"אנחנו מאמינים בישראל ומאמינים שהשלום יגיע": מנכ"ל SIPG הסינית בראיון מיוחד

על אמריקה, החות'ים, הסכמי הסחר והחלומות לנמל חיפה: מיאהו קיאנג, מנכ"ל חברת הנמלים הענקית SIGP בישראל מדבר על הכל, והוא אופטימי וריאלי גם יחד

תוכן השמע עדיין בהכנה...

מיאהו קיאנג | ללא קרדיט

מיאהו קיאנג | צילום: ללא קרדיט

"אתם מדינה צומחת", אמר לי מנכ"ל SIPG בישראל, מיאו קיאנג כששאלתי למה ישראל היא המדינה הראשונה בעולם בה הם בחרו להשקיע. "בנוסף, אתם חברה שצורכת המון", הוסיף.

SIPG היא החברה הגדולה ביותר לתפעול נמלים בסין ואחת הגדולות בעולם ומנהלת את הנמל הגדול בעולם בשנגחאי. החל משנת 2021 היא מנהלת ומתפעלת את נמל המפרץ בחיפה - הנמל הראשון שהיא מתפעלת מחוץ לגבולות סין. בטרם קיבל לידיו את ניהול החברה בישראל, שימש מיאהו קיאנג בתפקיד בכיר בחברה.

"יש לנו תוכניות להתרחב גם למקומות נוספים בעולם, אבל בשלב הראשון המטרה שלנו היא להפוך לחברה המובילה בתחום בתוך סין. אנחנו חברה צעירה למדי ורק ב-2006 יצאנו מבעלות מלאה של הממשל".

הכי מעניין

כעת, על התפר שבין סין לישראל, הוא משתף עד כמה החלומות שלו גדולים גם בארצנו הקטנה: "נמל חיפה מסוגל לקלוט כיום כ-800 אלף מכולות בשנה, אבל פוטנציאלית ניתן להגיע גם למיליון. עם זאת, בשנה האחרונה - בעקבות המלחמה - הגיעו רק 560 אלף מכולות".

נמל חיפה. | שאטרסטוק

נמל חיפה. | צילום: שאטרסטוק

בדיעבד, אחרי המלחמה שהביאה לפגיעה במסחר והעתיד שלא מבשר טובות לאזור, אתה מתחרט שהשקעתם בישראל?

"לא. אנחנו מאמינים בישראל ואנחנו מאמינים שהשלום יגיע. אתם תעשו מה שארה"ב אומרת לכם ואם היא תוביל להסכם זה מה שיקרה".

"האמריקאים לא באמת מנסים לעצור את החות'ים"

החלטתי להיכנס לנושאים גאו-פוליטיים ושם קיאנג סיפק מספר אמירות מסקרנות.

כשאנחנו מפליגים לדבר על מלחמת הסחר של סין ואמריקה הוא מתעקש שטראמפ רע לכולם, ודווקא טוב לסין: "הוא פוגע בסין ופוגע במערב. הוא מפלג בין מדינות המערב וזה עוזר לסין מבחינת מסחר באירופה".

האיבה לאמריקאים מורגשת, על אף שקיאנג מנסח אותה כל העת באופן רציונלי למדי. כך גם כאשר אני שואל אותו כיצד החות'ים לדעתו משפיעים על הסחר הימי, ומעורבותה של אמריקה בעניין: "האמריקאים לא באמת מנסים לעצור את החות'ים כי המצב הנוכחי טוב להם; המסלול של הסחורות שמגיעות מסין לאירופה התארך והתייקר מאוד, ואילו הסחורה שמגיעה מארה"ב לאירופה נותרה ללא פגע". 

החות'ים תוקפים ספינה בים האדום, נובמבר 2023. | EPA

החות'ים תוקפים ספינה בים האדום, נובמבר 2023. | צילום: EPA

מה עם איראן וקטאר?

אם סין נפגעת ממתקפות החות'ים, למה סין לא עושה יותר כדי לעצור אותם?
"לסין יש אינטרסים סותרים בנושא". אומר קיאנג ומבקש שלא להרחיב.

חשבת שהאיום שהם מייצרים כלפי ספינות בים האדום והנזק לייבוא הסחורות לישראל יימשך כל כך הרבה זמן?
"אני רק אגיד שלדעתי הם לא היו מסוגלים להחזיק כל-כך הרבה זמן בלי סיוע כלכלי מגורמים נוספים".

כשאתה אומר גורמים נוספים אתה מתכוון לאיראן וקטר?
"לא. לאיראן אין מספיק כסף בשביל עצמה, היא בבעיה כלכלית חמורה. קטר היא מדינה עשירה, אבל קטנטנה, אין להם את היכולת הזו". גם כאן, קיאנג סירב להעמיק בנושא מעבר לכך.

עד כמה אתה משוכנע שאכן גורמים נוספים, פרט לאיראן וקטר, היו מעורבים במימון החות'ים וחמאס?
"אין לי הוכחות, אבל זה מה שאני חושב".

כשאני מנסה להבין לסיום מדוע החברה, שנפגעת מהחות'ים, לא פונה לגורמים בממשלה כדי לנסות ולטפל בבעיה שהם מייצרים לה, קיאנג מחייך ואומר: "ישראל היא מדינה קטנה, אתם מגיעים בקלות לממשלה, אצלנו זה לא עובד ככה".

 

 

כ"ד באייר ה׳תשפ"ה22.05.2025 | 08:26

עודכן ב