אמריקן איידול 8: הסבון בכה מאד
קשה להיזכר בכל כך הרבה זיופים וכה מעט כישרון באמריקן איידול, כמו בפרק הראשון של השידורים החיים בעונה 8. וגם: למה המפיקים של הסדרה המצליחה בעולם חייבים ללמוד דווקא מטמירה ירדני?

השידור החי הראשון של העונה ייזכר בעיקר כאחד הגרועים בתולדות איידול. היה בו כל כך מעט כישרון וכל כך הרבה זיופים, ובאמת לא ברור מדוע השופטים בכלל העבירו מחצית מהזמרים שהתקבלו לעונה.
אחרי כארבע עונות שבהן הפורמט של אמריקן איידול נותר עקבי משנה לשנה, הפעם החליטו המפיקים האמריקאיים שהגיע הזמן ללמוד דבר או שניים מהישראלים על איך הורסים פורמט. זה התחיל בהגדלת פאנל השופטים לטובת פטפטנית אחת, והמשיך בשבוע שעבר, בפרק חשיפת הנבחרת, כאשר כמו ב"כוכב נולד" גם באמריקה התבקשו חלק מהמתמודדים לשיר בספונטניות בפני השופטים, כדי לעזור להם להכריע.
מילא זה, אבל השבוע התברר שטמירה ירדני ממש מייעצת להפקה: בשבוע שעבר ראינו איך מחסלים עונה לא מוצלחת של "לא נפסיק לרקוד" בדילול הנבחרת מ-14 מתמודדים ל-4 פיינליסטים בתוכנית אחת. באמריקן איידול ראו כי טוב, והחליטו לאמץ את המודל כפילוסופיה.
חצי הגמר השנה, מתברר, ינוהל בארבעה סיבובים: בשלושת הסיבובים הראשונים יתמודדו 12 זמרים מבין ה-36 שנבחרו, כשבסוף כל
את חוסר ההגיון שבפורמט הזה (שכבר נוסה באמריקן איידול בשלוש העונות הראשונות, ולא בהצלחה) ניתן היה לראות השבוע, כשלריקי בריידי – לכל הדעות הזמר הטוב ביותר בסיבוב, עם קול נפלא – בכלל לא היה סיכוי לעלות שלב. הוא לא קיבל שום זמן מסך בסיבובים המוקדמים - זו היתה הפעם הראשונה שאמריקה ראתה אותו שר – ובלי הזדמנות להיחשף יותר ולבנות לעצמו פרופיל כלשהו, אין מצב שאפילו גלגלון הצלה קטנטן ייזרק לעברו.

• סטיבי רייט, שבחרה שיר מזעזע וזייפה אותו כל הדרך אל ההדחה;
• קייסי קרלסון, שאפילו היפנים חובבי הקריוקי לא היו מסכימים לתת לה לעלות לבמה עם הופעה כזו;
• ג'קי טון, שבחרה לעלות עם חיקוי של טיילור היקס, זוכה עונה 5, ונראתה כאילו נשרה מקרקס נודד;
• וסטיבן טיילר, שנשמע טוב יותר בסיבוב הקודם כששכח מילים והתייאש באמצע, מאשר בסיבוב הנוכחי, כששר שיר ישן של מייקל ג'קסון.
ולא שהאחרים הצטיינו במיוחד. מלבד בריידי שהרשים בקול צלול אבל, כאמור, סובל מאנונימיות מוחלטת, אפשר לציין לטובה את דני גוקי – שממשיך לצעוד בבטחה לעבר התואר - אם כי נרשמה היסחפות-יתר בקרב השופטות, שהכריזו עליו כעל "גיבור" ו"משיב התקווה". תקווה למי בדיוק?
אלכסיס גרייס המקסימה, שלמרות גודלה הפצפוני דווקא מוציאה קול של זמרת נשמה גדולה, צלחה בקלות את הסיבוב הזה כזמרת הטובה מקרב הנשים; וטטיאנה דל טורו, שאמנם עדיין מעצבנת, דווקא שרה לא רע בערב הזה.
כל השאר היו בינוניים ונשכחים במקרה הטוב - כמעט כולם נפלו בבחירת שיר לא מתאים, ובודדים צלחו שיר של שתי דקות בלי זיוף אחד. מישהו הסביר להם לפני התוכנית שזה הצ'אנס היחיד שלהם השנה לקחת את כל הקופה?
מבחירת הקהל אפשר ללמוד משהו, בנאלי אפילו, על דפוסי ההצבעה של הצופים: אי אפשר להצליח באמריקן איידול, לפחות לא בשלב הראשון, בלי סיפור אנושי מרגש ברקע.
שלושת המועמדים שעברו הלאה – גוקי, גרייס ומייקל סרבר – נחשפו בכל שבוע ושבוע בסיבובים המוקדמים עם שימת דגש על הסיפור האישי של כל אחד מהם (בדרך כלל סיפור אישי מרגש, רצוי עצוב אפילו). בפורמט שבו רק 3 מתוך 12 עוברים, גם זמר ענק לא יצליח לכבוש את הקהל מול התמונות של אישתו המתה של גוקי, או הילדה הקטנה שאלכסיס גרייס בת ה-21 השאירה בבית.

להלן מעקב אחר תחזית nrg-מעריב לעונה 8:
צדקנו:
1 מהבטוחים כבר עבר (דני גוקי).
1 מהמבטיחים עברה (אלכסיס גרייס)
1 מהמתנדנדים עבר (מייקל סרבר)
2 מהמתנדנדים נשרו (סטיבן פאולר וג'קי טון)
3 מהמיותרים נשרו (טטיאנה דל טורו, סטיבי רייט, אן-מארי בוסקוביץ')
2 מהאלמונים נשרו (ריקי בריידי, קייסי קרלסון)
טעינו:
2 מהמבטיחים נשרו (אנופ דסאי וברנת קית')
◄ קרלי סמית'סון ומייקל ג'ונס נראו ונשמעו מצויין. מקווה ששאר התמודדים הסכיתו אוזן: בהתחשב בכך שסמית'סון וג'ונס נשרו מעונה 7 באמצע הדרך, הרף לעונה הנוכחית צריך להיות הרבה יותר גבוה.
◄ ובאותו עניין, שאלה ל-HOT: למה הורדתם בשידור בארץ את הכתבה ששודרה בפרק ההדחה על אמריקן איידול בדיסני וורלד, שם נפגשו בפעם הראשונה כל שבעת האיידולים מהעונות הקודמות - כתבה שכללה את אותן שניות יקרות מפז של אנדרווד וקוק בדואט?
◄ בקשה מהמפיקים: אפשר לסדר שסיימון קאוול יקבל יותר זמן על חשבון השופטים האחרים? מאז שהפאנל גדל לארבעה שופטים, דווקא השופט הכי צודק והכי מעניין מקבל הכי פחות זמן ביקורת.
◄ אני לא יודעת לשים על זה את האצבע עדיין, אבל משהו לא מסתדר לי עם דני גוקי. אני אמשיך לעקוב אחר מדד השתן המטפס לכיוון הראש בסיבובים הבאים.
◄ ג'מאר רוג'רס נראה בין הצופים באולפן. אפשר רק לקוות שהשופטים, אחרי מפגן הזיופים על הבמה, ניגשו אליו וביקשו ממנו סליחה שלא העבירו אותו בשבוע שעבר.