לפעול כשכולם בחופש: אוגוסט הוא הזדמנות פז לעצמאים

אוגוסט אינו בהכרח חור שחור בלוח השנה לעצמאים ופרילנסרים. עם תכנון נכון, הוא יכול להפוך להזדמנות נהדרת להתקדמות ויצירת יתרונות מול המתחרים

תוכן השמע עדיין בהכנה...

אילוסטרציה. | שאטרסטוק

אילוסטרציה. | צילום: שאטרסטוק

מדי קיץ, רבים מהפרילנסרים בישראל חוששים מאוגוסט, כשנדמה שהעולם עוצר מלכת. המשק עובד בעצלתיים, פרויקטים מוקפאים והלקוחות מגיבים לאט - בזמן שחצי מדינה נופשת ועסוקה בילדים. בעידן הנוכחי האתגר אף מתעצם - ברקע מלחמה וכלכלה בהאטה.

אבל עם כל הכבוד לדימוי, המציאות מספרת אחרת. מעטים משכילים לנצל את התקופה, כדי לשחות נגד הזרם לדיוק ומיצוב כמקפצה אסטרטגית להמשך - ובעיקר חושבים הישרדותית איך "לסגור חודש" במקום למנף. אז כיצד מיישמים זאת בפועל?

אוגוסט אינו בהכרח חור שחור בלוח השנה לעצמאים, אלא הזדמנות להקדים תרופה למכת ההאטה כיתרון תחרותי ומנוף צמיחה. זה הזמן ליזום מהלכים חדשים, לחזק קשרים עסקיים, להתמקצע ולמצב את עצמנו מחדש, בעידן שמוכרע בגמישות ובתגובה מהירה. פרילנסרים ניצבים כעת בפני אפשרויות למיקוד עסקי כהזדמנות לחדשנות, פיתוח ומיתוג עצמי. לפעול דווקא כשכולם בחופש - יעניק יתרון תחרותי לשנה כולה ולקצירת הפירות בהמשך.

הכי מעניין

במהלך הקיץ עסקים עדיין צריכים לפעול - ולעיתים מחפשים דווקא פתרונות זריזים ויעילים. יש ביקוש לאנשי מקצוע זמניים שיחליפו עובדים בחופשה, במיוחד בהוצאה לפועל לפרויקטים שקודם לא היה עבורם זמן וכעת שבו לשולחן. לקוחות מרגישים בעצמם ירידה בפעילות והפתיחות לשת"פים עולה. כמו כן, עקב התקופה עומדת בפני פרילנסרים הזדמנות יצירתית לערוצי הכנסה חדשים באמצעות שירותים משלימים כהדרכות זום, כתיבה, ייעוץ וכדומה, שגם ממתגים אותם מקצועית.

במקביל, דווקא ההאטה מעניקה זמן יקר לפעולות חשובות לעצמאים, שבעומס השגרה לא מתאפשרות - כדוגמת פיתוח עסקי ובפרט למוצרים דיגיטליים, מיתוג, שיווק (ברשת ובכלל), שדרוג תיק העבודות ולמידת מיומנויות חדשות. התקופה אופטימלית ליצירת קשרים, הנעת שיתופי פעולה, פיתוח מערך לקוחות, ייזום שיחות עם לקוחות עבר, מתן הצעות חדשות ויצירת קמפיינים מדויקים ללקוחות פוטנציאליים. הנטוורקינג, פיזי ודיגיטלי, פורח בקיץ בכנסים, מפגשי בוקר ואונליין, השתתפות בפודקאסטים ופתיחתם וכן בהזדמנויות נוספות.

בימים אלו, הרעש המקצועי ברשתות נמוך והבמה פנויה למהלכים המייצרים ערך. בלינקדאין קופצת בקיץ החשיפה לדיונים מקצועיים בכ-70%, ומנהלים מתפנים להתעמק דווקא ב"מצב טיסה" בחופשתם. וובינר, כתבה ופוסט, יזכו לחשיפה אורגנית כפולה לעומת ספטמבר העמוס. העלאת תכנים מקצועיים, מאמרים וטיפים ברשתות החברתיות בתקופת האטה, מושכת תשומת לב וממצבת אותנו כמובילים בתחום.

בהתנהלות האסטרטגית-כלכלית מול הלקוחות, ההפוגה מאפשרת בניית תשתית לייעול פיננסי וביטחון תעסוקתי. דווקא עכשיו, כשדחיות תשלום נפוצות, כדאי לשפר גבייה, לסגור פערים ולבחון אמצעים לקבלת שכר יציב. למשל, דיוק ושכלול התמחור, כשמשקללים לא רק את שעות העבודה אלא גם את תזרים עלויות ניהול העסק מול רווחים עתידיים. חישוב תעריף ריאלי, שכולל בנוסף לעבודה בפועל גם הוצאות נלוות ורשת ביטחון - חיוני באוגוסט שמזוהה עם עיכובים. מומלץ לחשב תעריף מינימום בפועל, ולגבות מחיר שמכסה את התקופות הבעייתיות. במקום לרדוף אחר כל חשבונית, כדאי לדרוש קבלת ריטיינר דו־חודשי - כתחליף לשוטף פלוס ובמקום חיוב לפי שעות או פר-משימה. כמו כן, ניתן להציע חבילות שירותים עונתיות או חבילות חברי מועדון, שמייצרות הכנסה קבועה.

גם במבט פנימה, זה הזמן לבדיקת ההוצאות וארגון מסמכים פיננסיים, לווידוא שהניירת מעודכנת ושעומדים בדרישות הרשויות כדי להתמודד מול סיכוני תזרים. בהתחשב בדחיית התשלומים, מומלץ לחסוך מכל פרויקט כ-30 עד 40 אחוזי מקדמה לקרן חיסכון לחירום. כדאי לפנות ליועץ פיננסי/ביטוחי לתכנון מס, קופות גמל ופוליסות ביטוח לרשת ביטחון - במיוחד לסובלים מחוסר יציבות.

יותר מכך, מדובר בהזדמנות לבחון אפשרויות ל"החלפת דיסקט", לקבלת תלוש שכר באמצעות חברה חיצונית. כך אפשר להרוויח הגנה סוציאלית, דמי לידה, מחלה, אבטלה וכו' - מבלי לפתוח תיק עצמאי במס הכנסה, מע”מ וביטוח לאומי. בהתחשב בכך שפרילנסרים רבים נותרים חשופים ללא תלוש שכר וזכויות, גם בתקופות מורכבות ניתן ליהנות מיציבות, ודאות משפטית והגנה כלכלית.

רודן גורדון | יחצ

רודן גורדון | צילום: יחצ

אוגוסט אינו רק מבחן כיס, אלא מבחן ניהולי להפיכה מנותני שירות זמני לשותפים אסטרטגיים. מוטב להרים ראש מעל ללוח השנה ולא לחכות. המביטים לספטמבר כי "אוגוסט אבוד", יגלו שהקרב הוכרע עוד לפני שעון החורף. האתגרים ואי הוודאות הכלכלית במלחמה ברורים - לחץ על משק בהאטה, מיתון, ירידת דירוג אשראי וכדומה. אך אין לוותר, בהתחשב שעסקים עדיין נדרשים לספק תוצאות.

התקופה מאפשרת פעולות שלכאורה אינן דחופות אך קריטיות, ואין זמן עבורן במהלך השנה כדי להרהר "מה יזם מצליח עושה?". ליזום, לתמחר חכם ולדבר "ערך עסקי" בבניית תשתיות נכונות - ייצור "פור" מול המתחרים בחידוש חוזים, פרויקטים עתידיים, לקוחות מרוצים וחשבון מאוזן. כך נייצר מנוע צמיחה לטווח הארוך שישפר בכ-15% סיכוי להמשך התקשרות עמנו, על-פי סקרי שביעות רצון של פלטפורמות פרילנס גלובליות. תעוזה, גמישות ותכנון נכון יהוו מנוף לצמיחה מקצועית, כלכלית ואישית. זה הזמן לא להחזיק מעמד, אלא להתקדם קדימה.

רודן גורדון הוא מנכ״ל חברת "יעול שכיר | Fincome" המציעה יחסי עובד - מעביד כשירות לנותני שירות ולמקבלי שירות, ומומחה בכיר בעל ניסיון של 30 שנה לשוק התעסוקה ויחסי העבודה.

י"ח באב ה׳תשפ"ה12.08.2025 | 13:08

עודכן ב