רק 16 אחוז מהאמריקנים עדיין קוראים ספרים

בתוך עשרים שנה היקף הקוראים צלל ב־40 אחוז. שני אחוזים בלבד קוראים ספרים לילדיהם

שאטרסטוק

| צילום: שאטרסטוק

תוכן השמע עדיין בהכנה...

אמריקנים מעטים מאי־פעם קוראים קריאת פנאי. מחקר חדש שפורסם שלשום מצביע על ירידה של 40 אחוזים בשיעור הקוראים, בתוך עשרים שנה בלבד.

הנתונים מתפרסמים על רקע שפל במכירות הספרים וצניחה בטווח הקשב האנושי, בשעה שטכנולוגיות בינה מלאכותיות חותרות לתמצת את הידע במהירות רבה ככל האפשר.

אף שעדויות למגמת ההפחתה בקריאת הספרים קיימות מאז שנות הארבעים של המאה שעברה, הצניחה הנוכחית בקריאת הפנאי היא "ניכרת", לדברי ג'יל סונקה, מנהלת שותפה של מעבדת אפיארטס באוניברסיטת פלורידה.

הכי מעניין

החוקרים מאוניברסיטת פלורידה ובקולג' יוניברסיטי בלונדון, שפרסמו את מחקרם בכתב העת iScience, מצאו שרק 16 אחוזים מהאמריקנים מגיל 15 ומעלה קראו מדי יום ספר ב־2023, לעומת 28 אחוזים שקראו מדי יום ב־2003.

מנתוני ניצול זמן שנאספו מ־240 אלף אמריקנים בין 2003 ל־2023 (שנת 2020 נמחקה ממסד הנתונים בשל מגפת הקורונה) עולה גם שהזמן שמבוגרים הקדישו לקריאה לילדים לא התמעט בכלל בתקופה הזאת – אבל רק 2 אחוזים מהמשתתפים במחקר דיווחו שהם קוראים לילדיהם מדי יום.

שאטרסטוק | ספריית הקונגרס האמריקני

שאטרסטוק | צילום: ספריית הקונגרס האמריקני

"בתור חוקרת־שותפה במחקר הזה, שהיא גם אם וסבתא, אני מודאגת מאוד ממיעוט הקריאה עם ילדים ולילדים", אמרה סונקה בשיחת טלפון, והוסיפה שהיעדר הקריאה מקשה על ילדים להצליח בלימודים.

לפי סונקה, קריאת פנאי מובילה להפחתת מתח וחרדה ולשיפור הרווחה החברתית הכללית.

המחקר לא התייחס לסיבות הגורמות לירידה בזמן המוקדש לקריאה, אך לדברי סונקה, "טכנולוגיה ומדיה דיגיטלית מתחרות על הזמן שלנו", וכתוצאה מכך, טווח הקשב של האמריקנים ירד דרמטית.

פרופ' אמריטה גלוריה מארק מאוניברסיטת קליפורניה באירווין, החוקרת אינטראקציות של בני אדם עם מחשבים, הוסיפה שטווח הקשב של אנשים בזמן צפייה במסכים היה שתי דקות וחצי בממוצע בשנת 2004, אך בשנת 2016 הוא כבר צנח ל־47 שניות בלבד.

"אנחנו בתרבות שבה אנחנו נדחפים לצרוך כמה שיותר תוכן", אומרת מארק, ומוסיפה שהיא מכירה אנשים שצורכים תוכן אודיו או וידאו במהירות כפולה או משולשת כדי "לעמוד בקצב" של צריכת התוכן.

סונקה, שקוראת להנאתה מדי יום, מודה שאפילו היא אינה חסינה מפני הצפת תכנים. היא בעיצומה של קריאת "מידלמארץ'", הרומן בן שמונה הכרכים של ג'ורג' אליוט, הבוחן את החיים במאה ה־19. "זה נהדר אבל זה קשה", היא אומרת. כשהייתה באמצע הספר השני, היא ביקשה מבינה מלאכותית לסכם את מה שקראה עד כה, והקפידה לספר לו עד היכן הגיעה בקריאתה. הבינה נתנה לה כמה ספוילרים מהספר השני. "זה בהחלט יכול להיות שימושי לשיפור הקריאה, אבל גם לדילוג על קריאה", אמרה סונקה. היא הוסיפה שהיא תמשיך לקרוא את "מידלמארץ'", אבל גם תמשיך להשתמש בבינה המלאכותית ככלי עזר להבנת הנקרא: "הייתי עושה זאת שוב".