תמו הימים שבהם סרטי "הרובוטריקים" של הבמאי מייקל ביי הכניסו יותר ממיליארד דולר בקופות. בעשר השנים האחרונות הלך הזיכיון והידרדר ושלושת הסרטים האחרונים שהופקו אף הפסידו כסף. כעת, בניסיון למצוא זווית אחרת שאולי תצליח להשיב את הצופים, שב הזיכיון לשורשיו האנימטיביים. התוצאה היא "רובוטריקים: ההתחלה", הסרט המוצלח ביותר בסדרה מאז תחילת המילניום.
העלילה חוזרת לעבר אל סיפור המקור של הרובוטים שיהפכו לבסוף לאופטימוס פריים ומגהטרון. אוריון פאקס (כריס המסוורת') ודי־16 (בריאן טיירי הנרי) הכירו במכרות האנרגיה בסייברטרון, כוכב מוצאם של הרובוטריקים, והפכו לידידים קרובים. אך במהלך מאבקם לשחרור סייברטרון משלטון השקרים של סנטינל פריים (ג'ון האם), זעם הבגידה ותחושות הנקמה שמציפים את די־16 הופכים אותו מידיד ליריבו המר של אוריון פאקס. סרטיו הנוראיים של ביי היו כל מה שרע בבלוקבאסטרים ההוליוודיים. מוצרים חלולים, רועשים ומבולגנים נטולי כל עומק ורגש שניסו לקרוץ לקהל היעד הצעיר. לא מפתיע שלבסוף כולם מאסו בהם, והם הותירו טעם כה מר בפיהם של הצופים שגם "באמבלבי", הספינאוף המקסים מ־2018, כשל שלא בצדק.
אז אנחנו כאן כדי לספר שכדאי לכם לתת לסרט החדש צ'אנס. חובבי הזיכיון הוותיקים ימצאו ב"רובוטריקים: ההתחלה" מסע נוסטלגי לילדות, משודרג באמצעות אנימציה מודרנית יפהפייה. עבור צופים חדשים, החזרה אל תחילת המסע מספקת צוהר כניסה אידיאלי לזיכיון העשיר. אחת הבעיות המהותיות בסרטיו של ביי הייתה הפוקוס הרב שנתן לקבוצת דמויות קרטון אנושיות חסרות כל עניין. הבחירה לשוב אל סיפור המקור מאפשרת ליוצרים להתמקד רק במה שחשוב – דמויות הרובוטים. אלו זוכים כעת לכל תשומת הלב הנדרשת עם אפיוני אופי ברורים, מהלכים דרמטיים מנומקים וגם לא מעט חוש הומור שעובד לא רע בכלל. מבחינה טכנית, עולם ההתרחשות המרהיב עמוס בלוקיישנים ופרטים שמעולם לא הכרנו והאקשן מהיר ומסעיר אך תמיד קוהרנטי. העלילה, לעומת זאת, מרשימה קצת פחות ומסתמכת על קלישאות מוכרות שלא יפתיעו אף אחד, אבל הדמויות ומערכות היחסים שנרקמות ביניהן עובדות באופן כה מוצלח, שגם כך, תמצאו את עצמכם מושקעים בהתרחשויות באופן שלא צפיתם.
ובכל זאת, כמה דברים קצת מפריעים. ראשית, השינוי שעובר די־16 מגיבור לנבל מגהטרון מתרחש מהר מדי. אנו מבינים מדוע הוא קורה, אבל רגשית חסר כאן מהלך דרמטי משכנע יותר. ושנית, עם כל הכבוד לכריס המסוורת', הדבר הכי מזוהה עם הזיכיון הזה הוא קול הבריטון האבהי והסמכותי של פיטר קאלן כאופטימוס פריים. אפשר להבין שבפראמאונט רצו כוכב מוכר, וכל עוד אנו עוקבים אחר דמותו הצעירה של אוריון פאקס ניתן להצדיק את החלפת המדובב. אבל לקראת הסוף, כשפאקס הופך סוף־סוף לפריים, היה מצופה שהמטמורפוזה לדמות האהובה תושלם כראוי ונזכה לשמוע שוב את קולו של קאלן בוקע מהפה המתכתי. אחרי שנים של סרטים בלתי נסבלים, "רובוטריקים: ההתחלה" מציע לצופיו חוויה מתקנת של ממש – מהנה, מבדרת ואפילו מרגשת, בדיוק מה שנדרש כדי לנסות ולהחזיר לקהל את האמון בזיכיון.
רובוטריקים: ההתחלה ארה"ב 2024, בימוי: ג'וש קולי 104 ד'
איש הפח
אומנם עלילתו מזכירה הרבה יותר דווקא את "באמבלבי", אבל זו הזדמנות מספיק טובה להזכיר את "ענק הברזל" הנהדר של בראד בירד מ–1999. במרכז הסיפור שמתרחש בשנות ה–50, נמצאת החברות הנרקמת בין הוגרת' בן התשע לרובוט מתכת ענקי ומקסים שמגיע מהחלל. בזמן שסוכן ממשלתי מנסה ללוכדו, הוגרת' עושה מאמצים להסתירו ולהגן עליו. הסרט מתהדר באנימציה קלאסית מרהיבה עם נגיעות מחשב ועלילה סוחפת ומרגשת. שבו מולו עם הילדים, ההנאה מובטחת.