היועמ"שית: רפורמת התקשורת של קרעי מקודמת בניגוד לחוק

במכתב ששיגרה המשנה ליועמ"שית אביטל סומפולינסקי למזכיר הממשלה היא מציינת כי המחוקק הטיל חובה על משרד התקשורת לקיים היוועצות מקצועית טרם קידום שינויים מקיפים בשוק התקשורת ואפילו חובה בסיסית זו לא קוימה

שר התקשורת שלמה קרעי | חיים גולדברג, פלאש 90

שר התקשורת שלמה קרעי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תוכן השמע עדיין בהכנה...

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סמופולינסקי, קובעת במכתב למזכיר הממשלה עו"ד יוסי פוקס כי חקיקת רפורמת קרעי בשוק התקשורת על ידי הממשלה מנוגדת לחוק, ולכן אין מקום לפרסם את נוסח הצעת החוק ברשומות. לטענתה של סומפולינסקי, נדרש עוד זמן להמשך ליבון הנושאים הכרוכים בהצעה, אך שר התקשורת החליט לקדם את ההצעה בלי להשלים את התהליך המקצועי הנדרש, "על אף שבראייתנו תהליך העבודה המקצועי המתחייב התקדם, ונדרשה שהות נוספת כדי ללבן סוגיות ליבה, החליט שר התקשורת להפסיק את הדיונים המקצועיים, ולהביא את ההצעה לדיון לפני ועדת השרים לחקיקה, כשהיא אינה בשלה".

סומפולינסקי מציינת בהקשר זה כי בחוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לענייני משפט כלכלי, אשר הוגשה על דעת היועצת המשפטית לממשלה, צוין כי חלק מההסדרים בהצעת החוק הפוגעים באופן קשה בעקרונות יסוד של תקשורת במדינה דמוקרטית. "בנוסף, חוות הדעת עמדה על שורת כשלים נוספת, ובהם הצורך לקיים את החובה הסטטוטורית הקבועה בסעיף 21 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"א– 2021 להיוועץ עם רשות האסדרה בעניין", כתבה סומפולינסקי וציינה כי החובה הזו כלל לא קוימה. "המשמעות היא שהצעת החוק, בשל קידומה המהיר, אפילו אינה עומדת בחובה הסטטוטורית שקבע המחוקק לשם בירור מקצועי על ידי מומחים של מלוא השפעותיהן של הצעות מסוג זה על המשק ושוק התקשורת, לשם שמירה על אינטרסים ציבוריים כבדי משקל".

"כמו כן, עמדנו על כך שעבודת המטה המקצועית המקיפה שנעשתה בעקבות פרסום טיוטת התזכיר הביאה לשינויים מהותיים בנוסח הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, השונה מהותית מנוסח התזכיר שהופץ לפני כשנתיים להערות הציבור. על רקע נסיבות אלה, ונוכח השפעה הרחבה של הצעת החוק, אף הבענו את עמדתנו שנכון היה לפרסם את הצעת החוק לסבב הערות נוסף לציבור, אך משרד התקשורת החליט שלא לעשות כן. מעבר לכך, חוות הדעת אף התייחסה לקשיים משמעותיים בהיבטים חוקתיים שונים בהצעה בנוסחה הנוכחי, בפרט בכל הנוגע להסדר הנוגע לאסדרת החדשות, אשר אין בו את הערובות הנדרשות כדי להבטיח את עצמאותן של מערכות חדשות, ולמנוע התערבות מסחרית או פוליטית בתכני חדשות", הוסיפה.

הכי מעניין

סומפולינסקי ציינה עוד כי ועדת השרים לחקיקה שאישרה את ההצעה קבעה שורה של סוגיות שילובנו בין השר קרעי לייעוץ המשפטי לממשלה טרם הבאת הצעת החוק להצבעה ובהן ההסדרים הנוגעים למרשם ספקי החדשות; ההסדרים הנוגעים לספק בעל חשיבות מסחרית ולמפעל ספורט בעל חשיבות מסחרית; סמכויות דרישת מידע של השר; ההסדרים הנוגעים לעיצומים כספיים; הסדרים הנוגעים לאספקת החדשות; הסדרים הנוגעים להגנה על גופי התקשורת אזוריים בטלוויזיה וברדיו מפני פגיעה על ידי גופי תקשורת ארציים; הסדרים בנוגע לחובת הפקות מקור, בפרט בנוגע לספקי תקשורת בין – לאומיים ועוד. עם זאת לדבריה "חרף החלטת ועדת שרים, לא לובנו עמנו הסוגיות האמורות בהחלטת ועדת השרים. תחת זאת, בעקבות פנייתו של שר התקשורת אליך, פנית למחלקת הרשומות במשרד המשפטים לפרסום הצעת החוק ברשומות. זאת ועוד, כמוסבר לעיל, פנייתך זו נעשתה על אף החובה החוקית הקבועה בחוק עקרונות האסדרה לקיים היוועצות עם רשות האסדרה טרם הנחת הצעת החוק הממשלתית על שולחן הכנסת".

לנוכח הבעייתיות בהצעה קבעה סומפולינסקי כי "בשלב זה אין מקום לפרסם את הצעת החוק ברשומות ולהעבירה לכנסת לקריאה הראשונה, אלא נדרש לפעול בהתאם לחובת הממשלה על-פי דין ולהשלים את הליך ההיוועצות עם רשות האסדרה. במקביל לכך ניתן יהיה להשלים את ליבון סוגיות הליבה הנדרשות".