בכל פעם שהמחנה הדתי מבקש לקדם את לימודי היהדות בחינוך החילוני, עולה על שולחן הדיונים המשפט הישן המיוחס למנהיג מפ"ם, יעקב חזן: ביקשנו לגדל אפיקורסים, וגידלנו עמי ארצות. הנה, אומרים הדתיים, ובצדק, לימודי היהדות בחינוך הממלכתי לא מבקשים להחזיר בתשובה אלא למנוע את זליגת אכזבתו העמוקה של חזן גם לדורות הבאים: שיהיו אפיקורסים, רק לא עמי ארצות.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– "היהודים באים": מה כל כך מצחיק בביזוי הדת והמסורת?
– אפשר לבקר את "היהודים באים", אבל להפגין נגדה זה גרוטסקי
– ניצחו בזום: מקום ראשון לנבחרת הסטודנטים של ישראל במתמטיקה
אלא שהוויכוח המתחולל כעת סביב סידרת הסאטירה 'היהודים באים' מעורר את החשש, ולא בפעם הראשונה, שהמחנה הדתי לא לגמרי כן כשהוא משתמש בציטוט של חזן, ולחילופין, במקרה הטוב, איננו מבין באמת את משמעותה העמוקה של אפיקורסות. כי אפיקורסות איננה רק היעדר אמונה בקיומו של אלוהים. אפיקורסות היא גם הפקעת האמונה הדתית, לא רק היהודית, מהקשרה המקורי וראייתה כהמצאה אנושית, כחלק מן התרבות האנושית, וככזו היא חומר גלם לגיטימי לכל שימוש יצירתי, ובכלל זה סאטירה. כשם שיוצרי 'מונטי פייתון' יצרו סאטירה נפלאה על דמותו של ישו, בסרט 'בריאן כוכב עליון', כך לגיטימי שיוצרים יהודים וישראלים (ודווקא הם; אחרת, זה באמת עלול להתפרש בצדק כאנטישמיות) ייצרו סאטירה על גבי המקורות העתיקים שלנו.

אגב, במקרה היהודי צריך לומר שגם קדמונינו שומרי המצוות השתמשו במקורות במגוון מפתיע למדי של יצירתיות, שחלקה גם כן עורר זעם בזמן אמת: החל בתנאים שראו בשיר האהבה הארוטי 'שיר השירים' סמל ליחסי האהבה (הארוטיים?) בין עם ישראל לקב"ה; דרך המקובלים שדיברו על 'חלוקת' האלוהות לדמות זכרית ונקבית; הרמב"ם, שהתייחס למרבית תיאורי הקב"ה ועידן הגאולה המצויים בתנ"ך כמשלים בלבד – וכלה במשוררי 'תור הזהב' של יהדות ספרד שהשתמשו בביטויים מן המקורות כחומר גלם לשירי חול מובהקים, חלקם שירי עגבים ואף שירים בעלי אופי הומוסקסואלי.
אני לא מתיימר לבקיאות בכל פרקי הסדרה, אבל הפרקים המעטים שראיתי, בעיקר בעונות קודמות, דווקא שימחו אותי מאוד. ראיתי בהם עדות לשני מרכיבים שכל כך חסרים ביחס המקובל כיום כלפי ההיסטוריה ואוצרות הרוח היהודיים והציוניים גם יחד. עדות לעניין הגדול של היוצרים במקורות הללו, ועדות לבקיאות שלהם באירועים ובמקורות, עד לניואנסים הקטנים ביותר. כשם שיוצרי 'ארץ נהדרת' מגלים בכל תכנית את העניין העמוק שלהם בפוליטיקה ובחברה הישראלית, וגם בקיאות בניואנסים הדקים שלה – כך יוצרי 'היהודים באים' מגלים, בעצם חדוות היצירה המוקרנת מפרקי התכנית, את העניין והבקיאות העמוקים שלהם בהיסטוריה היהודית הרחוקה, וגם בזו הציונית הקרובה. זו סאטירה למיטיבי לכת: מי שלא בקיא במקורות ובניואנסים גם לא יוכל ליהנות מהחיצים שיוצרי הסאטירה מטילים בהם. ואולי באמת יראה בהם סתם 'חילול הקודש'. לא במקרה, אין לתכנית הזו רייטינג גבוה, וגם לא יוכל להיות לה, וממילא היא יכולה להיות מופקת אך ורק בערוץ שידור ציבורי-ממלכתי, שהרייטינג אינו השיקול המרכזי שלו.
כשאני רואה את ההזדעקות הכנה של רבים וטובים כנגד התכנית הזו, אני גם שואל את עצמי למה אין הזדעקות כזו כלפי תכניות ריאליטי שהתכנים המוצגים בהן בעיתיים וחמורים בעיניי פי כמה וכמה: תכניות שתמורת בצע כסף מוכרות לציבור את גופם של המשתתפים בהן, את חיי האהבה שלהם, ואפילו את מכלול חיי היומיום שלהם. איך זה שביזוי דמותו של משה רבנו, או חלילה ביזוי שם שמיים מעורר הזדעקות מעומק הלב, וביזוי צלמם של בני אדם שחיים בימינו, באופן שמקרין גם על סולם הערכים של כל הצופים בתכניות הללו, אינו מעורר הזדעקות כזו, ובין הצופים בהן יש אפילו לא מעט אנשים דתיים. נדמה לי שיש כאן הד לגישה שכנגדה יצאו כל נביאי ישראל, לפיה הקשר הישיר עם הקב"ה (אז בדמות הקורבנות) חשוב יותר מתיקון החברה.
ועם כל זה, אני ממש לא מזלזל ולא רוצה לזלזל בזעקה הכנה של המוחים. כאמור, ראיתי רק מקצת מפרקי התכנית, ובהחלט יתכן שבין פרקיה השתרבבו גם ביטויים שיש בהם ביזוי שם שמיים לשמו, באופן שהיה מקומם גם אותי. גם אם כך, הדרך הנכונה להיאבק איננה הפגנות וחרמות, אלא דיאלוג: דיאלוג בין ראשי התאגיד ויוצרי התכנית לבין המוחים, שבהם יבהיר כל צד את הקווים האדומים שלו, ואולי יתברר שישנו גם 'שטח הפקר' בין שני קווי הגבול, שבתוכו אפשר למצוא את האיזון המתבקש. אם דיאלוג כזה לא יכול להתרחש או שלא יצליח, ראוי שמישהו מטעם תאגיד השידור יצפה בתכנים לפני שידורם – לא כדי למנוע סאטירה כלפי דמויות גיבורי האומה, אלא כדי לנכש ביטויים ספציפיים שאולי הם באמת בלתי נסבלים. כשם שהיחס המקודש מצד הציבור הדתי והמסורתי כלפי המקורות שלנו אינו ערך מוחלט, ומותר בהחלט לאתגר אותו, כך גם חופש הביטוי אינו ערך מוחלט. כל עורך בכל כלי תקשורת ממלא תפקיד צנזוריאלי מהסוג הזה.