיו של המלווה, וביקש שיחזיק בו במשך השבועה, כאילו המקל מפריע לו להישבע, ואז נשבע. שני הזקנים פנו לצאת ואז פנה סנצ'ו אל הלווה וביקש ממנו את המטה. אז ציווה לשבור את המקל ובתוכו ממש נמצאו עשרה מטבעות זהב.

אכן, גם לפי רב אשי שאינו מקבל את החשש משפה פרטית של הנשבע, עדיין בית־הדין צריך להתגונן כנגד מצב של "קניא דרבא", או המקל של סנצ'ו פנסה, שבו השבועה יכולה להתפרש דו־משמעית ולכן נזקקים להכרזה שהשבועה על דעת בית־דין.

מקרה של אונס

כך או כך, בין לרב־אשי ובין לרבינא, בכל הנוגע לשבועות, השפה הפרטית בטלה ואדם אינו יכול להישבע על סמך פרשנותו הפרטית לשבועתו. אך האמנם כך הוא? יש מקרה חריג. המשנה בנדרים (ג,ד) אומרת: "נוֹדְרִין לֶהָרָגִין וְלֶחָרָמִין וְלַמּוֹכְסִין שֶׁהִיא תְּרוּמָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ תְּרוּמָה. שֶׁהֵן שֶׁל בֵּית הַמֶּלֶךְ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן שֶׁל בֵּית הַמֶּלֶךְ". מבלי להיכנס יותר מידי לפרשנות, נאמר שהמשנה מתירה לאדם לנדור נדר שאינו נכון כדי להציל את ממונו מעושק ומגזל. הגמרא מסבירה באיזה אופן מותר לעשות זאת. רב עמרם בשם רב מפרש שהאדם נודר בלשון מעין זו: "יאסרו פירות העולם עלי אם אינן של בית המלך", כאשר בליבו הוא מוסיף את המילה "היום". זאת אומרת שהפירות ייאסרו עליי בהנאה רק היום, וכך לכאורה הנדר אינו שקרי. הגמרא מסבירה שלמרות שדברים שבלב אינן דברים, לגבי אונסין שאני.

כיצד הסתייגות כזאת, הנאמרת בלב, יכולה להיות בעלת תוקף? הלוא דברים שבלב אינם דברים? הלא האדם חייב לוותר על השימוש בשפה הפרטית לטובת הקומוניקציה החברתית? במקרה של אונס, חוזרת סמכות השפה לרשותו של כל אדם. האדם מקבל חזרה את הריבונות על השפה שלו, דווקא כשהוא איבד את הריבונות על מעשיו.

תגיות: חסידותמוסף שבתמילה לסיוםפילוסופיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    קובעים עובדות בשטח: התשובה הפלסטינית לעסקת המאה

    הידיעה הבאה

    הגיע הזמן לדבר עם הילדים על כסף

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    שיח כלכלי נכון יביא את הילדים שלכם מוכנים לכל משבר

    הגיע הזמן לדבר עם הילדים על כסף

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD