הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לתכנית החומש הממשלתית החדשה לפיתוח העיר אילת והמועצה האזורית חבל אילות, בהיקף כולל של כ־360 מיליון ש"ח, ובשיתוף פעולה של כ־20 משרדי ממשלה.
עוד כתבות בנושא
התכנית מהווה את תכנית הדגל הממשלתית לפיתוח האזור בשנים הקרובות, ונועדה לחזק את מעמדה של אילת כשערה הדרומי של מדינת ישראל וכמוקד אסטרטגי, כלכלי ותיירותי. במסגרת התכנית יחוזקו שירותי הבריאות, יורחבו השירותים הציבוריים, יקודמו מנועי צמיחה חדשים, יפותחו תשתיות תחבורה ותיירות, ותחוזק איכות החיים של תושבי אילת וחבל אילות.
ההחלטה מבטאת גם את מחויבותה של הממשלה לאזור, אשר נשא בנטל לאומי משמעותי מאז פרוץ "מלחמת התקומה". אילת וחבל אילות קלטו בתוך זמן קצר עשרות אלפי מפונים, העניקו להם רצף של שירותים חיוניים והוכיחו חוסן קהילתי ולאומי יוצא דופן. לצד ההכרה בתרומתם, התכנית מבטיחה את המשך פיתוחו של האזור ואת חיזוק מעמדו כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של מדינת ישראל.
הכי מעניין
ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אילת וחבל אילות הם הפנינה הדרומית של מדינת ישראל. במלחמה ראינו את הערבות ההדדית ואת החוסן יוצא הדופן של תושבי האזור, שפתחו את בתיהם וקלטו עשרות אלפי מפונים. היום אנחנו ממשיכים במעשים – עם תכנית חומש רחבת היקף שתשקיע בבריאות, בתחבורה, בחינוך, בתיירות, בתעסוקה ובתשתיות, תחזק את איכות החיים של התושבים ותבסס את אילת כשערה הדרומי החזק והמשגשג של ישראל".
ראש עיריית אילת אלי לנקרי: "החלטת הממשלה מציבה את אילת במקום הראוי לה בסדר העדיפויות הלאומי. ההיקף התקציבי, רוחב המענים ושיתוף הפעולה של 20 משרדי ממשלה, מעידים על ההכרה בחשיבותה של אילת לעתידה של מדינת ישראל, ובהבנה שאילת חזקה היא בראש ובראשונה אינטרס לאומי. תודה לראש הממשלה, לשרי הממשלה ולכל גורמי המקצוע שליוו את התהליך, האמינו בדרך ופעלו יחד כדי לאשר את ההחלטה שתבסס את מעמדה של אילת כנכס אסטרטגי לאומי לשנים קדימה".

השער הדרומי של ישראל. לנקרי באילת. | צילום: יהודה בן־יתח
עיקרי התכנית:
- חיזוק מערכת הבריאות – שיפור זמינות השירותים הרפואיים, הרחבת התשתיות הרפואיות וקידום פתרונות למשיכת כוח אדם מקצועי לאזור, בהיקף כולל של 82.5 מיליון ש"ח. התוכנית תכלול בין השאר ההחלטה כוללת חיזוק והקמת תשתיות פיזיות ומקצועיות בבית החולים יוספטל, מתווה למשיכת כוח אדם איכותי לעיר, במקצועות הרפואה והבריאות, וכן המשך הפעלת מסוק אזרחי שיביא לשיפור הזמינות לפינוי מוסק של חולים.
הממשלה החליטה גם לקדם מתווה למשיכת כוח אדם איכותי, במקצועות הרפואה והבריאות, בהתאם לאמות המידה והתנאים שיקבעו על ידי משרד הבריאות ואגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, וכן לפתח הכשרה למקצועות הבריאות והפסיכולוגיה, מעטפת למשיכת סטודנטים למקצועות אלו ולשימורם באזור בתום הכשרתם - היערכות לחירום – הקמת מרכז הפעלה מתקדם לחיזוק המוכנות למצבי חירום ומתן מענה מיטבי לתושבים ולאוכלוסייה מפונה.
- שדרוג מערך התחבורה – פיתוח תשתיות תחבורה, חיזוק התחבורה הציבורית, שיפור הקישוריות לעיר אילת ופיתוח נמל התעופה רמון.
- פיתוח כלכלי אזורי – קידום מנועי צמיחה חדשים, גיבוש תכנית אסטרטגית לפיתוח האזור, חיזוק החקלאות הימית, הרחבת הפעילות התעשייתית וגיוון מקורות התעסוקה.
- חיזוק התיירות – פיתוח תשתיות תיירותיות, קידום מהלכי שיווק והגדלת היקף התיירות הנכנסת ותיירות הפנים.
- השקעה בחינוך ובהשכלה גבוהה – חיזוק מערכת החינוך, הרחבת ההזדמנויות לצעירים וקידום ההשכלה הגבוהה וההכשרה המקצועית באזור.
התכנית גובשה בשיתוף פעולה רחב בין משרדי הממשלה, עיריית אילת, המועצה האזורית חבל אילות והגורמים המקצועיים, מתוך ראייה ארוכת טווח לחיזוק החוסן האזרחי, הכלכלי והחברתי של האזור, ולביסוס מעמדו כאזור אסטרטגי, תיירותי וכלכלי בעל חשיבות לאומית למדינת ישראל.


