משפחה שכזאת: ביקור בית אצל מיכל בר ופלד מיכאלי

שתי משפחות, אמא ושלושה ילדים, אבא ושני ילדים, החליטו להתאחד. כך הפכה דירת ארבעה חדרים מרווחת לדירת חמישה חדרי ילדים ואגף הורים וסלון ומטבח ופינת אוכל וגם פינת טלוויזיה

הדס קרוק, ענת שטיין | 27/8/2009 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
הסלון. אוהבים את זה שמהחלון נשקפת צנרת חלודה
הסלון. אוהבים את זה שמהחלון נשקפת צנרת חלודה צילום: שי אדם

מיכל בר, ‭,42‬ אמם של ליר, ‭,16‬ עילי, ‭,11‬ ומאיה, ‭,10‬ גרה בלב תל-אביב כבר 16 שנה. את פלד מיכאלי פגשה לפני שנתיים וחצי. מיכאלי, אב ליותם, ‭,18‬ ואיתמר, ‭,16‬ התגורר אז ברמת-השרון. "בעצם הכרנו בזכות מאיה, הבת של מיכל‭,"‬ מספר מיכאלי. ההורים של חברה של מאיה הם חברים טובים שלו, ומיכל הייתה מיודדת איתם בעיקר בתור ה"אמא של מאיה‭."‬ "הדייט הראשון שלנו היה עם הילדים. אני באתי עם איתמר, ומיכל באה עם מאיה. די מההתחלה הילדים הפכו חברים. שלושה חודשים אחרי שהכרנו נסעתי עם הבנים שלי ועם ליר, הבכור של מיכל, לחופשת סקי‭."‬

כשראו כי טוב והחליטו לעבור לגור יחד עמדו בפניהם מספר אפשרויות. בר: "בהתחלה חשבנו להשכיר את הדירות שלנו ולקנות דירה אחת. די מהר הבנו שלא נשיג משהו גדול יותר מהדירה שלי, ובסוף החלטנו לשפץ אותה‭."‬ בר היא מעצבת תעשייתית בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, עובדת כמעצבת ב"פעלטון‭,"‬ חברה לייצור מתקני פעילות לילדים. למיכאלי תואר ראשון במתמטיקה ותואר שני בפיזיולוגיה, והוא מטפל בשיטת מחשבת הגוף, שיטה של מודעות גופנית וטיפול פיזיותרפי שפיתחה אמו, יוספה מיכאלי. "אני נולדתי לשיטה. זו שיטה אלטרנטיבית, כי היא לא נמצאת במיינסטרים, אבל היא שואבת לגמרי מחומרים מערביים וקונבנציונליים. הכל רפואה, אבל השיטה יותר הוליסטית".
 
הצצה אל המטבח
הצצה אל המטבח צילום: שי אדם
מיכאלי אוהב אמנות, ועבודות אמנות ממלאות את כל חללי הבית, אבל הוא נרתע מההגדרה אספן. חלק מהעבודות קנה, חלק קיבל מאנשים שאיתם עבד. יש בבית עבודות של פיצ'חדזה, גרבוז, פורבוכראי, עופר ללוש, הילה לולו לין, יהודית סספורטס. עבודה משותפת של מיכאל דרוקס וחנוך לוין מ‭,1968-‬ צילום של מזרן קפיצים - עבודה יפהפייה של דני באוור, עבודה של אנג'לה דה לה קרוז, אמנית ספרדייה שחיה ועובדת בלונדון.

בר אוהבת למצוא חפצים. היא יודעת לזהות את הפוטנציאל של רהיטים ותמונות שננטשו, אוספת אותם, משפצת ומחזירה אותם לחיים חדשים בביתה. החיבור בין חפצים מסוגים שונים ומתקופות שונות לצד עבודות אמנות מודרניות ועכשוויות, יוצר בית עמוס וחם בו כל פינה מספרת סיפור אחר, המעיד על העולם של בעליה ועל טעמיהם. "פלד הביא את הדברים הטובים והאיכותיים, ושלי זה מה ששיפצתי ומצאתי‭,"‬ אומרת בר. התרומה שלה לאמנות היא הדפסים של מיכאל אייזמן שמצאה זרוקים בזבל ליד הבית של אמה. "יש אפילו הקדשה‭."!‬
שידת מטבח
שידת מטבח צילום: שי אדם

- איך מחברים שני בתים לאחד? היו ויתורים רבים?

מיכאלי: "בסך הכל לא היו יותר מדי ויתורים. פשוט, הבית נעשה יותר עמוס. על מעט מאוד דברים הטלנו וטו, רק כאשר הייתה כזו עווית בפרצוף שאומרת 'בבקשה, לא‭."'‬ דוגמה להטלת וטו היא יצירת אמנות שמוחבאת מאחורי ארון הספרים. בר: "זוהי עבודה שפלד מאוד אהב, אבל היא מלאת דם עם קונוטציות רצחניות, שלא יכולתי שתהיה בדירה‭."‬


 

פינת קריאה
פינת קריאה צילום: שי אדם
החלוקה בין הצרכים של הילדים לאלו של המבוגרים באה לידי ביטוי בתוכנית הדירה: הצד הימני של הדירה הוא אגף הילדים והצד השמאלי הוא אגף המבוגרים. מימין לכניסה נוצל המסדרון הקצרצר המוביל לאגף חדרי הילדים לפינת טלוויזיה קטנה ואינטימית. זהו הסלון של הילדים. מול הכניסה חלל המגורים, המתחבר לפינת אוכל ולמטבח שמשמאלו. "כשתכננו, החלטנו שלכולם צריכה להיות  פרטיות, שלכל אחד מהילדים יהיה חדר וחלון, ושבחדר יהיה כל מה שחדר צריך‭,"‬ מתארת בר.

גם בסלון יש ספרים
גם בסלון יש ספרים צילום: שי אדם
החדרים הגדולים שהיו לפני השיפוץ חולקו לחדרים קטנים בניצול מקסימלי, הכולל גלריות שינה בשניים מהם, ובכל אחד מהחדרים יש ספרייה, מיטה וארון. במרכז כל חדר הותקן מזגן כך שמחציתו פונה לחדר הצמוד אליו. חלוקת הדירה היא היררכית. "הבוגרים נמצאים הכי רחוק ממרכז הבית, שתהיה להם פרטיות
ולנו יהיה שקט. כפיצוי על החדרים הקטנים, לכל ילד יש טלוויזיה בחדר, אבל, בסופו של דבר הם אוהבים לשבת יחד בפינת הטלוויזיה שלהם‭,"‬ מספר מיכאלי. "קו המחשבה‭,"‬ מוסיפה בר, "היה שכמה שהבית פיצי, שיהיו חללים אינטימיים והפרדה‭."‬

הפסנתר
הפסנתר צילום: שי אדם
מעצבת הפנים ענת כחלון עזרה עם התוכניות. אביו של מיכאלי, אמן הברזל יעקב מיכאלי, בנה ותכנן את הגלריות בחדרי הילדים. בעלה של אחותו, מולי סמואלוב ‭")‬הוא פשוט ברוך כישרון‭,("‬ בנה את הארונות. על הקיר בחדרה של מאיה תלויות עבודות של פיקאסו בהן צייר את בתו מאיה. בר: "את התמונות הקטנות הדפסתי מהאינטרנט, ואת התמונה הגדולה אמא שלי מצאה ברחוב. יש אנשים טיפשים שלא יודעים, וזורקים תמונות‭."‬ בחדר של מאיה בולטות שידת איפור, טואלט ושתי שידות קטנות - כולן בסגנון עתיק. בר: "הייתי מתה שזה יהיה בחדר שלנו, רק שאין מקום. איך אפשר לזרוק את זה? זה פשע. אמא שלי נסעה בשוק בצלאל ומישהו מכר לה ממכונית שמפנה בתים את כל הסט ב‭200-‬ שקל‭."‬

  נראה שבמשפחת בר-מיכאלי כולם לוקים בחיידק האספנות, ברמה זו או אחרת. "כאן זה האזור שהמבוגרים לא נכנסים אליו. יותם למד במגמת אמנות, והוא אחראי על מה שתלוי בחדר. גם איתמר למד אמנות בתיכון אלון ברמת-השרון, והוא אוסף שלטי רחוב. ואילו בחדר של ליר מוצאים על הקיר אוסף חרבות‭,"‬ מספר מיכאלי. בין החדרים ומאחורי הארונות לא מעט תמונות הפוכות. "פשוט לא היה היכן לתלות אותן. האמנות המודרנית היא בפירוש אני. את המנורות הרומנטיות בחדר השינה מיכל הביאה מהולנד, אני לא הייתי קונה את זה. דוגמה לאמנות מודרנית עכשווית היא העבודה של אנג'לה דה לה קרוז, שהיא עבודת רדי מייד. אני מאוד אוהב אותה ומיכל פחות‭."‬ בר: "זה בסדר, אני מתייחסת לזה כנקודת צבע על הקיר. זה יפה במקום שלו. אם ממש לא הייתי אוהבת את זה, אז הייתי אומרת‭,"‬ והיא מציעה בצחוק, "בקרוב נתחיל לתלות תמונות על התקרה, כמו פרסקו‭."‬
 
החלל המרכזי. בית של אספנים
החלל המרכזי. בית של אספנים צילום: שי אדם
ובכל זאת בסלון, מול פינת המחשב, ליד החלון הגדול, נמצא מקום לפסנתר, עליו מונחים, כמובן, לא מעט חפצי נוי. החלון עצמו חשוף, משקיף על קיר בית השכנים המצהיב. "בעבר היו כאן עצים שהעירייה חייבה לגזום. כולם שואלים למה אני לא שמה וילון, למה צריך לראות את הבית ממול, עם הצינורות החלודים והקירות המתקלפים. אבל בעיני זה יפה, ובטח עדיף משפריץ חדש וצינורות בית שימוש. לנו אין בעיה שהשכנים משקיפים עלינו. כשהיה טבע, זה היה באמת יפה, אבל אם בתים מכוערים - אז עדיף כך".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ביקור בית

אנשים מעניינים שגרים בבתים מעניינים

לכל הכתבות של ביקור בית
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים