מחקר חדש: קמפיינים נגד עישון פועלים על גברים יותר מנשים
חוקרים מהמרכז האוניברסיטאי באריאל גילו כי נשים מושפעות פחות מקמפיינים נגד עישון וכן מהעלאת מחירי הסיגריות. הסיבה לכך נובעת מהבדל בין המינים בתחום העדפת הנאות וההרתעות מלקיחת סיכונים

חפיסות סיגריות בחנות טבק בארצות הברית צילום ארכיון: רויטרס
בעיית העישון היא כלל עולמית, והניסיונות להקטנת היקפה כוללים קמפיינים נגד עישון, אזהרות על החפיסות והעלאת המחירים דרך מיסים גבוהים. באוסטרליה ובתאילנד אף הוסיפו תמונות קשות ודוחות על חפיסות הסיגריות. למרות זאת, עישון עדיין נחשב פעילות ממכרת ומתרחבת, והיא נחלתם של נשים וגברים כאחד.
פרופ' ג'פרי קנטור וד"ר זאב שטודינר, מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים במרכז האוניברסיטאי, החליטו לבדוק האם קיים הבדל בין המינים בכל הקשור להרגלי עישון, זאת דרך בחינת שני מאפיינים חשובים בכל פעילות ממכרת: העדפת הווה ושנאת סיכון.
העדפת הווה, משקפת עד כמה אדם מעדיף את ההווה על חשבון העתיד. שנאת סיכון, משקפת עד כמה אדם נרתע ממצבים עם סיכון בהם התוצאה הסופית אינה ודאית. לדוגמא לאנשים עם שנאת סיכון חלשה יש נטייה להשתתף בהימורים ולהשקיע אחוז גדול יותר מחסכונותיהם בשוק ההון.
התוצאות הראו שלאנשים מעשנים יש העדפת הווה חזקה יותר ושנאת סיכון חלשה יותר
באופן משמעותי, יחסית לאנשים לא מעשנים. בהקשר לכך כאשר בוצעה השוואה בקרב המעשנים בין גברים לנשים התקבלה תוצאה מעניינת. בקרב נשים העדפת ההווה חזקה יותר ושנאת הסיכון חלשה יותר, יחסית לגברים.
תוצאה זו מסבירה ממצא אחר של המחקר, לפיו לקמפיינים נגד עישון ולעליות מחירים יש השפעה אפקטיבית יותר על גברים מאשר על נשים.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום המדע -
