בסיכון גבוה: מסען האחרון של ספינות הוויקינגים

שלוש ספינות עתיקות בנות 1,200 שנה עוברות למוזיאון חדש באוסלו, במסע איטי ומסוכן שתוכנן בקפדנות, כדי לשמרן לדורות הבאים בתנאים מבוקרי אקלים

ספינת ויקינגים | צילום מסך מיוטיוב

ספינת ויקינגים | צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכן השמע עדיין בהכנה...

שלוש ספינות ויקינגים בנות 1,200 שנה, ששרדו את מבחן הזמן, יוצאות למסען האחרון ואולי המסוכן ביותר – לבית הקבע החדש שלהן בנורבגיה. הראשונה לעבור היא ה"אוסברג", שהחלה אתמול (רביעי) לנוע באיטיות ממיקומה הנוכחי במוזיאון הספינות הוויקינגיות הישן אל אגף חדש שנבנה במיוחד כדי לאכלס את האוצרות הלאומיים בתנאים מיטביים.

הגוף השביר שעשוי עץ אלון התקדם כה לאט עד שתנועתו כמעט לא נראתה לעין, כשהוא עטוף במבנה פלדה כבד להגנה. המסע, באורך מאה מטרים, צפוי לארוך מעל 10 שעות, כאשר הספינה תלויה על מנוף הנע על מסילה גבוהה מעל הקרקע.

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | צילום מסך מיוטיוב

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | צילום: צילום מסך מיוטיוב

"זה נראה כאילו היא מפליגה באוויר", אמרה מנהלת המוזיאון אוד טונסן, שנראתה נרגשת כשהביטה בראשה המפוסל בצורת נחש מתפתל שבקצה הספינה. "יש בזה משהו מרגש מאוד, כשחושבים שכל הספינות הללו – עם ההיסטוריה הארוכה וכל המסעות שעברו – יוצאות למסען האחרון", הוסיפה.

הכי מעניין

הספינות – אוסברג, גוקסטד וטיון – נקראו על שם המקומות שבהם נתגלו, ונבנו, לפי ההערכות, בין השנים 820 ל־910. הן אוחסנו עד כה בבניין בצורת צלב, שנחשב קטן מדי ובלתי מתאים לשימורן. "הן נחשפו ללחות, לרעידות... עם הזמן הלחץ נעשה כה חזק עד שהחלו להיראות סימנים שהעלו חשש שהן תקרוסנה על התומכות שלהן", אמרה טונסן. לכן התקבלה החלטה להעביר אותן למתקן חדש מבוקר אקלים, שנבנה כהרחבה למוזיאון הישן, ואמור לאפשר את שימורן לפחות למאה נוספת. אך תהליך ההעברה מסוכן.

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | AFP

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | צילום: AFP

"עלינו להשלים את הפעולה הזו מבלי לגרום לנזק נוסף לספינות, אבל אנחנו יודעים שכל טיפול בהן מזיק", אמר האוצר דייוויד האואר, שתכנן את הפרויקט במשך שנים. "אלה גופי ספינות במבנה לוחות חופפים בני 1,200 שנה. בעיוות הקל ביותר, הן נפרדות בין המסמרות, והעץ נסדק", הסביר.

זהירות אינסופית

ננקטו אמצעי זהירות אינסופיים כדי למנוע שבר או רעידות בעת ההעברה. הספינה נעה לאט מאוד, בקצב של 5.5 דקות למטר. בין היתר, גויסה חברת מתחום קידוחי הנפט המתמחה בעבודות בדיוק גבוה – כמו מיקום מבנים עצומים בעומק 300 מטרים מתחת לפני הים בדיוק של מילימטרים.

"אבל זו רמה אחרת לגמרי", אמר האואר. "רמת הדיוק הנדרשת, למשל כשמדובר ברעידות, זהה לזו של מיקרוסקופים אלקטרוניים בבתי חולים", שדורשים יציבות קיצונית, אמר. "רק שכאן, זה כולל להרים את המיקרוסקופ האלקטרוני, להזיז אותו ואז להניח אותו מחדש כדי שתוכל להשתמש בו שוב", אמר. אם הכול יתנהל כשורה, ספינת הגוקסטד תועבר בסתיו, ולבסוף הטיון בקיץ 2026.

ספינת ויקינגים | צילום מסך מיוטיוב

ספינת ויקינגים | צילום: צילום מסך מיוטיוב

שלוש הספינות נמצאו באתרים שונים דרום־מערבית ודרום־מזרחית לאוסלו בין 1867 ל־1904, וכל אחת מהן שונה מאוד מחברתה. האוסברג, המעוטרת בפסלים מורכבים, היא הקדומה ביותר ונחשבת לספינת הוויקינגים השמורה ביותר בעולם. הגוקסטד היא הגדולה מבניהן – באורך 23 מטרים וברוחב חמישה מטרים, עם מקום ל־32 חותרים. הטיון, במצב רעוע בהרבה, נחשבת לספינת מלחמה מהירה במיוחד. המוזיאון החדש צפוי להיפתח בשנת 2027.

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | צילום מסך מיוטיוב

ספינת הוויקינגים - הגוקסטד | צילום: צילום מסך מיוטיוב