יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי מיניות וזוגיות

מיניות יהודית – ניסוח חדש למושגי הצניעות והתשוקה

שיח המיניות המערבי נוכח בכול ומשפיע עמוקות. ספר חדש, שפונה בעיקר לנשים צעירות, מתמודד איתו ועם תפיסות יהודיות פוריטניות לקראת גישה "יהודית בריאה"

מאת  הרב אברהם סתיו
ג׳ בתשרי ה׳תשפ״א (21/09/2020 16:32)
מיניות יהודית – ניסוח חדש למושגי הצניעות והתשוקה

דיאלוג נוקב עם המקורות שמנמיכים את האישה ומעמידים את כולה על היותה יצור בעל גוף מיני. מישה רפפורט, ללא שם, שמן על בד, 2020. מתוך התערוכה "בחצות היום" אשר תוצג במהלך אוקטובר בגלריה דן, תל אביב. https://www.dangallery.co.

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

"גיא לא קנאי בכלל. הוא ראה אותי מתנשקת בסדרה 'חשופים' ואמר שלא עשיתי את זה מספיק טוב". כך השיבה הדוגמנית והשחקנית יעל בר־זוהר כאשר נשאלה בריאיון לאתר ynet על תגובתו של בעלה כלפי האופי המיני של תפקידיה כשחקנית. זהו ציטוט אחד מתוך עשרות אם לא מאות ציטוטים מן התרבות הפופולרית בנושא גוף ומיניות, המובאים ומנותחים בקפידה בספרה החדש של הרבנית אוריה מבורך.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– ללא מחסה ואספקה: חסידי ברסלב מעוכבים בגבול אוקראינה

– אות מאבשלום: הדוקטור של העברית מציין 70 ולא נח לרגע
– לפני שקונים בית – בונים תקציב 

רובנו לא קוראים באדיקות את מדורי היחסים והרכילות בערוצי המדיה השונים, אבל כולנו חשופים דרך קבע לפרסומות קופצות ולכותרות מתפרצות שעוסקות בין השאר גם בגוף ובמיניות. התגובה האינסטינקטיבית של אנשים דתיים רבים מול משפט כזה היא להפטיר משהו כמו "פריצות, גועל נפש" ולדפדף הלאה. אבל בספרה "מה את מבקשת" קוראת לנו הרבנית מבורך לעצור רגע ולהקשיב. איזו תפיסת מיניות עולה מדבריה של בר־זוהר? מה הקשר בין חוות הדעת של בעלה על אותה נשיקה ובין הקביעה שלה שהוא "לא קנאי"? האם בר־זוהר תופסת את הנשיקה הזו כחוויה מינית? ואם כן, אילו הנחות מוצא מסבירות את הנכונות שלה לחלוק חוויה כזו עם גברים אחרים מחוץ לנישואין?

דיאלוג נוקב עם המקורות שמנמיכים את האישה ומעמידים את כולה על היותה יצור בעל גוף מיני. מישה רפפורט, ללא שם, שמן על בד, 2020. מתוך התערוכה "בחצות היום" אשר תוצג במהלך אוקטובר בגלריה דן, תל אביב. https://www.dangallery.co.

"מה את מבקשת" הוא ספר על צניעות ושמירת נגיעה שכמותו לא נכתב עדיין. הספר, כפי שהמחברת מצהירה בפירוש, הוא אפולוגטי. אבל הרבנית אוריה מבורך מאמינה כנראה שההגנה הטובה ביותר היא המתקפה, ועל כן היא יוצאת למסע מלחמה מרתק נגד שיח המיניות של התרבות המודרנית; שיח שלטענתה משותף לכולנו ומשפיע עלינו באופן עמוק, גם כאשר מבחינה מעשית אנחנו נוהגים אחרת מן הנורמות שהוא מכתיב.

דע מה שתשיב

חלק ניכר מן הספר מוקדש לניתוח מדוקדק של שיח השחרור המיני בעולם המערבי ולחלוקה שלו לארבעה תתי־סוגים. דבריה של בר־זוהר למשל, נמנים על שיח הטריוויאליזציה־אדישות, המכיר במשמעותן המינית של פעולות מסוימות אך קובע שהמיניות היא לא דבר שצריך לעשות ממנו "ביג דיל", ומי שעושה כך הוא "קנאי". אך מלבדו מובאות בספר גם דוגמאות רבות של "שיח ההכחשה", שכלל אינו מכיר במשמעות המינית של הגוף (בהקשר זה עוסקת מבורך בין השאר במחאת המכנסונים ובקליפ "קילר" של הזמרת נועה קירל); "שיח ההשגבה", שרואה במיניות ביטוי של עוצמה וחופש; ו"השיח המתירני", שאותו מבטא יפה הבמאי וודי אלן שהודה כי יחסי מין בלי אהבה הם חוויה ריקנית, אבל הוסיף ש"כחוויה ריקנית היא אחת המשובחות".

אגב, המילים "יחסי מין" הן שלי; הספר עצמו מצטט את המשפט המקורי שהתייחס ל"סקס". בתחילת הספר מתנצלת מבורך על רמת הצנזורה הבסיסית למדי שנקטה בהבאת הציטוטים, ומסבירה שלא ניתן לתקן את הקלקולים מבלי לפגוש אותם באופן ישיר ואותנטי, העשוי לכלול לעיתים גם תחושה של דחייה. ואכן, יש בספר קטעים המעוררים אי־נעימות מסוימת – בראשו מופיעה אזהרת מסע מיוחדת עבור קוראים מהמין הגברי – אבל הם לא שונים באופן מהותי מטקסטים שאדם ממוצע נחשף להם בחייו כמעט בעל כורחו, ובפעם הראשונה אפשר לגשת אליהם לא כקרבן פסיבי אלא כבן שיח אקטיבי בעל חוש ביקורת.

גם מי שלא נחשפו מעולם למדיה הפופולרית, ייתקלו בשלב זה או אחר בחייהם באנשים שדוברים את השיח המערבי, ושעשויים לשאול אותם למשל (בהתאם למגדר): "למה אתה לא מסתכל על המעודדות שעל המגרש, אתה חושב שמיניות זה דבר שלילי?", "למה את מתלבשת בצניעות, את מתביישת במיניות שלך?". כולנו באים במגע עם השיח המערבי, ולכן, קובעת מבורך, כולנו צריכים לדעת להשיב לעצמנו על השאלות שהוא מפנה כלפינו.

משום כך היא מקדישה חלק גדול של הספר להתמודדות עם השיח השמרני החילוני, שהולך ותופס מקום של כבוד בציונות הדתית בשנים האחרונות. באופן מפתיע היא לא ממהרת לאמץ את השיח הזה, הקושר בין מיניות ל"אהבת אמת" אך לא בהכרח לנישואין. אדרבה, היא טוענת שדווקא שיח שמרני הוא הפוגע ביותר באלו שמשתייכים אליו. לדבריה, דתיים שאינם שומרים נגיעה משתייכים בדרך כלל לשיח הזה, והיא רואה לנכון להזהיר אותם מפני תוצאותיו ההרסניות.

צניעות היא תשוקה

"מה את מבקשת" הוא ספר מאתגר. לא רק בגלל הציטוטים הישירים, וגם לא רק בגלל המושגים והרעיונות החדשים שלוקח זמן לעכל – הבהירות העזה וריבוי הדוגמאות הופכים את ההבנה לקלה ופשוטה ואת הקריאה לחוויה נעימה ומושכת, אך גם קצת ממושכת. הוא מאתגר משום שהוא מערער גם את יסודות השיח המערבי וגם את השיח הדתי הרווח, שאותו מכנה המחברת "שיח פוריטני". שתי צורות השיח, הנדמות כהפוכות, מוצגות על ידי מבורך כשני צדדים של אותה מטבע, מטבע המיניות המנותקת והקצת ריקה.

בדרכה של אוריה מבורך אל "השיח היהודי הבריא", היהדות מתבקשת גם היא להשיל את ההתנגדויות שעולות בחלק ממקורותיה כלפי היופי וההנאה שבמיניות. בליבו של הספר נמצא דיאלוג נוקב ולפעמים גם כואב עם המקורות התורניים וה"רבניים", כולל אלו שנראים במבט ראשון, ולפעמים גם במבט שני, כמנמיכים את האישה ומעמידים את כל כולה על היותה יצור בעל גוף מיני.

מתוך עיון בכתבי הרב שג"ר והחלת העקרונות שבהם על סוגיות חז"ליות, מאמצת מבורך גישה מורכבת ומבחינה בין "צניעות" ל"בושה", תוך שהיא מבקשת לייצר חיבור ליופי ולשמחה שבמיניות, ודווקא מתוך כך לנקוט איפוק בצורת הביטוי שלה. הצניעות, כך לפי מבורך, היא ביטוי לתשוקה, לרומנטיקה, לרצון להפוך את הגוף ואת המיניות לשפה אינטימית ומיוחדת לקשר שבין איש ואישה אשר ביניהם כרותה ברית.

אחד המאפיינים המייחדים את הגישה ה"בריאה" היא הרצון לאפק ולמתן את הופעת המיניות, אך לא להכחיד או להכחיש אותה. אי אפשר, קובעת מבורך, לטעון שהמיניות היא דבר רצוי ומקודש, ובה בעת להכחיד כל מופע שלה מחוץ לנישואין. "גניזת הגוף הנשי לא הולכת ביחד עם מיניות יהודית בריאה" – זוהי כותרת אחד הפרקים בספר, אשר הולך ומפרט איזו צורה לובשות הלכות צניעות המגיעות מתוך שיח בריא, שאין בו לא ממבוכת המתירנות ולא מן החרדה הפוריטנית. וכך הולכת מבורך ומפרקת את המשלים וההמחשות הידועות מן הסמינריונים של בני עקיבא, וקוראת לשיח אחר של צניעות מתוך העצמה של המיניות ושמחה בקיומה. ומי שהתרווחו בנחת בכורסה בחלק הראשון של הספר, המבקר את התרבות המערבית המתירנית, הופכים כעת דרוכים יותר מול העידוד של נשים ונערות "לחבק את התשוקה המינית" ולתת לה מקום במסגרת ההלכה גם לפני החתונה.

מערכת חיסונית

הרבנית אוריה מבורך היא יועצת הלכה ותלמידת חכם שמאחוריה שנים רבות של הוראת תורה, והדבר ניכר בשליטתה במקורות ובשיח שלה עמם. השילוב של תיאור אישי בגוף ראשון של החוויה הנשית, אוצר מסחרר של מובאות מעולם התרבות וכתיבה תורנית מקצועית, הופך את הספר לתוצר מיוחד במינו.

ויחד עם זאת, נדמה לי שלא ניתן משקל מספיק להסתייגויות שקיימות במקורות ביחס למיניות. דומני שבמרחב שבין פוריטניות לרומנטיקה יש מקום גם לחשש בריא מפני התופעות השליליות שהמיניות מביאה עימה, ושאולי מבורך נותנת קצת יותר מדי אמון במין האנושי כאשר היא מעמידה את הלכות צניעות כולן על טהרת שימור הסוד הרומנטי. גם בגוף בריא יש מקום, לעניות דעתי, למערכת חיסונית המציבה גבולות לאלמנטים שעשויים לאיים עליה ולסחוף אותה למחוזות של החפצה, התמכרות ורדידות.

אפשר להסכים עם הרעיונות והתכנים של הספר ואפשר גם להסתייג מחלקם, אבל דומני שבשנים הקרובות אי אפשר יהיה להתעלם מהם. בשפה קולחת וכובשת, באמצעות ניתוחים עמוקים וחדים, ובעיקר עם כנות ויושרה, מנסחת אוריה מבורך את אבני היסוד של סוגיית הצניעות והמיניות היהודית. מאז שקראתי אותו, המושגים שמציף הספר מלווים אותי בכל מקום, גם כשאני יושב מול הגמרא או השולחן ערוך וגם כשאני שומע רדיו או מציץ ב־ynet, הופכים למעין משקפי קריאה חדשים על ההלכה, התרבות הכללית והחיים עצמם.

מה את מבקשת
ספר על אהבה וגוף
אוריה מבורך
מגיד תש"ף
443 עמ'

תגיות: אוריה מבורךביקורת ספרותמה את מבקשתמוסף שבתמיניות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    רגישות ואנליטיות בשיעורים על מסכת ברכות

    הידיעה הבאה

    "ההצלחה הגדולה שלנו הייתה להפיל את הצעת חוק השטחים הכבושים"

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה
    "ההצלחה הגדולה שלנו הייתה להפיל את הצעת חוק השטחים הכבושים"

    "ההצלחה הגדולה שלנו הייתה להפיל את הצעת חוק השטחים הכבושים"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD