הפגנת הענק החרדית בירושלים, מרחיבה את ממדי האסון שפוקד לאחרונה את עולם הישיבות החרדיות, אסון מתוצרת עצמית. מפגן העוצמה כביכול בשערי הבירה הוא תצוגת ניתוק קיצוני מאילוצי השעה ומההיגיון התורני. ריבואות לומדי תורה הוזעקו לתת תוקף המוני לפרשנות מעוותת שלה, עקומה, מחרידה. נציגי "היהדות הנאמנה", כלשון עורכי יתד נאמן, כופרים לעיני כול במצווה חשובה ביותר, ועוד מאמינים שחילול השם המתוקשר הזה הוא קידוש השם.
אפילו אפיקורסים גמורים לא הצליחו להזיק לדימוי של לומדי התורה, כפי שהחרדים המשתמטים והמפגינים מזיקים לה כעת. טומי לפיד, למשל, אמר פעם בגיחוך מעל דוכן הכנסת כי "לא כל מה שנאמר על שור שנגח הוא חוכמת ישראל". אחר כך הוסיף בריאיון למעריב כי "אם תחשוב על עשרות מיליוני השעות שיהודים עם המוח הנפלא שלהם השקיעו במרוצת הדורות בשאלת שור נגח, אם היו משקיעים את אותן האנרגיות הנפשיות במדע, כל העולם היה נראה אחרת. בוזבזו אלפיים שנות אנרגיה נפשית של אחד העמים הכי מוכשרים שקמו אי פעם עלי אדמות". בתגובה כתבתי אז באותו עיתון כי "היהודים הם אחד העמים הכי מוכשרים שקמו אי פעם עלי אדמות דווקא בזכות האנרגיות הנפשיות שהשקיעו אלפיים שנה בסוגיית שור שנגח ובסוגיות דומות נוספות. אותן אנרגיות הן ההסבר הכמעט בלבדי לכישוריהם השכלתניים המפוארים ולמוחם הנפלא".

| צילום: איור: שי צ'רקה
אבל הנה באים עכשיו החרדים, לומדי הגמרא המובהקים, מומחים מפוארים לסוגיות שור שנגח או האישה נקנית, ומסיקים מהן מסקנה עקומה, מוטרפת, שמקוממת את רוב עם ישראל וגורמת לו לרחוש להם עוינות ובוז. היא אומרת שאפילו בשעת מלחמה קשה ביותר, בלי ספק מלחמת מצווה, אסור להם באיסור חמור להתגייס לצה"ל. רבבות למדנים במיטב שנותיהם סבורים באמת ובתמים כי אומתם המאוימת כל־כך אמורה להגן על עצמה בלי צבא, רק בלימוד ובתפילות.
הכי מעניין
קרוב לאלף חיילים נפלו במלחמה, אלפים נפצעו, מאות אלפים נקרעו ממשפחותיהם למאות ימים של שירות בחזית, טילים איראניים זרעו הרס בלב הארץ, עשרות יישובי ספר ננטשו, אבל "עולם התורה" כמנהגו נהג ונוהג. הוא סוגר את הגמרות רק כדי להפגין נגד "גזירת הגיוס" או להניף שלטים מרושעים בנוסח "נמות ולא נתגייס" ו"לא נתגייס לצבא האויב". מה זה אומר על הגמרא שהוא לומד? על איכות הלוגיקה שלו?
לפי הרבנים החרדיים, הגמרא סבורה שבני־ברק רשאית ליהנות ממנעמי ההגנה של סוללות החץ, אך לא לתרום להן אפילו אברך אחד; שלימוד רש"י או תוספות מגן על ביתר־עילית מפני החמאסניקים בסביבה, לא החיילים החמושים סביבה; שאלעד זקוקה לשירותי כיבוי אש ומד"א שבעה ימים בשבוע, אולם יכולה לוותר לצמיתות על שירותי האבטחה של צבא ההגנה לישראל. ברית המשרתים המתארגנת לקראת הבחירות נוסדה על בסיס החלחלה מההבנה התלמודית הזאת ושאט הנפש מההשתמטות שבעקבותיה.
למרבה המזל, עולם הישיבות הציוניות מציל מעט את כבוד התורה, מקטין במידת מה את מפלס חילול השם. הוא מוכיח שלימוד גמרא אינו מוביל בהכרח למסקנות המופרכות של החרדים. תלמידי החכמים שלו לא זורמים עם השקרים שעמיתיהם החרדים מספרים לעצמם ברצינות גמורה על המשטרה שעוצרת עריקים חרדיים "רק משום שהם ממשיכים מסורת בת שנות דור", כפי שהתאונן שלשום בעל טור חרדי, כדי להסביר למה הוא יגיע להפגנה בירושלים. בארונות הספרים של ישיבות ההסדר ושל המכינות, ארונות דומים מאוד לאלה שבישיבות החרדיות, אי אפשר למצוא צידוקים להשתמטות מגזרית מהצבא. יכולת הפלפול הסנסציוני הזו שמורה בלבדית לישיבות שתלמידיהן נקראו לבטל אתמול תורה כדי להפגין.
"אנחנו לא נולדנו בשנת 48', אנחנו ממשיכים מסורת אבותינו מהר סיני", ציטט השבוע יתד נאמן את ראש ישיבת עטרת שלמה, הרב חיים פיינשטיין, שהפגין בשערי כלא 10. הרב העלה על נס את תלמידו העצור שם, והבטיח לו כי "כל בני הישיבות בארץ ישראל עומדים מאחוריך", כאילו אין אלפי בני ישיבות שלא עומדים מאחוריו, מחויבים למסורת אבותיהם בהר סיני, ומתגייסים לצבא היהודי מתוך תחושת מצווה. הפרשנות שלהם לגמרא מצילה את התורה מחרפת הפרשנות החרדית.
אגב, הרבה לפני 48' חי פה תלמיד חכם זקן, בן 75 לפחות, שבשעת מצוקה ביטחונית סגר מיד את ספרי הלימוד כדי לצאת לקרב בראש מאות תלמידיו ולחלץ חטופים. אברהם אבינו קראו לו, וסיפורו מובא בפרשת השבוע, לך לך. באלוני ממרא, מסתבר, לא היה שירות מנויים של יתד נאמן.

