"שורשים - התוכנית הלאומית לזהות יהודית וציונית", שהוצגה על ידי משרד החינוך לאחרונה, מבקשת לקדם את הזהות היהודית והציונית של ילדי ישראל. זו החלטה חשובה בחיזוק הזהות, ואין ספק כי הערכים וצדקת הדרך של החברה הישראלית צריכים לעמוד לנגד עינינו.
עוד כתבות בנושא
אבל בואו נדבר רגע על האופן שבו מתקבלת ומבוצעת החלטה כזו. כרגיל, משרד החינוך מתבלבל בין היותו גוף רגולטורי לבין גוף פדגוגי. תפקידו הוא לקבוע את ה"מה", לסמן את המטרות ואת האסטרטגיה. חשוב מאד לקבוע ולדרוש שכל ילד וילדה בישראל ילמדו על השורשים, המסורת והזהות שלהם. אבל מה לגבי ה"איך"?
משרד החינוך מפוצל בעצמו למערכות חינוך מגזריות ולכן תוכנית זו תצא בגרסאות שונות ומותאמות לכל מגזר. אבל מה יהיה הסיפור הישראלי המשותף? האם נכון לומר שכל מגזר בחברה הישראלית יפגוש סיפור שורשים ערכי וזהותי שונה? בדרך כזו לא נצליח לגדל כאן חברה שמחזיקה בערכים ובסיפור משותף.
הכי מעניין

שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן-חקון/פלאש 90
מסיבה זו נדרש כאן מהלך יצירתי ושונה שבו מי שמעצבים את ה"איך" הם אנשי ונשות חינוך ממגוון המגזרים שיושבים יחד ובונים ומעצבים יחד את תכנית הלימודים. כך יהיו פני תכנית הלימודים כפני המגוון האנושי הקיים במדינת ישראל והתוצר צריך להיות תכנית לימודים משותפת שיכולה לעבור ולהתקבל כפי שהיא בכל אחד מהמגזרים השונים ובה כל אחד מרגיש שהוא מקובל ויש לו ערך והכרה סביב השולחן.
התכנית הזו חייבת לתת מקום לכל אחד מהמגזרים, באומץ ובלי חשש - כולל החברה הערבית. על פי התכנית הקיימת, המגזר הערבי אמור לעסוק בחוסן ומצוינות ערכית וחברתית. מדוע הילדים בחברה הערבית לא ילמדו על השורשים, המסורת והזהות שלהם? מדוע לא נלמד כולנו גם על הזהות הערבית, החרדית, החילונית, המסורתית והדתית - לאומית? אם כבר מבצעים מהלך של חינוך לזהות, שהוא אכן חשוב לכל אזרח ואזרחית כדי להרגיש שייכות לחברה ולמדינה, יש לעשות זאת באומץ בקרב כל המגזרים.
יש לתת לאנשי ונשות החינוך לעצב את התכנית באופן שיביא לידי ביטוי את הקהילה ממנה הם באים והמאפיינים שלה בהיבטי תרבות ושפה. באופן זה יתאפשר להם לבטא את היכולות, היצירתיות והיוזמה בתוך תוכנית הזו, וכך ייווצר פסיפס מגוון שנותן מקום ומביא לידי ביטוי את כולנו.
בצורה זו יהיה ניתן להגביר את האמון ולהקטין את תחושת הניכור שקיימת בקרב אנשי החינוך כלפי מטה משרד החינוך. אנשי החינוך ירגישו שהם המובילים והמנהיגים של המהלך החינוכי החשוב הזה. ולא, הם לא צריכים מיצ"ב ופיקוח כדי להוביל באחריות ובמקצועיות תהליכים חינוכיים.
כך נגביר את האמון של כלל הציבור הישראלי בתכנית הלימודים החדשה המבוססת על הסכמות רחבות ולא משרתת רק קול מסוים בישראליות. הילדים של כולנו יקבלו חינוך משמעותי, שיוצא מהלבבות של הצוות החינוכי ומאפשר להם להביא את התכנים והתפיסות הללו באופן מיטבי לכתה.
ד"ר נהרי כיהנה כסמנכ"ל משרד החינוך, ראש הנהגת המורים בתנועת הרבעון הרביעי