בשנים האחרונות הועמדו לדין לא מעט פוליטיקאים בחשד כי דבק רבב בהתנהלותם האישית. חקירות שכאלה היו מוצדקות, שהרי נבחר ציבור שעסוק בהטבות אישיות לו ולמקורביו מועל בשליחותו ושם את עצמו במרכז במקום את הציבור ששלח אותו. ועדיין, יש לזכור כי הסתה המתבצעת על ידי פוליטיקאי עלולה להזיק הרבה יותר מהמידות האישיות שלו. הסתה היא זו שגרמה להמון לפלוש אל גבעת הקפיטול, כשהוא חמוש בתיאוריות קונספירציה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– רשות מקרקעי ישראל תשווק קרקעות במחיר מופחת לבנייה ביו"ש
– כדי שנוכל להיפרד מהמגפה צריך להינתק מהעולם למספר חודשים
– לא מייבשים: הפירות שהישראלים הכי אוהבים
בחברה הישראלית קל להסית. אנחנו מתחבטים בסוגיות ערכיות מהמעלה הראשונה, עדיין אין לנו הסדר סופי עם שכנינו, לא הגענו להסכמה על האסכולה הכלכלית אותה אנו מאמצים ובראייה היסטורית אנחנו עדיין חברה בהתהוות, סוג של מגדל בבל. חלק לא מבוטל עדיין נושא את המטען התרבותי של ההורים, הסבים והסבתות שהגיעו כמהגרים ונאלצו להתאים את עצמם לדמות הישראלי המחוספס שביטל ובלע את התרבויות הקודמות. חלק אחר סוחב צלקות של קליטה לא מוצלחת של הוריו או הורי הוריו, אי שם בשנות החמישים והשישים. ולא רק זה, באדמה רוויית הדם של הארץ הזו כמעט כל בית אב חווה שכול ואובדן, מי במעגלים הקרובים ומי במעגלים הרחוקים יותר.

המנהיגים, הפוליטיקאים אומני הרטוריקה, יודעים לפרוט על נימי התסכול. קליטתם את קהל שומעיהם היא חדה ומדויקת. נפשם של חלק מהאזרחים מדחיקה עבר לא פשוט ולמילים יש כוח להעלות באוב את הנשכחות. קל מאוד לזרוע הסתה, המצע לכך כבר קיים. רטוריקה מתאימה, משפט מושחל – במתכוון או שלא – בסיטואציה המתאימה עלולים לשחרר שדים מהבקבוק, להחיות תסכולים ישנים שיתווספו על אלו הקיימים ממילא. בחשיבה לטווח קצר יוצאים המנהיגים נשכרים מכך שהם מקוממים ומסיתים פלח אחד בציבור נגד הפלח האחר, בהסתכלות לטווח הארוך הרי שמדובר בהרס הרקמה הבסיסית של החברה. אלף התנצלויות לא ימחקו משפט הרסני בודד.
מילים הורגות. מילים שתאמרנה בטון המתאים, בסיטואציה המתאימה יגרמו לאנשים עם סף תסכול נמוך ומורא חלש מפני החוק, לעשות פעולה. היכולת להכיל תסכול משתנה מאדם לאדם; וכשיגיעו אל סף התסכול, שכבה רחבה בציבור תהיה מוכנה לקום ולעשות מעשה. התסכול מספק את אדי הדלק, האמירות של הפוליטיקאים את הניצוץ. בהינתן שלא ניתן לספק את כולם הרי שהמציאות מזמנת תסכול לקבוצות רבות באוכלוסייה. מכאן ואילך המורא מפני החוק עשוי למנוע מחברי קבוצה מתוסכלת כזו או אחרת לעשות מעשה. במידה שלא, אנו עלולים לראות אלימות שבמקרים קיצוניים היא טרגית. בישראל נרצח ראש ממשלה לאחר שהרוצח לא הצליח להכיל את התסכול הנובע מהשוני בין דעתו שלו לזו של ראש הממשלה שנבחר על ידי הציבור הרחב.
בלא מעט תחומים נהוג קוד אתי. יש קוד אתיקה לעורכי דין, לרופאים, לפסיכולוגים, לרואי חשבון ועוד מקצועות רבים. מטרתו היא להטיל מגבלות נוספות על אלו שהחוק מנהיג. לא ברור איך הגענו למצב שקוד כזה לא מופעל על מנהיגינו. לא כל התנהגות נלוזה של מנהיג או פוליטיקאי צריכה להתגלגל אל פתחו של בית המשפט ולעמוד בקריטריונים המחמירים של הרשעה פלילית. ישנם שוליים רחבים הנמצאים בטווח שבין התנהגות שאינה אתית להתנהגות פלילית, הצריכים להיות מטופלים על ידי חוקי האתיקה.
הפסקת פעולה הנחשדת בהסתה, כפי שהדבר נעשה בארצות הברית, אינה תפקידה של הרשת החברתית. האתיקה הייתה אמורה לעשות כן הרבה קודם. לפעמים הדברים צריכים להגיע עד כדי אבסורד כדי לסמן חציית גבול ונקיטת פעולה. אולי היינו צריכים את ההמון המוסת פורץ לגבעת הקפיטול כדי שהמדינות הדמוקרטיות תפעלנה לניסוח קוד אתי למנהיגים. אם העולם החופשי ידע להסיק את המסקנות המתאימות מהאירוע הרי שנצא כולנו מורווחים מכך.