יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מהי צרות העין שבגינה באה צרעת על האדם?

על החובות המוסריות שמאחורי הנגעים בפירושו של רבי יעקב ליינר מאיזביצא

מאת  שלום רוזנברג
כ״ט בניסן ה׳תש״פ (23/04/2020 13:25)
צילום: שאטרסטוק

צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מחבר ה"בית יעקב", רבי יעקב ליינר, היה הרבי השני לשושלת איזביצה־ראדזין, שושלת שנוסדה על ידי ר' מרדכי יוסף בעל "מי השילוח", תוך פרישה דרמטית מרבו וחברו הגדול, הרבי מקוצק. הגותו עמוקה וחריפה, ולפעמים גם בלתי קונבנציונלית ומפתיעה. כאן נסתפק בכמה מניצוצותיה שבאו לידי ביטוי בפרשת הנגעים. ר' יעקב מבסס את דבריו על דברי הזוהר בעקבות הפסוק: "אָדָם כִּי יִהְיֶה… בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת". הזוהר טוען שמתוך השמות נרדפים הקיימים ל"אדם" (איש, אנוש, גבר), שם זה ("אדם") הוא הנעלה שבהם, כנאמר "כִּי בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם".

בעקבות הזוהר, מדגיש הבית יעקב שהשם אדם "רומז על שלמות צורת האדם", דהיינו על מה שניתן לכנות ה'אנושיות' שבו, המתבטאת מעל הכול בחופש ובחירות: "[האדם] חופשי ובן חורין בבחירה חופשית להתייצב לנוכח השם יתברך". האדם איננו חיה ואיננו רובוט, ואף לא מלאך. רק הודות לחירותו יש משמעות למעשיו, ומתוך חירות זאת עליו לשאוף לשלמות המוסרית. שלימות זאת מאופיינת, לפי הבית יעקב, במושג היהודי 'עין טובה', המנוגד ל'עין הרעה' האלילית. כך למדנו בפרקי אבות (ה, יט): "עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה – מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה וְנֶפֶשׁ רְחָבָה – מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע". 'רוּחַ גְּבוֹהָה' – היא הגאווה, 'נֶפֶשׁ רְחָבָה' – התאווה. וה'עַיִן רָעָה', או בלשון אחר, 'צרות העין', פירושה אי הנכונות לשתף את האחרים בעושר ובאושר, וכנגדה אמר החכם (משלי כב, ט): "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל".

להזהיר אחרים מטומאה

בבית מדרשו של ר' ישמעאל, אחד מגדולי התנאים, למדנו שצרעת הבתים היא הייצוג של צרות העין (ערכין טז, ע"א). בתיאור נגע זה נאמר: "וּבָא אֲשֶׁר לוֹ הַבַּיִת וְהִגִּיד לַכֹּהֵן לֵאמֹר כְּנֶגַע נִרְאָה לִי בַּבָּיִת". "אֲשֶׁר לוֹ הַבַּיִת" – פירושו "מי שמייחד ביתו לו" לעצמו, ואינו משתף אחרים במה שבידו. נגע ה"שלי שלי" נראה בהרבה בתים. בטקס הטהרה מזה הכהן על הבית כדי לסמל את החובות המוסריות המוטלות על כולנו והבית המסוגר בגין הנגע יכול עתה להיפתח לבעליו, אך גם לסובלים ולנזקקים.

אולם הבית יעקב ממשיך וטוען שיש גם 'עַיִן רָעָה' או 'צרות עין' קשות יותר: "שאם ירע לו [לאדם] אזי מצפה שירע גם לאחרים ויקרה להם כאשר קרה לו". כשמדברים על צרה, נוהג היהודי לומר את ראשיתו של הביטוי באיכה (א, יב): "לוֹא אֲלֵיכֶם כָּל עֹבְרֵי דֶרֶך", והבית יעקב מפרש: "אם חס ושלום יקרה למי שיבוא עליו הרע, אזי הוא צופה ומזהיר לאחרים שעל כל פנים הם יזהרו בנפשם שלא ילכו בדרך הזה". דבר זה בא לידי ביטוי באחד הציוויים המוטלים על המצורע: "וְטָמֵא טָמֵא יִקְרָא". מפרשת המצורע, הרחוקה לכאורה מאתנו, לומדים אנו חובה מוסרית יסודית ביותר, רלוונטית מאוד עבורנו: על האדם להזהיר את האחרים שלא ייטמאו בו או לא יידבקו ממנו. וכך, על נשאי וירוס הקורונה מוטלת החובה למנוע הדבקה ולהסתגר, וגם חולי איידס חייבים ליידע את הבאים בקשר קרוב אתם.

מנגד, דוגמה מופלאה ל'עַיִן טוֹבָה' באה לידי ביטוי בהפטרה לפרשת מצורע (מלכים ב, ז ג־כ). צבא ארם צר על שומרון ורעב איום תוקף את העיר. בשער העיר שוהים ב"בידוד" ארבעה מצורעים הסובלים גם הם מרעב. בייאושם, מחליטים הם להתגנב למחנה האויב כדי למצוא שם אוכל. להפתעתם הם מגלים שבדרך נס נבהל האויב ועזב מאחוריו את כל אשר לו, "וַיָּבֹאוּ הַמְצֹרָעִים… וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם כֶּסֶף וְזָהָב וּבְגָדִים וַיֵּלְכוּ וַיַּטְמִנוּ". הם הצליחו, אך מצפונם מתעורר: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ לֹא כֵן אֲנַחְנוּ עֹשִׂים. הַיּוֹם הַזֶּה יוֹם בְּשׂרָה הוּא וַאֲנַחְנוּ מַחְשִׁים… וּמְצָאָנוּ עָווֹן. וְעַתָּה לְכוּ וְנָבֹאָה וְנַגִּידָה בֵּית הַמֶּלֶךְ". המצורעים, הדחויים על ידי החברה, היושבים מחוץ למחנה, עושים חסד עם העם ומודיעים להם שהישועה התרחשה וגם הם יכולים ליהנות ממנה.

החינוך לפרגון

את המצווה להילחם בצרות העין ירש הבית יעקב מאביו, ר' מרדכי יוסף. במי השילוח כותב הוא על שלוש מדרגותיו של האדם המוסרי. המדרגה הראשונה היא זו של האדם המודרך על ידי ערך השוויון, המבקש טובה עבור כולם. השנייה היא זו של האדם המסוגל לבקש טובה לחבירו, למרות שברור לו שבעקבות כך יתרחש "מעט צמצום" במה שיגיע לו. את השלישית אגדיר בלשונו של הבן, בעל הבית יעקב: "כי בכוח האיש הישראלי לתת לחבירו טובה אף אם לא יישאר לו עוד, והוא ייהנה ממה שטוב לחבירו, ומי שהגיע למדה זו הגיע לתכלית השלמות".

קשה לדרוש מהאדם להגיע לדרגה השלישית, אך גם שתי המדרגות הראשונות אינן מובנות מאליהן. האמנם מסוגלים אנו "לפרגן" לזולת, שגם לו יהיה, ואפילו אם מתוך כך יהיה לנו קצת פחות? החינוך לפרגון הוא אחת המטרות החינוכיות הקשות ביותר וזאת יודע כל הורה. הקנאה מילאה, מאז קין, דפים טרגיים רבים בהיסטוריה העולמית. אך על יד פשעיה הכבירים של הקנאה, אורבים חטאיה האפורים והיומיומיים של צרות העין.

גם הממשל והבירוקרטיה חוטאים בכך. עליהם מתריעים הפסוקים הקלאסיים שבספר משלי (ג, כז־כח): "אַל תִּמְנַע טוֹב מִבְּעָלָיו בִּהְיוֹת לְאֵל יָדְךָ לַעֲשׂוֹת. אַל תֹּאמַר לְרֵעֲךָ לֵךְ וָשׁוּב וּמָחָר אֶתֵּן וְיֵשׁ אִתָּךְ". האם מסוגלת הבירוקרטיה ליידע את האדם הקטן על זכויותיו, וזאת לא בעגה טכנית הכתובה באותיות מיקרוסקופיות? האם ייתנו לו את המגיע לו, עוד טרם תבע זאת? האם אי פעם תסכים צרות העין לשביתת נשק במלחמת ההתשה של ה'לֵךְ וָשׁוּב', מלחמה שבה תבוסת האדם הקטן ברורה מראש?

האמנם תיתכן ישועה מנגעי 'חוסר הפרגון'? בעקבות הזוהר, הרבו החסידים להדגיש את התרגום הארמי של המילה צרעת: "סְגִירוּ". הבית יעקב (ח"ג, 137) מסביר זאת: "העניין הוא כי נגע מתרגמינן סגירו, היינו שהאדם נעשה מוסגר ומיואש שנדמה לו בדעתו שאין עבורו ישועה". הדברים מתקשרים עם הנאמר בפרשת בהעלותך על ההזדמנות השנייה הניתנת למי שלא הצליח להקריב את הפסח בי"ד בניסן, בגלל היותו "טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה". והבית יעקב מוסיף: "כל עוד שאין האדם מתייאש ומצפה עוד לישועה, זה לא נקרא עוד בדרך רחוקה".

תגיות: חסידותמוסף שבתמילה לסיוםפילוסופיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הקיבעון של מערכת החינוך מוביל לאסון חינוכי וכלכלי

    הידיעה הבאה

    ציונות דתית אחרת: חמש שנים לפטירת הרב ליכטנשטיין

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    ציונות דתית אחרת: חמש שנים לפטירת הרב ליכטנשטיין

    ציונות דתית אחרת: חמש שנים לפטירת הרב ליכטנשטיין

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD