יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

התנ"ך: ספר של מהפכות

בספר הספרים אפשר למצוא מספר מהפכות: מהפכה אמונית, מהפכה ספרותית, מהפכה דידקטית, מהפכה משפטית ועוד. ספר חדש מציג את הקשר ביניהן, ומראה איך מתחברים החלקים לתמונה שלמה

מאת  דויד קופליוביץ'
י״א בניסן ה׳תש״פ (05/04/2020 15:57)
התנ"ך: ספר של מהפכות

הספר חושף זיקות בין טקסטים מקראיים: בסיומו של המזמור "בא יבא ברנה נשא אלמתיו" מהדהד חלום האלומות של יוסף. נפתלי מזעקי, חלום יוסף ואחת עשרה אלומות השיבולים, מגזרת נייר, 2019

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

התנ"ך לא יכול להתלונן על חוסר תשומת לב. במשך מאות ואלפי שנים קראו אותו, שנו ושילשו, פירשו וחקרו. כביכול, לא נותרה פינה בתנ"ך שלא זכתה לעין בוחנת, לא נותר מקום לחידוש, אלא אם כן מדובר באיזה עניין פיקנטי ממש. המשימה נעשית קשה כפליים אם ספר שנכתב על התנ"ך מתיימר להביט בו במבט מקרו: לא להתמקד בטקסט מסוים או בנושא מסוים, אלא להתייחס אל אסופת ספרי התנ"ך כולה, להתהלך בה לאורכה ולרוחבה. האם לא יבוא הדבר על חשבון העומק, האם יש לצפות מספר כזה למהפכה כלשהי?

והנה, ספרו החדש של יאיר זקוביץ "התנ"ך: מהפכת אלוהים" שובר את הציפיות ופורש בפני הקורא מסכת מרתקת של מהפכות שונות המתגלות בתנ"ך, פורט אותן אחת לאחת ובעקבות העיסוק ב"ארכיאולוגיה ספרותית" – מושג מבית מדרשו של המחבר – חושף עולם שלם שלא נודע קודם לכן.

זעזוע אמות הספים

המחבר – חוקר המקרא, פרופסור אמריטוס בחוג למקרא באוניברסיטה העברית – מוכר לקוראים מספריו הקודמים, שחלקם נכתב בשיתוף עם פרופסור אביגדור שנאן. נזכיר אחדים מהם: "חיי שמשון", "מקראות בארץ המראות", "דוד: מרועה למשיח", "לא כך כתוב בתנ"ך", "גם כך לא כתוב בתנ"ך", "צבת בצבת עשויה: מה בין מדרש פנים־מקראי למדרש חוץ־מקראי" ועוד. מה אפוא מוסיף הספר החדש לשרשרת הארוכה של מחקריו וספריו? הבה נפתח את הספר ונעיין בו.

הספר חושף זיקות בין טקסטים מקראיים: בסיומו של המזמור "בא יבא ברנה נשא אלמתיו" מהדהד חלום האלומות של יוסף. נפתלי מזעקי, חלום יוסף ואחת עשרה אלומות השיבולים, מגזרת נייר, 2019

נתחיל מהכותרת: "התנ"ך: מהפכת אלוהים". מהי בעצם מהפכת אלוהים? הביטוי הזה מופיע במקרא, ושם הוא מציין את חורבן ערי הכיכר החטאות, ובראשן סדום ועמורה (ראו למשל דברים כט כב; ישעיהו יג יט; עמוס ד יא; השוו לכתוב בבראשית יט כה: "ויהפך [ה'] את־הערים האל ואת כל־הככר ואת כל־ישבי הערים וצמח האדמה"). בפסוקים אלה הופכת "מהפכת אלוהים" למטפורה של עונש כליה שמביא הא־ל על חברה קלוקלת שאין לה תיקון. אולם למה התכוון מחבר הספר שמונח לפנינו כשהצמיד את הביטוי הזה לשם ספר הספרים? האם הוא התכוון לכך שהתנ"ך הוא דגל המהפכה אשר האמונה בא־לוהי ישראל חוללה בעולם האלילי, קרי המהפכה המונותאיסטית? או שמא מהפכת אלוהים היא מהפכה אדירה וחזקה שאין מה שישתווה לכוחה (כאחת המשמעויות של הביטוי "אלוהים" במקרא: ראו למשל בראשית ל, ח), והתנ"ך הוא ביטוי לכוח עצום זה שזעזע את אמות הסיפים של העולם העתיק? למעשה שתי הפרשנויות האלה אינן סותרות זו את זו, אלא דווקא משלימות אחת את רעותה, בחינת "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח את ידך". כותרת הספר מכילה אפוא בתוכה יסוד פרשני־דרשני, ויש בכך אולי מעין רמז מטרים לתוכן הספר.

כל אחד משישה־עשר פרקי הספר מתמקד בהיבט מסוים של "מהפכת אלוהים" זו: מהפכת האמונה, מהפכה ספרותית, מהפכה דידקטית, מהפכה משפטית וכך הלאה, עד למהפכת התפוצה. לכאורה אין קשר ישיר בין כל המהפכות האלה למעט העובדה שהן קשורות למקרא. אולם קריאה מעמיקה בספר תגלה שהוא בבחינת תצרף, וכל החלקים בסופו של דבר מתחברים ביניהם לכדי תמונה שלמה.

שני צירי תנועה משתלבים בספר: הציר האחד הוא מן המסורות שבעל פה דרך איסופן, עיצובן והעלאתן על הכתב, אל יצירת הטקסט הקנוני והפצתו. הציר השני מוביל את הקורא דרך הצמתים העיקריים של המקרא כספר: התורה, הספרים ההיסטוריים, ספרות הנבואה, ספר תהילים כנציגה של חטיבת הכתובים. הדיון מתחיל במבט כללי על המקרא על רקע ספרות המזרח הקדום ומסתיים שוב במבט על המקרא כמכלול – הספר שעומד ביסוד שלוש הדתות המונותאיסטיות.

עיצוב העתיד מלבני העבר

מהו העיקרון המנחה שעליו מושתת הדיון של המחבר בטקסט המקראי? נראה כי התפיסה שמשמשת אור לרגליו של המחבר היא האינטרטקסטואליות. לאורך כל פרקי הספר חושף זקוביץ זיקות גלויות כסמויות בין טקסטים מקראיים שונים, וכן בין המקרא לבין היצירות מן העולם הסובב אותו. מתברר כי הטקסטים מנהלים ביניהם שיח פורה ומגיבים זה על זה בדרכים מגוונות. גילוי הזיקות האלה מסייע פעמים רבות להבין את משמעות הכתוב. כך, סיפור לידתו הפלאית של שמשון בשופטים יג מתבאר בעזרת מעשה בני האלוהים ובנות האדם בבראשית ו, א־ד ותוך השוואה למיתוס האלילי על לידת גיבור אלוהי. כתוצאה מכך נחשפת המגמה האנטי־מיתית של הסיפור.

דוגמה נוספת: מחבר מגילת רות מסתמך על חוקי ויקרא ודברים על גאולת השדה ועל הייבום המשמשים בידו כחומר ביד היוצר, ועושה שילוב מקורי בין שני חוקים שונים אלה כדי למצוא פתרון למצוקת דמויותיו. הוא גם משחיל פירוש מצמצם לאיסור "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'" (דברים כג, ד) כדי להתיר לרות לבוא בעם ישראל. פירוש סמוי זה התקבל בסופו של דבר כהלכה פסוקה במשנה: "עמוני ומואבי אסורים ואיסורם איסור עולם אבל נקבותיהן מותרות מיד" (משנה יבמות ח, ג).

לדברי יאיר זקוביץ, "ספרות עם ישראל היא אפוא ספרות שכולה פרשנית" (עמ' 222), והוא ממשיל אותה לעץ ארז יפה־ענף וגבה־קומה המתואר (גם כמשל) ביחזקאל לא, ג־ט. שורשי התהליך הפרשני הזה נמצאים במקרא גופו, ואכן פרק שלם בספר מוקדש למהפכה המדרשית שמחולל המקרא ומקדים בכך את סוגת המדרש המוכרת לנו היטב מספרות חז"ל. למעשה, התפיסה הזאת של המקרא כמפעל דרשני שבו טקסט לטקסט יביע אומר מזכירה את גישתו של החוקר דניאל בויארין כלפי מדרש חז"ל: המדרש, לדבריו, הוא "קריאה אינטרטקסטואלית רדיקלית של הקנון, שבה כמעט כל חלק עשוי להתייחס לכל חלק אחר ולהתפרש על פיו" (מדרש תנאים: אינטרטקסטואליות וקריאת מכילתא, ירושלים תשע"א, עמ' 41). נאמר מעתה כי המקרא גופו מפגין קריאה אינטרטקסטואלית רדיקלית של עצמו.

דוגמה מפורטת מעט יותר תמחיש את דרך קריאתו של יאיר זקוביץ את הטקסט המקראי. הפרק השנים־עשר בספר נושא את השם "מעבר לעתיד – המהפך האופטימי". בפרק זה דן המחבר בטראומת חורבן בית ראשון ובניסיון להתגבר עליה המשתקף במקרא. הפרק פותח בהכרזה משמעותית: "מהו אדם? סך כל זיכרונותיו. טול מאדם זיכרונו ותאבד זהותו, אישיותו. לפיכך אטיל שינוי קל באמירה המפורסמת של דקארט: 'אני חושב משמע אני קיים' – 'אני זוכר משמע אני קיים'" (עמ' 177).

בהמשך הפרק מודגמת הכרזה זו בטקסטים מקראיים המשמרים זיכרון קולקטיבי. הראשון שבהם הוא מזמור קלז בתהילים, וממנו עובר הדיון אל מזמור קכו, אשר מהווה לטענתו של זקוביץ בבואה חיובית ואופטימית של מזמור קלז. מזמור קכו זוכה לקריאה צמודה ומדוקדקת ביותר, כאשר כמעט כל ביטוי במזמור מתפרש הן בגפו והן בהקשרו ובזיקה לכתובים אחרים במקרא (כך, בסיומו של המזמור "בא יבא ברנה נשא אלמתיו", אשר מתאר את גאולת שבי ציון המרגישים כחולמים, מהדהד חלום אלומות אחר במקרא – חלום יוסף בספר בראשית). הזיכרון הספרותי, כמוהו כזיכרון ההיסטורי, מעצב את ההווה ואת העתיד מלבנים של העבר, וכדברי זקוביץ: "בריאות נפשית ואופטימיות מעוררות יצירת עתיד שכולו טוב, עתיד של תקומה וגאולה, מעבר של חורבן ומצוקה" (עמ' 196).

תחושות עניין ושייכות

ספרו של זקוביץ פונה לקורא שלאו דווקא מתמחה בחקר המקרא, אך כזה שהמקרא איננו זר לו, ודפי העבר יכולים לעורר בו עניין אמיתי ותחושת שייכות לדברי הימים של עמנו. לשונו של הספר עשירה ומגוונת, מלאת דימויים ורמיזות, ועם זאת אין היא כבדה כלל, למען ירוץ הקורא בו. הפותח את הספר לא יניח אותו עד שיגיע לעמודו האחרון, ואז – כך נראה – ירצה לקחת מהמדף את ספר התנ"ך ולקרוא בו מחדש.

יש שיגידו כי החיסרון של הספר הוא העדר הפניות אל ספרות המחקר במהלך הדיון. רק בסוף הספר נמצאת רשימת מקורות חלקית וקצרה, ואם ירצה הקורא לדעת על מה מתבססת מסקנה זו או אחרת, הוא יתקשה לאתר את אבני היסוד שעליהן בונה יאיר זקוביץ את בניינו. נכון הוא שאין זה הנוהג המקובל בשיח אקדמי, אולם הספר שלפנינו פונה, כאמור, אל הקהל הרחב, ולכן הוא חוסך מן הקוראים את יגיעת העיון בהערות שוליים. המעוניין להעמיק תמיד יוכל לקרוא בכמה מספרי אותה רשימה שבסוף הספר. יאיר זקוביץ כתב ספר שהוא בבחינת סיכום נאות למחקריו הקודמים, אבל גם הקורא שאך עושה את צעדיו הראשונים בעולם המקרא ימצא בו את מבוקשו.

תגיות: ביקורת ספרים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ברוך דיין האמת: הרב רונן נויברט הלך לעולמו בגיל 50

    הידיעה הבאה

    אתם בוחרים: תחרות פתרונות חדשניים לחגיגת פסח במגבלות קורונה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    קערת ליל הסדר

    אתם בוחרים: תחרות פתרונות חדשניים לחגיגת פסח במגבלות קורונה

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD