סבסטיה: החל שיפוץ ושימור תחנת הרכבת ההיסטורית

חמישים שנה מאז ההחלטה לאפשר למתיישבים להקים את היישוב אלון־מורה, החלה המועצה האזורית שומרון ליישם את התוכנית להגנה והנצחה של השרידים העיקריים של ממלכת ישראל

תחנת הרכבת בסבטיה, ארכיון | אופיר דוד

תחנת הרכבת בסבטיה, ארכיון | צילום: אופיר דוד

תוכן השמע עדיין בהכנה...

באתר תחנת הרכבת ההיסטורית מסעודיה (סבסטיה) שבשומרון החלו השבוע עבודות שימור ושיפוץ, לקראת הקמתו של מוזיאון לחידוש ההתיישבות ביהודה ושומרון. העבודות מתבצעות קצת יותר מיובל לאחר העלייה הראשונה לסבסטיה, אירוע הנחשב לערש ההתיישבות.

ביולי 1974 הגיעו לסבסטיה חלוצי ההתיישבות, חברי גוש אמונים, בכוונה ליישב את האזור. לאחר עליות חוזרות ונשנות, שבמהלכן פונו המתיישבים כמה פעמים, הותר להם לבסוף להקים את היישוב אלון־מורה במחנה הירדני קדום בדצמבר 1975, שלימים הפך ליישוב קדומים.

במהלך השנים נערך מאבק על השליטה בתחנת הרכבת ההיסטורית, שכן בהסכמי אוסלו נותר מבנה התחנה באזורי השליטה הישראלית – אך הרשות הפלסטינית קיבלה אחריות על חלק מהאזור ובנתה בו אתר נופש ותיירות. העבודות שהחלו השבוע, לפיכך, נועדו לפי תוכניתה של המועצה האזורית שומרון להגן על האתר ולשמר אותו, והתאפשרו בזכות מאמצים של גורמים רבים, ובהם שר המורשת עמיחי אליהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנהלת ההתיישבות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, קמ"ט ארכיאולוגיה וגורמים צבאיים.

הכי מעניין

עוד כתבות בנושא

הטורקים הקימו את תחנת הרכבת בתחילת המאה ה־20 מצפון לעיר שכם, במרחק של כקילומטר וחצי מהכפר סבסטיה והגן הלאומי שומרון – שגם בו החלו לאחרונה עבודות שימור ופיתוח. המנהל האזרחי הודיע לפני כשבוע על כוונתו להפקיע את הקרקע באתר סבסטיה כדי לאפשר את עבודות הפיתוח במקום ואת הכשרתו להגעת מטיילים.

מאז מלחמת ששת הימים הפקיעה מדינת ישראל אדמות לצורך ארכיאולוגי ביהודה ושומרון רק חמש פעמים, וההפקעה הגדולה ביותר הייתה באתר סוסיא שבהר חברון. כבר בשנות ה־60 הכריזה ישראל על האתר הארכיאולוגי בגן הלאומי שומרון (סבסטיה) כפארק לאומי, אך למרות חשיבות האתר הוא סבל מהזנחה, מהשחתה ומשוד עתיקות. בנוסף, הגישה אליו הוגבלה לקבוצות שתיאמו את ביקורן עם כוחות הביטחון, מכיוון שדרך הכניסה אליו עוברת בשטחי B. האתר הוא השריד המרכזי למלכות ישראל התנ"כית, והתגלה בו ארמון מלכי ישראל הקדום. הפקעת הקרקעות תאפשר להגן על הממצאים הארכיאולוגיים במקום, ותסלול את הדרך לחפירות מסודרות, לשימור האתר ושיפוצו, ולסלילת כביש גישה נוח למבקרים.

במאי 2023 החליטה הממשלה להשקיע 32 מיליון שקלים בשיפוץ הגן, ובחודשים האחרונים בשלו בשטח התהליכים לשיקומו. במאי החלו חפירות ארכיאולוגיות באזור שער העיר העתיקה, ולפני כחודשיים נפתח מרכז לסינון עפר ולשטיפת חרסים, המאפשר למבקרים בכל הגילים לקחת חלק בתהליך הארכיאולוגי.

עוד כתבות בנושא

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר עם פתיחת העבודות בתחנת הרכבת: "בחודש המרגש הזה, שבו נציין חמישים שנה לניצחון הגדול בחנוכה תשל"ו בתחנת הרכבת סבסטיה, אנחנו זוכים להתחיל בעבודות השימור של המתחם ההיסטורי. לכאן יגיעו מאות אלפי מבקרים ויתחברו ללב, לשורשים, לארץ ישראל. המקום הזה היה ויהיה גנרטור של תעצומות נפש – כמו שאמרו יהושע בן נון וכלב בן יפונה, וכשם שאמרו מייסדי גוש אמונים: 'עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה'".

בני גל, מרכז תוכנית שימור תחנת הרכבת, הוסיף: "אנחנו נמצאים במקום ייחודי – בין שומרון העתיקה שבה צמחה מלכות ישראל, לבין תחנת הרכבת סבסטיה, שתנועת ההתיישבות של גוש אמונים צמחה בה. זו נקודת עומק ציונית, חלוצית ואמונית שהעם שלנו עוצב בה. אני מתרגש מהשלב המעשי בעבודות השימור".

ז' בכסלו ה׳תשפ"ו27.11.2025 | 18:17

עודכן ב