עודד פלוס

מנכ"ל המשרד לשירותי דת

המהפכה השקטה במשרד הדתות

המשרד לשירותי דת זוכה זה שנתיים ברציפות במקום הראשון בקטגוריית שביעות רצון כללית מהיחידה הממשלתית. רישום הנישואין, שעומד בחזית שירותי הדת המסופקים לציבור, זוכה לשבחים וציונים מחמיאים

במהלך תקופת כהונתי כמנכ"ל המשרד לשירותי דת, אני מתמודד לא אחת מול מי שמנסים להמעיט בהישגינו בשלוש השנים האחרונות, אף שהם מועלים על נס בקרב מי שמכירים ומלווים את המשרד ועשייתו במשך שנים רבות. אני שומע דברי שבח על עשייה בהיקפים ובתחומים שלא טופלו וקודמו, ולמול המשבחים קורא דברי ביקורת ושטנה, ומשתומם: האם מי שעוטים על עצמם אדרת מקצועית ואובייקטיבית מוכנים, בשם האג'נדה, לראות תמונה חלקית ולפרש נתונים באופן לא הגון וסלקטיבי?

עוד כותרות באתר מקור ראשון
הצנחן שיחליף את הגולנצ'יק
לבזר התנגדות: בליכוד מתחילים להרכיב את רשימת המפלגה
ראש מנהל החמ"ד הפורש נלחם במסננים ובמקטלגים
שלומה של מלכות: השתיקה המקוממת של הימין

בימים האחרונים, על רקע פרסום הנתונים השנתיים של המשרד, הוטחה ביקורת שלפיה מתן השירות אינו מאיר פנים, בירוקרטי, לא זמין ומיושן, וכן שהשירותים הניתנים במשרדי המועצה הדתית לא השתנו מאז שנות ה־80. העולם המערבי עובר בעשורים האחרונים שינוי בכל הקשור למוסד המשפחה. זוגות ממירים את מיסוד החיים המשותפים בתחליפים לא יציבים. גיל הנישואין עולה, הילודה יורדת, וכל התהליכים האלו מעמידים בסכנה את יציבותן של לא מעט מדינות במערב. הרוח הנושבת ממערב מחפשת לעצמה נתיבים גם בישראל, ויש ארגונים המנסים לקעקע כל דבר שסממן היהדות הנאמנה עולה ממנו.

צילום: פלאש 90
שלט כניסה לבית הדין הרבני בירושלים. צילום: פלאש 90

יש קו מחבר בין הגופים המבקרים ובין האג'נדה שלהם בהקשרים אחרים, וכוונתי בעיקר לשאלות דמוגרפיות, הן מול ערביי יו"ש והן ברמת הדמוגרפיה הפנימית. הם מוצאים חיזוק ונחת רוח מהירידה במספר הנרשמים לנישואין, שהם מעודדים אותה דרך יצירת "מודלים חלופיים" של חיים זוגיים – שנידונים לכישלון כאשר הם נבחנים מחקרית לאורך זמן ובחתכי רוחב.

איש מאתנו לא מוביל אף זוג בכוח לרישום לנישואין במועצות הדתיות, אולם אנחנו עושים הכול כדי לייצר למי שרוצה או מתלבט את התנאים הטובים והמזמינים ביותר. המשרד פיתח בשנים האחרונות מערכת מחשוב ידידותית שפועלת במשרדי רישום הנישואין במועצות הדתיות. היא מקצרת את זמן הרישום ומקטינה באופן דרמטי את הצורך באיסוף מסמכים ונתונים. כל הליקויים הם נחלת העבר.

אנו פועלים באופן מתמיד לשיפור המקצועיות של מקבלי הקהל ורושמי הנישואין, הנגשת השירות לאוכלוסיות והרחבת שעות הפעילות. המלאכה לא שלמה, ולמרות זאת כבר היום התוצאות ניכרות בשטח. אנו מצליחים לגרום גם למי שנופלים בשבי התעמולה להגיע אלינו, להירשם אצלנו ולשבח אותנו.

המשרד לשירותי דת זוכה זה שנתיים ברציפות במקום הראשון בקטגוריית שביעות רצון כללית מהיחידה הממשלתית. גורמים אובייקטיביים במשרד ראש הממשלה ממפים את כלל השירותים הממשלתיים ומדרגים אותם לפי מדדים השוואתיים. רישום הנישואין, שעומד בחזית שירותי הדת המסופקים לציבור, זוכה לשבחים וציונים מחמיאים. אין הנחתום מעיד על עיסתו, אחרים עושים זאת.

אלמלא קוצר היריעה הייתי מפריך אחת לאחת את הטענות נגדנו. אני עושה זאת לא אחת והשומעים אומרים לי בגילוי לב: לא ידענו שזה המצב. גיבשנו דעה ביחס לשירותי הדת דרך כתבה כזו או אחרת, דרך גורם בעל עניין שמנסה להוביל אותנו לנתיבים שאינם ברוח המבנה המשפחתי של העם היהודי לאורך הדורות.

הופעתי בחודשים האחרונים בפורומים רבים – במכון הישראלי לדמוקרטיה, במרכז רקמן באוניברסיטת בר־אילן, בכנס שדרות לחברה, בפני תלמידי המסלול הבינלאומי במרכז הבינתחומי בהרצליה ובמקומות נוספים. בסיום ניגשו אליי השומעים ואישרו בפניי כי החוויה האישית שלהם הייתה דומה לתמונה שהצגתי, למעט חריגים כאלה ואחרים, שנבחנים ומתוקנים.

אני שב ומדגיש בכל הזדמנות: ברישום הנישואין ובשאר תחומי העשייה של המשרד יש התקדמות ראויה לציון ולשבח בידי כלל העושים במלאכה. תמיד אפשר לקדם ולהתקדם. תפקידנו לעשות, ונמשיך לעשות ביתר שאת. לא נירתע ממי שיעדם להוביל את שירותי הדת ואת מדינת ישראל בכלל למחוזות אחרים.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.