יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי מדע וטכנולוגיה

מלחמת הסוללות: במערב נאלצים לחקות את הרכבים החשמליים מסין

הסודות מאחורי סוללות LFP: כיצד חברות סיניות הצליחו לייצר סוללות זולות, בטוחות ועמידות יותר מסוללות NMC, האם היצרנים האמריקנים יוכלו לעמוד בתחרות - ואיך דונלד טראמפ (אלא מה) קשור

מאת  הוושינגטון פוסט
כ״ז בשבט ה׳תשפ״ה (25/02/2025 18:41)
לראשונה בעולם: מדינה עם יותר מכוניות חשמליות ממכוניות בנזין

מכוניות חשמליות בנורבגיה. צילום:AFP

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

סוג חדש של סוללה יכול להפוך רכבים חשמליים אמריקנים לזולים ובטוחים יותר, כך על פי מומחים לנושא. אך ראשית צריך להתגבר על חסמי הסחר בין ארצות הברית לסין.

מי שירכוש רכב חשמלי עם סוללת ליתיום-ברזל-פוספט (LFP), יכול לצפות לתשלומי רכב נמוכים יותר, סיכון נמוך יותר להתלקחות הסוללה ושנים רבות יותר עד שיצטרך להחליף אותה – אבל הוא לא יוכל לנסוע רחוק בטעינה בודדת כפי שהיה יכול עם סוללות ניקל-מנגן-קובלט (NMC) שנמצאות בדרך כלל במכוניות חשמליות אמריקניות ואירופיות. הפשרה הזו הפכה את סוללות ה-LFP לבחירה המועדפת בסין עבור רכבים חשמליים עם טווח נסיעה סטנדרטי, ועזרה להפוך מכוניות חשמליות לזולות יותר ולהגביל את הזיהום. כעת, חברות אמריקניות מתחילות לבנות סוללות LFP משלהן כדי להדביק את המתחרות הסיניות.

מצלמות הטסלות שכבר נוסעות סביב לעולם סיפקו למאסק 160 מיליארד צילומים. מפעל טסלה. צילום: גטי אימג'ס

"אני בהחלט חושד שיהיו כמה מעבדות מקומיות שמייצרות סוללות LFP בשנים הקרובות, ונתחיל לראות את זה… גדל די מהר במהלך חמש עד 10 השנים הבאות", אמר סקוט מורה, פרופסור להנדסה סביבתית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

אבל בפני חברות אמריקניות שרוצות לאמץ טכנולוגיה שנשלטת על ידי חברות סיניות ניצבים חסמים רבים. מכסים והגבלות זיכוי מס הפכו את יבוא סוללות ה-LFP מסין ליקר מדי עבור רוב יצרני הרכב האמריקנים. כמו כן, שיקולי ביטחון לאומי מקשים על חברות אמריקניות לשתף פעולה עם יצרני סוללות סיניים לבניית מפעלים בארצות הברית. אתגרים אלה עשויים להחמיר תחת הנשיא דונלד טראמפ, שאיים להעלות מכסים וחסמי סחר עם סין. "אם יש מכסים, הגבלות, מה שזה לא יהיה, זה הופך את המעבר ל-LFP להרבה יותר קשה", אמר אלכס הולנד, מנהל מחקר בחברת מודיעין השוק IDTechEx.

סוללה אמריקנית הופכת לסינית

למרות שמדענים אמריקנים המציאו סוללות LFP בשנת 1997, יצרני הרכב האמריקנים לא השקיעו בטכנולוגיה. במקום זאת, הם הימרו על סוללות NMC מכיוון שטווח הנסיעה שלהם ארוך יותר, נושא חשוב עבור הצרכנים האמריקנים. "לפני חמש או שש שנים, כולם במערב חשבו ש-LFP זה לא רלוונטי", אמר אדריאן יאו, שייסד את STEER, קבוצת מחקר טכנולוגית בתוך אוניברסיטת סטנפורד. "באמת הייתה לנו ראייה קצרת טווח", הוא הוסיף.

צילום: EPA
תערוכת הרכב בשנחאי. צילום: EPA

המצב הזה נתן הזדמנות לחברות סיניות לשכלל סוללות ה-LFP, שיש להן כמה יתרונות. במקום ניקל וקובלט יקרים, הן משתמשות בברזל, מה שהופך אותן לזולות ב-20 אחוזים, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. בעוד שסוללות NMC ניתנות לטעינה עד כ-1,000 פעמים לפני שהן מתקלקלות – כ-320,000 ק"מ ברוב הרכבים החשמליים – סוללות LFP יכולות להחזיק מעמד פי שניים או שלושה. בנוסף, הכימיה של סוללות LFP הופכת את האפשרות שהסוללה תתלקח לפחות סבירה, וגם אם הן עולות באש, קל יותר לכבות אותן. סוללת NMC, לעומת זאת, דליקה כל כך ש"אפשר לשים אותה במים או בחלל החיצון, והיא תמשיך לבעור כי החמצן שהיא צריכה כדי להמשיך לבעור נמצא בתוכה", אמר מורה.

יתרון בטיחותי זה הוא המפתח, מכיוון שחברות סיניות הבינו שהן יכולות לדחוס תאי LFP קרוב יותר בתוך ערכת סוללות מבלי להסתכן בשריפה. זה אומר שהן יכולות לדחוס יותר אנרגיה לסוללות LFP וכמעט להדביק את הטווח של סוללות NMC. בשנה שעברה, ענקית הסוללות הסינית CATL ייצרה את סוללת ה-LFP הראשונה עם טווח של יותר מ-1,000 ק"מ.  מכיוון שסוללות LFP עשויות מחומרים נפוצים ומחזיקות מעמד זמן רב יותר, יש להן גם טביעת רגל סביבתית קטנה יותר מסוללות NMC.

חשמלית של פולקסוואגן. צילום מסך מיוטיוב

בהתחלה, יצרני רכב סיניים השתמשו בסוללות LFP זולות כדי להוריד את מחירם של רכבים חשמליים בסיסיים שנועדו לנסיעה למרחקים קצרים בתוך ערים. "תנאי הנהיגה העירוניים, שנפוצים יותר בסין, גרמו לזה להיות הגיוני", אמר יאו. אבל ככל שהחברות הרחיבו את הטווח של סוללות LFP, רוב הרכבים החשמליים הסיניים עברו לשיטה הזולה והבטוחה יותר במהלך חמש השנים האחרונות. כעת, כמעט כל סוללות ה-LFP מגיעות מסין, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. "הם לקחו את זה 20 צעדים רחוק יותר ממה שהמערב עשה אי פעם", אמר יאו.

סוללות LFP חוזרות הביתה

סוללות LFP מתחילות להניע כמה כלי רכב אמריקנים שמיועדים לטווח הסטנדרטי: פורד הציגה אותן בפורד מוסטאנג מאך-אי שלה בשנת 2023 ובטנדר F-150 לייטנינג בשנת 2024, וריביאן החלה להשתמש בהן בגרסאות הבסיסיות של רכב השטח R1S והטנדר R1T שלה, שיצא השנה.

מכונית טסלה בתערוכת הרכב בבלגיה בשבוע שעבר. צילום: אי.פי.איי

אבל יש חסרונות לשימוש בסוללות LFP מסין. בשנה שעברה, טסלה הפסיקה למכור את דגם 3 הבסיסי שלה בארצות הברית מכיוון שהוא משתמש בסוללות LFP סיניות, מה שאומר שהוא לא יהיה זכאי לזיכוי מס בארה"ב וגם מאלץ את טסלה לשלם מכסים.

כדי להימנע ממכסים, יצרני רכב אמריקנים בוחנים בניית סוללות LFP משלהם בארצות הברית. זמן קצר לאחר שהפסיקה למכור את דגם 3 מבוסס ה-LFP שלה, טסלה פרסמה משרה עבור מהנדס בכיר שיוביל צוות המפתח סוללות LFP. טסלה לא הגיבה לבקשה לתגובה לפרסום זה.

תגיות: טכנולוגיהטסלהסוללותסיןרכב חשמלי

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שר ההגנה האמריקני מכריז מלחמה על דיני המלחמה

    הידיעה הבאה

    נועה ארגמני באו"ם: מחבל חמאס רצח את איתי סבירסקי בשבי

    כתבות קשורות

    צילום: שאטרסטוק

    "מדרסים חכמים" יעזרו בשיקום אחרי פציעה ויזהו תסמיני דמנציה

    הוושינגטון פוסט
    30-04-2025

    בתוך כל מדרס משולבים 22 חיישנים ההופכים את הלחץ שנוצר מצעדי ההליכה לאותות חשמליים שמועברים לטלפון חכם ושם מנותחים בידי...

    לקוחות ישרכארט: כרטיסי האשראי שלכם בסכנה

    בינה מלאכותית תזהה בני נוער שמתחזים למבוגרים באינסטגרם

    AP
    28-04-2025

    מטא מאמנת את תוכנת הבינה המלאכותית שלה לזהות חשבונות נוער המתחזים למבוגרים בעזרת סימנים כמו סוג התוכן שהחשבון נחשף אליו,...

    מנכ"ל גוגל דיפמיינד: "AI יוכל לשים סוף למחלות – אבל הסכנות גדולות"

    מנכ"ל גוגל דיפמיינד: "AI יוכל לשים סוף למחלות – אבל הסכנות גדולות"

    ש"י רוזן
    27-04-2025

    בראיון מיוחד שהעניק לתוכנית "60 דקות", דמיס חסאביס, שנחשב לאחד האבות המובילים של עידן הבינה המלאכותית אמר כי "בעתיד נזדקק...

    הידיעה הבאה
    נועה ארגמני באו"ם: מחבל חמאס רצח את איתי סבירסקי בשבי

    נועה ארגמני באו"ם: מחבל חמאס רצח את איתי סבירסקי בשבי

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD