בחודשים האחרונים אנחנו נתונים במצב שטרם ידענו כמותו. הסגרים החוזרים וההגבלות השונות שהוטלו על המשק בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, דורשים מאיתנו, ההורים ואנשי החינוך, למצוא תעסוקה ראויה לילדים ולנוער. נוכחנו לראות שאחד ממוקדי הקושי הינו הוראה ולמידה מרחוק בגילים הצעירים. בכל כיתה ובכל תחום לימוד ישנם תלמידים מתקשים. לצערנו, הפער בין התלמידים הנמצאים ברמות שונות, בעיקר הפער בידע מתמטי, מחריף בעקבות הנתק שנכפה עלינו.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דירה להשכיר: בירדן מתקשים להתמודד עם נזקי הקורונה
– רגע לפני כיתה א' – הפעילויות וההכנות
– "תקופה שיכולה לערער את יציבות האזור": מפקד חדש לפיקוד המרכז
אולם דווקא המצב המאתגר אליו נקלעו תלמידים שנאלצים לשהות בביתם ללא תעסוקה או מסגרות חינוך מהווה חלון הזדמנויות לחשיבה חינוכית אחרת. הלמידה מצריכה מוטיבציה, ואחת הדרכים לעורר אותה היא באמצעות משחק. סביבת משחק מאפשרת למידת מתמטיקה בדרך חווייתית ומאתגרת. הפלטפורמות השיתופיות שהרשת מציעה מסייעת לרתום תלמידים נוספים לאתגר ויצירת אווירת למידה מתוך הנאה. המשחק הוא מפתח ללמידה פעילה מכיוון שכדי להצליח על השחקן לפתח מודעות למהלכים שסייעו לו במשחק, שמירה עליהם ובנייה של קשרים ביניהם. משחקי מחשב מאתגרים את הילדים יותר ממשימות של בית הספר.

אחת השאלות שיש לתת עליהם את הדעת היא מהו תפקיד המבוגר או המורה? כאשר הלמידה מתבצעת דרך משחק על המורה לנטוש את עמדת מעביר הידע לטובת המנחה, הוא צריך להיות זה שיעורר דיון בקרב קבוצת הילדים המשחקים במטרה להגיע לתובנות והכללות לחידוד התכנים שנבנו במשחק. דרך המשחק הילד מפעיל ידע מוכר שקיים אצלו בזיכרון ונעזר בו כדי להשיג את מטרות המשחק. אחד העקרונות החשובים שמקנה המשחק הוא טיפוח שיתוף פעולה בין שחקנים. ובמשחק הווירטואלי מתקיים שיתוף הפעולה גם בלא צורך במפגשים פיזיים בבית או בבית הספר אולם כדי לצאת עם מסקנה ברורה עליו ללבן את החוויה עם חבריו, את השיח בינהם המורה צריך ליצור.
משחקי למידה הם לא עתיד רחוק אלא כבר קיימים ומוכיחים את עצמם. לדוגמה, המשחק "איפה הכסף?" באתר גלים של סנונית, משלב מצבים אותנטיים מחיי היום-יום תוך כדי למידה של אסטרטגיות חשיבה מתמטית. התלמידים נדרשים להתמודד במשחק עם אתגרים כגון הקמת מסעדה וניהולה, קניות בקניון, חיסכון לקראת מטרה, תכנון תקציב משפחה ועוד. הלמידה דרך המשחק הזה מקדמת את הבנת משמעות השבר העשרוני, נושא הנכלל בתוכנית הלימודים. באופן דומה, נוכל לאתר משחקים שונים המתאימים לתחומי ידע אחרים מתוך תוכנית הלימודים למתמטיקה בבית הספר ולקדם תלמידים מתקשים, להעניק העמקה נוספת למתקדמים וליצור קבוצות שיתופיות להבנת המשחק ולהפנמת החשיבה המתמטית.
בימים אלו, העניין בשילוב משחקי מחשב בלמידה בבית, הולך וגובר. התקופה המורכבת בה אנו חיים בצל הקורונה, מהווה חלון הזדמנויות שחשוב לנצל, על מנת ללמוד ולחקור דרכים יצירתיות ללמד דרך משחקים.
ד"ר ענת קלמר, מרצה בחוג לחינוך של האקדמית גליל מערבי, ראש אשכול מישחוק וחדשנות בחינוך וחוקרת חשיבה מתמטית בסביבות דינאמיות