יום המורה נשזר די באופן טבעי בצמד המלים "מעמד המורה". העיסוק המרכזי ביום בו אנשי החינוך מקבלים את קדמת הבמה, עוסק במעמדם, שכן נראה שזו הסוגיה הבוערת ואולי גם הכואבת ביותר בהתייחסות לחינוך הפורמלי בישראל. רבים טועים לחשוב שהכול שאלה של מחיר – כמה כסף נכנס לחשבון הבנק בסוף החודש. שלא תבינו אותי לא נכון, אין שאלה בכלל שמחנכים צריכים להיות מתוגמלים באופן ראוי יותר, אבל בכנות, זה ממש לא מסתכם בזה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מהפכות כמו אש בשדה קוצים: עשור לאביב הערבי
– יותר מנכ"ליות? זה יתחיל רק מלמטה
– הסערה בוועדת השופטים: אלה המינויים שמדאיגים את הימין
יש עשרות, אם לא מאות, דימויים שניתן להשוות למורה, כשהיסוד המהותי המשותף לכולם הוא זה: כדי לעמוד בקדמת הבמה ולסחוף קהל, וכדי להוביל בביטחון חייבים להחזיק בביטחון פנימי יציב, אותו רגש שלוחש לי שאני יודעת מה אני עושה, מה אני שווה ומסוגלת. כשהעומדת בראש המחנה לא בטוחה ביכולתה לעמוד שם הדבר ישתקף ישירות במבטה, במילותיה ובמעשיה.

אנשי חינוך רבים יגידו לכם בצער שתחושת הביטחון לא נוכחת במציאות שלהם. לדימוי העצמי ולתחושת המסוגלות יש קשר מהותי לכל הנוגע לקבוצת השייכות שלי. למועדון בו אני חברה אם תרצו, או בז'רגון הנוצץ יותר – נטוורקינג.
"אינני רוצה להיות חבר במועדון אשר יסכים לקבל אותי כחבר", אמר בחכמה גראוצ'ו מארקס אי שם במאה הקודמת. יש משפטים שלרלוונטיות שלהם אין תאריך תפוגה, פשוט כי הם מתבססים על הבנת יסודות הנפש האנושית, ששרדה מגפות שמכניסות את הקורונה לכיס הקטן. לא סתם אנחנו פוזלים אל מקומות שלא מוכנים לקבל אותנו. חברות במועדון נחשק אומרת עלי משהו, מצביעה על ההישגים שלי, על שוויים ועל ערכם.
במסגרת עבודתי כמובילת מערך הבוגרים בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, גיליתי שהדבר שהבוגרים שלנו מחפשים יותר מכל דבר אחר, זה מקום לשתף אחרים בנוגע לעשייה שלהם. אחרים שיבינו אותם, שידעו להעריך ולתת דגשים וביקורת בונה. הם מחפשים אנשים שעושים דברים דומים שיוכלו ללמוד מהם ואיתם.
מסגרות הפיתוח המקצועי למורים מתבססות ברובן על אירועים נקודתיים כמו השתלמות, זו ששותים בה קפה נמס של עלית ומביאים סנדוויץ' מהבית כי לא בונים על הכיבוד שיסופק. בחודשים האחרונים גם הפונקציה הזו הומרה לקול שבוקע מתוך הפלאפון שלי, קול של מישהו שמדבר על משהו.
ההתקדמות לעבר מסגרות התפתחות המשכיות, שמכבדות את המקצוע ושמות במרכז הבמה את הלמידה המקצועית שקורית בשטח – היא מהותית בקידום מעמד המורה בישראל. מציאות בה מחנכים יהיו חלק ממועדון יוקרתי, וירגישו חלק מרשת מקצועית שמאפשרת להם לצמוח – תביא אותם להיכנס לכיתה הפיזית או הווירטואלית, בצורה טובה הרבה יותר, להם ולתלמידים.