עדן רונן

דוברת ומנהלת מדיה של ארגון 15 דקות

רכבת ישראל, אל תתני לי גרביים, רק תגיעי בזמן

במקום לשפר את השירות ולהגיע בזמן, רכבת ישראל בחרה בגימיק יחצני וזול על הגב של הנוסעים, שכנראה גם היום הרכבת שלהם איחרה

רכבת ישראל החליטה לחמם לנו את החורף. כל מי שהגיע הבוקר ברכבת לתחנות תל אביב קיבל במתנה זוג גרביים כדי שיוכל להחליף את אלו שנרטבו לו בדרך, וכל זה קורה ביום הכי סוער בשנה.

לכאורה, מדובר באקט חביב ביותר, שעל פי ההודעה נועד "להוקיר את ציבור משתמשי הרכבת, התורם מידי יום, ובדגש על ימים גשומים, לצמצום גודשי התנועה ושיפור הבטיחות, על ידי הורדת רכבים פרטיים מהכבישים".

זה באמת מחמם את הלב שחשבו ברכבת ישראל על הנוסעים והביאו להם גרביים כדי להודות להם, אבל ככל שחושבים על זה יותר ויותר, שמים לב שהצעד הזה רק מראה את הזלזול שיש לרכבת בנוסעים שלה. כי הנה הצעה קטנה לרכבת ישראל: אולי חוץ מלהנעים לנוסעים את הדרך עם גרביים שיקבלו בסופה (וכמובן להפוך את זה לאירוע יח"צ ולשלוח לכל התקשורת), פשוט תשפרו להם את הדרך. כן, את הדרך עצמה, שזה מה שאתם בעיקרון אמורים לעשות.

במסגרת עבודתי בארגון "15 דקות", לקידום התחבורה הציבורית בישראל, אני נחשפת לתלונות על הרכבת מידי יום. הטענות המרכזיות קשורות בעיקר לאיחורים, ביטולים ללא הודעה מוקדמת ושירות לקוחות בעייתי. מי שלא נוסע ברכבת אולי לא יודע, אבל איחורי רכבות הפכו לעניין יומיומי. הדבר היחיד במדינה הזו שאמור להגיע כמו שעון, בול בזמן, פשוט לא עובד. השעון מקולקל. המנגנון הרוס. על העניין הזה משלמים משתמשי התחבורה הציבורית, ואין מי שיפצה אותם באמת על עוגמת הנפש ושיבוש שגרת היומיום שלהם. גרביים הם בטח לא פיצוי הולם.

דמיינו את הסיטואציה הבאה: אתם גרים בבית שמש ועובדים בפארק המדע ברחובות. תחנת הרכבת צמודה למתחם ההייטק, כך שללא ספק רכבת זו הדרך הנוחה ביותר להגיע. בהתחשב בכך שיש בדרך החלפה אחת עם זמן המתנה של 7 דקות – זמן הנסיעה הכולל הוא 43 דקות. לא רע בסך הכל. אבל אז מגיעים השיבושים. הרכבת שאמורה לקחת אתכם מבית שמש לתחנת ההחלפה בלוד פשוט לא מגיעה, ואתם ממתינים וממתינים ולבסוף היא מגיעה, אבל ב-10 דקות איחור. בום, באותו רגע פספסתם את רכבת ההמשך מלוד אותה הייתם צריכים לקחת כדי להגיע ליעד הסופי שלכם ברחובות. ואז אתם מוצאים את עצמכם בתחנה בלוד, ממתינים יותר מ-40 דקות לרכבת הבאה (כי ככה זה כשתדירות הרכבות נמוכה), וכל זה בזמן שכבר הייתם אמורים להיות בעבודה ולהתחיל את היום שלכם. במקום זה אתם צריכים להתקשר לבוס ולהתנצל – על משהו שכלל לא תלוי בכם.

עכשיו דמיינו שזה יכול לקרות לפעמים גם בדרך חזרה הביתה אחרי יום עמוס במיוחד, ושיש מקרים שההמתנה בין רכבת לרכבת היא שעה שלמה, ושבגלל איחור של 5 דקות בלבד אתם מחכים שעה בתחנת ביניים ביום קר וגשום.

עכשיו תבינו שזה לא דמיון, זו לגמרי מציאות. זו המציאות של נוסעי רכבת ישראל, שבגלל איחורים וביטולים באופן תמידי, מפספסים את הרכבת או האוטובוס הבאים, ומחכים בגשם דקות ארוכות בתחנה לקו הבא. במציאות מתוקנת זה לא צריך לקרות, כי על פי הלו״ז, הכל אמור היה לעבוד פרפקט. איזה שיבוש זה של היום, כמה עצבים, חוסר אונים ותסכול. ואז מה הרכבת עושה? מביאה להם גרביים. נו באמת. תגידו לי שזה לא מעליב. אל תתנו לי גרביים, רק תעשו את העבודה שלכם כמו שצריך כדי שאני אגיע בזמן , כי זה מה שאתם אמורים לעשות.

רכבת היא פתרון תחבורתי נפלא ברחבי העולם, היא מדלגת על הפקקים, היא מדייקת, היא מהירה ובזכות התשתית שלה שנפרדת מהכבישים והמכוניות – מתאפשרת בה חוויית נסיעה טובה ויעילה. גם בארץ זה יכול להיות ככה – ולעיתים זה באמת פתרון מצוין – אבל השיבושים ברכבת ישראל פשוט פוגעים בכל היתרונות שלה ופשוט מבריחים אנשים אל הרכב הפרטי. הגוף הזה ששמו רכבת ישראל, הוא זה שעושה שם רע לתחבורה הציבורית בישראל ורק מגדיל את הפקקים עם עוד ועוד רכבים שהצטרפו לכביש בחסותו. בכל אחד מאותם רכבים יש עוד נוסע שחיכה יותר מידי זמן בתחנה, שבמפתיע הרכבת שלו התבטלה או שאיחר בגללה יותר מדי פעמים לעבודה. הוא עבר מהרכבת לרכב, ועכשיו הוא סובל בפקק.

אז באמת תודה לך, רכבת ישראל, שאת מחלקת גרביים לנוסעים שעדיין בוחרים בך ובעצם מפחיתים את הפקקים, כי הם לא נכנעו. אבל במקום הגרביים, כדאי שתשפרי באופן מיידי את השירות, תגדילי את מספר הנהגים ותטפלי בבעיות כך שיהיו אפס איחורים ואפס ביטולים. רק כך עוד נוסעים יוותרו על נסיעה ברכב ויעברו אלייך – ולא בשביל הגרביים.

במקום זה בחרת בגימיק יחצני וזול, שנועד לעשות לך יופי של יחסי ציבור על הגב של הנוסעים, שכנראה גם היום הרכבת שלהם איחרה.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.