אמריקן איידול 8: גבר הולך לעיבוד

משבעה נותרו חמישה: העונה השמינית של אמריקן איידול 8 מעלה הילוך, ומעתה ההדחות יהפכו למפתיעות ואפילו כואבות. אחרי שבוע דיסקו נטול דיסקו, למי מגיע להישאר ומי יגיע לגמר?

גבריאלה בראון | 25/4/2009 21:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מבין החמישייה שנותרה באמריקן איידול 8, שלושה מעולם לא היו מועמדים להדחה העונה: אדם למברט, כריס אלן, ודני גוקי. בשבוע הבא, אחד מהם ימצא את עצמו לראשונה מועמד להדחה, עניין של חשבון פשוט, ואז נוכל אולי לראות לראשונה איך בדיוק אמריקה מדרגת את המועמדים השנה.

אדם למברט, אליסון אירהיטה, וכריס אלן. שלישיית הגמר?
אדם למברט, אליסון אירהיטה, וכריס אלן. שלישיית הגמר? באדיבות Fox
מאט ג'יראוד, שניצל בשבוע שעבר מהדחה – והשבוע, כצפוי, לא היה בכלל בין שלושת המועמדים ללכת הביתה – הוא המועמד הטבעי להיות הבא שיעזוב את התוכנית. בעצם, אם זה לא יהיה הוא, יהיה בכך חוסר צדק משווע כלפי מי מארבעת המועמדים שיעזוב לפניו.

השבוע ליל ראונדס ואנופ דסאי עזבו, וזה בסדר: שניהם התנדנדו באיזור דלת היציאה מזה זמן רב. אבל לאף אחד מהמועמדים האחרים, טובים יותר או פחות ככל שיהיו, לא באמת מגיע לעזוב לפני מאט.

עם זאת, אליסון אירהיטה בסכנה ברורה להיות מודחת, אם לשפוט לפי מספר הפעמים שהיתה מועמדת (שלא בצדק) להדחה; מה שמשאיר את אדם, דני וכריס כשלישייה הפוטנציאלית לחצי הגמר. ומי מבין אלה יגיע לגמר? אדם הוא ניחוש קל, אבל ממש לא ברור כרגע מי יהיה השני.

ולמרות כל זה, גם לאליסון ולמאט – ובעיקר לאליסון – יש סיכוי לא רע להגיע לחצי הגמר לפחות. בקרב מבקרי אמריקן איידול באינטרנט, אליסון, היא המועדפת להגיע לגמר לצד אדם. קשה לראות אותה עושה זאת, אחרי שהיתה בתחתית כל כך הרבה פעמים, אבל בהחלט יש סיכוי שהמצביעים יתעוררו ויצילו אותה, כשם שהצילו את מאט השבוע.

כך או אחרת, השבועות הקרובים יזמנו הפתעות, והתחרות (למקום השני, לפחות) מעולם לא היתה כה צמודה באמריקן איידול.
זה דיסקו זה?

התוכנית השבוע, בסימן עידן הדיסקו, היתה אנטי דיסקו בעליל, ואולי טוב שכך. מבין חמשת ההופעות, רק שניים בחרו להיצמד לעיבוד המקורי של השיר ששרו – ליל ראונדס עם "אני כל אישה" של צ'קה קאן, ודני גוקי עם "ספטמבר" של אדמה רוח ואש. גם ליל וגם דני היו עקביים: זו היתה גרועה, וזה היה משעמם. דני לפחות לא זייף.

אבל שאר המתמודדים

עשו הכל כדי להתחמק ממלכודת הדיסקו, ולקחו שירים מהעידן ההוא והפכו אותם למשהו שמתאים לסגנון האישי שלהם. בכלל, התחושה היא שאמריקן איידול הפכה להיות תחרות בין מעבדים ולא בין זמרים. ולמרות שהתוצאות הן לא פעם מעניינות, אני חייבת להודות שלפעמים אני מתגעגעת לשיר פשוט, שמושר באופן נפלא ומרגש, בדרך שבו הוא נכתב.

קלי קלארקסון זכתה בעונה הראשונה של אמריקן איידול, והיא עדיין הזוכה המצליחה ביותר מקרב הבוגרים – ולדעת סיימון קאוול, לפחות, היא גם האיידולית הטובה ביותר אי פעם. אולם קלי לא זכתה בזכות עיבודים מקוריים – היא שרה את Natural Woman באותו עיבוד ששרה אותו ארת'ה פרנקלין. היא שרה את I Surrender ממש כמו סלין דיון לפניה. וקלי היתה מצויינת ומרגשת לא פחות מדיוויד קוק, כששר את "בילי ג'ין" בשנה שעברה, או מאדם למברט כששר את "עולם משוגע" לפני מספר שבועות.

גם פנטזיה, בעונה השלישית, וקארי אנדרווד, בעונה הרביעית, זכו בזכות כשרון בימתי וקול אדיר. אנדרווד שרה את Alone של הארט כשם שנכתב, וזכתה לתהילת עולם. פנטזיה ביצעה את Summertime בלי שום גינונים – וזו אחת ההופעות הטובות ביותר שנראו על המסך אי פעם. אפשר להזכיר גם את מלינדה דוליטל עם My Funny Valentine, ובקיצור: לא חסרות דוגמאות להופעות עוצרות נשימה בתולדות אמריקן איידול שלא נזקקו לעיבוד מקורי או שונה.

אדם למברט בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8
אדם למברט בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8 צילום: באדיבות פוקס
חשבתי על זה השבוע, כשאדם למברט שר את If I Can’t Have You של איבון אלימן בגירסה שלא דומה במאום לשיר המקורי. אני לא אוהבת במיוחד את השיר המקורי ממילא, אבל גם לא אהבתי את העיבוד שאדם עשה – ואני מודעת לכך שאני במיעוט. העניין הוא, שכשהאזנתי לאדם הבנתי שבעצם עדיין לא ראיתי אותו פשוט שר, ושלמעשה, למרות שברור לי שהוא יזכה השנה – ולמרות שאני מעריצה את כשרונו הרב – בכלל לא ברור לי מי הוא באמת כאמן, ואיזה מוזיקה הוא ייצור אחרי התוכנית.

יש ויכוח לא קטן בקרב הצופים (גם בארץ, אם לשפוט לפי הטוקבקים במדור זה בשבועות קודמים) האם אדם למברט טוב יותר מדיוויד קוק, שזכה בשנה שעברה, ובכלל האם הוא הזמר הטוב ביותר אי פעם באמריקן איידול.

בתוכנית האחרונה הגעתי למסקנה שאדם הוא המתחרה הטוב ביותר בתולדות אמריקן איידול. כלומר, הוא משחק את המשחק הזה שנקרא "אמריקן איידול" טוב יותר מכל מועמד אחר לפניו. אם תרצו, הוא הדודי מליץ של האח הגדול.

ניכר באדם שהוא מבין בדיוק מה מצופה ממנו בתוכנית הזו, שהוא מבין מה יביא לו את הניצחון, ושהוא עשה שיעורי בית במשך שנים רבות איך בדיוק ייראה הקמפיין שלו לתואר אמריקן איידול. הוא שחקן ענק, תרתי משמע, שהתחנך בתיאטרון ובקברטים של קליפורניה, ויודע איך לבדר את הקהל.

אדם מקפיד לעבור משיר קצבי לבלדה משבוע לשבוע בעונה הזו; הוא משנה באופן קיצוני שירים – כשם שעשה השבוע; הוא מתעלם משאלת הזהות המינית שלו מבלי שיצטרך להכנס לארון לכבוד התוכנית הכי שמרנית באמריקה; והוא מחליף תלבושות ותספורות באופן שיספק את מעריצי אלביס, סטיבן טיילר, ובאפי בה במידה. אדם, אם כן, הוא הזיקית האולטימטיבית.

דני גוקי בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8
דני גוקי בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8 צילום: באדיבות פוקס
אז מה זה אומר על הצבע הטבעי של אדם? את זה עוד לא ראינו. הייתי רוצה לראות זאת לפני סוף העונה. אבל ספק אם זה יקרה.

הדירוג השבועי

5. דני גוקי: לא שיש מצב שדני יעוף בשבוע הבא, ולא שהדירוג שלי בכלל משקף במשהו את הבחירה של אמריקה, אבל דני מבחינתי הוא סוס מת. השבוע, רק סיימון קאוול אמר את מה שהיה צריך לומר על דני: אין לו איכויות של כוכב. הוא מחליק על גבי הקול המצויין שלו, שאין לגביו ויכוח, מאז תחילת העונה, ובעצם לא מתאמץ בכלל. למעשה, הוא נראה רוב הזמן משועמם. דני יקר: זה הדדי.

4.­מאט ג'יראוד: רכבת ההרים של מאט היתה השבוע איפשהו באמצע. השופטים לא התלהבו מההופעה של מאט עם "להישאר בחיים" של הבי ג'יז; אני דווקא אהבתי את הגרוב שלו. חוסר העקביות של מאט היא בעוכריו, והסיבה שלא יזכה להצלחה גדולה בעונה הזו. אבל אני עדיין חושבת שהוא אחד המוזיקאים הטובים של העונה, וכשהוא טוב, הוא מצויין.

השבוע מאט היה בסדר. בשבוע הבא, הוא צריך להיות מעולה ממש, והנושא בשבוע הבא – שירים של ה-Rat Pack (פרנק סינטרה, סאמי דייוויס ג'וניור, דין מרטין, וכו') תפור למידותיו. אני מצפה לראות מה יעשה בכליון עיניים. לכל הפחות, הייתי רוצה שיעזוב את התוכנית כשרכבת שלו למעלה.

מאט ג'יראוד שר את ''להישאר בחיים'' באמריקן איידול 8
מאט ג'יראוד שר את ''להישאר בחיים'' באמריקן איידול 8 צילום: באדיבות פוקס
3. אליסון אירהיטה: שני דברים עומדים לרועץ עבור אליסון: היא חד-מימדית, והיא לא יודעת להתלבש. חד-מימדית, כי יש לאליסון קול כל כך מיוחד שבעצם היא יכולה לשיר רק בסגנון רוק מחוספס. השבוע לקחה שיר של דונה סאמר, Hot Stuff, ונתנה לו ביצוע רוקיסטי. מבחינה ווקאלית, התוצאה היתה מרשימה. אבל השיר עצמו (כמו גם ההופעה של אליסון) היה איום ונורא. יחד עם הלבוש ששמו עליה, התוצאה היתה מזעזעת. רק רציתי שזה ייגמר כבר.

אליסון צריכה למצוא בשבוע הבא שיר שהיא מתחברת אליו, ולרגש את הקהל. היא לא עשתה את זה עד כה - ולמעשה ההופעה הטובה ביותר שלה היתה בשלבים המוקדמים, כשעשתה את Alone של הארט. אני מקווה שתמצא את השיר הנכון, אבל הז'אנר בשבוע הבא עלול להיות לה למכשלה. ה-Rat Pack מאופיינים בקולות גדולים וצלולים, עם הרבה רגש – ובעיקר הרבה קוּליות. קשה לי לדמיין את אליסון מופיעה בלאס וגאס, למשל.

2. אדם למברט: מה עוד יש לומר על אדם? גם השבוע הוא הרשים ביכולות הווקאליות שלו; גם השבוע הוא ריגש את מעריציו ועיצבן את מקטרגיו. בכלל, נראה שבאמריקן איידול העונה מתנהלות שתי תוכניות נפרדות: אחת היא תחרות בין כשרונות מרחבי ארה"ב מי יגיע לגמר; והשניה היא התוכנית של אדם למברט בדרך אל הגמר. 

למרות כל ההסתייגויות שלי, ולמרות כל סימני השאלה על זהותו כמוזיקאי בעתיד, אני לא יכולה שלא להנות מהאדם למברט שואו שבוע אחר שבוע, ואפילו השבוע. סגנון ה-Rat Pack בשבוע הבא יכול להיות אחד המאתגרים ביותר עבור אדם - אבל כמו תמיד, אני לא יכולה לחכות כבר לתוכנית הזו, ולו רק כדי לראות במה בחר הפעם.

1. כריס אלן: בעיניי, כריס הוא הגיבור של העונה, גם אם אין סיכוי שינצח. הוא גם המתמודד היחיד השנה שבא עם סגנון מוזיקלי ברור ובכל שבוע מציג בפני הקהל והשופטים מי הוא כאמן ואיזה תקליט הוא יקליט כשהתוכנית תיגמר.

כריס אלן בשבוע דיסקו באמריקן איידול 8
כריס אלן בשבוע דיסקו באמריקן איידול 8 צילום: באדיבות פוקס
קחו את כל ההופעות של כריס מתחילת העונה ושימו אותן ביחד, וקיבלתם את הקונצרט של כריס, באותו סגנון בדיוק כפי שהיה מופיע עם שירים משלו. הוא היחיד בקרב המתמודדים שמוכן להקליט, שמוכן להופיע, ושנותן לצופים באיידול את הסחורה האישית שלו, בלי גינונים ובלי טריקים.

ההופעה של כריס, עם השיר של דונה סאמר She Works Hard for the Money, היתה לטעמי הטובה ביותר השבוע. השיר נשמע כאילו כריס כתב אותו, כאילו נכתב השנה, ואני יכולה לדמיין את השיר מנוגן בדיוק כך ברדיו. ואין לי ספק שכריס יעשה את אותו הדבר בשבוע הבא, ולמעשה הוא – ואדם – היחידים שאני יודעת שיצליחו לתת הופעה טובה ללא קשר לז'אנר שנבחר.

אבל הסיבה שכריס הוא בעיניי המנצח המוסרי של העונה, היא העובדה שההצלחה של כריס היא לחלוטין שלו. הוא לא קיבל שום עזרה ממפיקי התוכנית או מהשופטים; הוא לא קיבל שום זמן מסך בשלבים המוקדמים; הוא לא קידם את עצמו – ואחרים לא קידמו אותו – באינטרנט; והוא לא זכה ולו לקמצוץ מה-hype שרץ סביב אדם או דני מתחילת העונה.

ולמרות כל זה, שבוע אחר שבוע כריס עולה על הבמה, נותן ביצוע מרשים, ומקבל את תמיכת המצביעים. את ההישג הזה, אין לאף אחד אחר בתוכנית. ואת ההישג הזה, אף אחד לא יכול לקחת מכריס אלן.

וגם, בקטנה

◄ מצעד כוכבי העבר שעלה לבמה בתוכנית ההדחה היה מביך.

◄ וגם דיוויד ארצ'ולטה לא היה משהו.

אליסון אירהיטה בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8. מי לעזאזל הלביש אותה?
אליסון אירהיטה בשבוע הדיסקו של אמריקן איידול 8. מי לעזאזל הלביש אותה? צילום: באדיבות פוקס
◄ צריך לפטר, ודחוף, את הסטייליסטית של אמריקן איידול. לא אתפלא אם מה שליל ראונדס לבשה השבוע (שלא לדבר על הפיאה) תרם להדחתה; ואת אליסון כנראה הלבישה סטייליסטית עיוורת.

◄ פאולה עבדול הצטיינה השבוע עם מטאפורות הזויות, והמשפט שאמרה לכריס אלן, על השופינג בחנויות נשים, היה אחד הרגעים המשעשעים העונה. לאור עננת סיום החוזה של פאולה שמרחפת מעל העונה הנוכחית, לא נותר אלא להתחנן בפני המפיקים להשאיר אותה, לפחות כל עוד סיימון קאוול שם.

◄ ההפקה החזירה  את סדר השופטים המסורתי – מתחילים עם ראנדי וגומרים עם סיימון. זה, יחד עם העדר הוידאו-קליפים או מנטור מיותר, נתנו לתוכנית את הקצב הטוב ביותר שהיה לה מזה שבועות רבים.

◄ ועם זאת, היה משעשע לראות את קארה דיוגווארדי גונבת בטעות את הבכורה אחרי ההופעה של כריס אלן, ואת ראנדי מתעצבן מזה.

◄ מההופעה המשותפת של כל המתמודדים, בכוריאוגרפיה של פאולה עבדול, אני מסיקה שרק מאט ואדם יודעים לרקוד.

◄ ואפרופו קטנה: זה בדיוק מה שפאולה לבשה בתוכנית ההדחה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אמריקן איידול 8

צילום: רשת פוקס

גבריאלה בראון על הכוכבים החדשים, הביצועים המפתיעים והאכזבות הגדולות בעונה השמינית של אמריקן איידול

לכל הכתבות של אמריקן איידול 8

עוד ב''אמריקן איידול 8''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים