"גיליתי שאני יכול לראות את התנ"ך בעיניים, את המקומות שהסיפורים התרחשו בהם"

ההתאהבות של אליהו פיטוסי במקרא גרמה לו להבין מדוע החרדים לא מתגייסים: "הם לא שותפים כי הם לא לומדים תנ"ך"

פיטוסי מקבל את הפרס, שלשום | ברונו שרביט, לע"מ

פיטוסי מקבל את הפרס, שלשום | צילום: ברונו שרביט, לע"מ

תוכן השמע עדיין בהכנה...

אליהו פיטוסי, סטודנט בן 22 להוראת תנ"ך ולימודי ארץ ישראל, קטף שלשום את תואר חתן התנ"ך בחידון הארצי למבוגרים שקיים משרד החינוך בירושלים. פיטוסי התמודד בחידון הנוער, אגב, עוד בהיותו תלמיד י"ב, אבל נפל בשלב המחוזי.

אחרי התיכון זנח פיטוסי את התחביב, עד שלפני שנה החליטו הוא ואחיו מאיר לחזור ללמוד לקראת חידון המבוגרים. "למדנו בעיקר בטלפון, כי אני הייתי בסדיר והוא במילואים. כל אחד מאיתנו התקדם כשהיה לו זמן, ושלחנו זה לזה שאלות בוואטסאפ ובחנו זה את זה. ידענו שבסוף אולי נגיע לשלב ה'ראש בראש'. הלכנו לגמרי בשביל החוויה, ואמרנו שאם נגיע למצב כזה נעשה משחק מכור וננצח ביחד. זה כמעט היה, הוא הגיע למקום הרביעי, אז עוד כמה נקודות היינו ביחד".

בקהל ישבו ההורים והאחים הגאים. "ההורים ראו כמה השקענו ולמדנו, ובעיניהם זכינו בכל מקרה".

הכי מעניין

האהבה לתנ"ך מגיעה מהבית? 

"גדלנו בבית תורני מאוד, ההורים חינכו אותנו מגיל צעיר ללמוד תורה. אל אהבת התנ"ך ספציפית הגעתי בעקבות מאיר, הוא הדביק אותי בזה. אבל אני התחברתי לתנ"ך פחות מהצד הלימודי והדתי אלא דווקא ממקום אחר, מהמקום של אהבה לארץ. השבילים של הארץ הם שבילי התנ"ך, ודרך הטיולים גם התאהבתי בלימוד.

"גדלתי בחינוך הדתי, אבל זה לא מובן מאליו בשבילי לראות את הקשר בין התנ"ך לארץ, זה משהו שגיליתי. זה התחיל בתיכון, טיילתי הרבה וגיליתי שאני יכול לראות את התנ"ך בעיניים, לראות את המקומות שהסיפורים התרחשו בהם, להרגיש איך הדברים קרו.

"הידענות קצת הרגה אותי, הפרטים והדקדקנות הם פחות הקטע שלי, הם בשביל החידון. באופי שלי, לא מתאים לי להגיע לחידון. אף פעם לא אהבתי לרדת לפרטים. נטו הלכתי לחידון כי אלה הפנים של התנ"ך, אז רציתי להגיע לשם למרות שהמקום שלי הוא הטיולים. אני אוהב לראות את התנ"ך בשטח, בעיניים, ולכן עכשיו אני לומד ארץ ישראל ותנ"ך במכללת הרצוג". 

הגעת בכלל בעקבות אחיך ובסוף אתה זכית. הוא התאכזב? 

"ראיתי את הסרטון של סוף החידון, ומאיר ממש שמח בשמחתי. אם זה היה הפוך, אני יודע שהייתה לי קנאה. אבל הוא, באמת רואים שהוא שמח בשמחתי, זה מטורף". 

פיטוסי התגייס לצה"ל לפני שלוש שנים אחרי שנת לימודים בישיבה בחולון, ושירת כלוחם בגדס"ר גבעתי. בין לבין הוא הצליח ללמוד ולהשתפשף לקראת החידון. "בתקופה העיקרית של הלימוד כבר לא הייתי בלחימה, עברתי להיות סרס"פ (סגן רב־סמל פלוגתי), אחראי על הצד המנהלתי של הפלוגה בלחימה. האמת שזה היה לי טוב ונתן משמעות לזמן בצבא, הלימוד היה עוגן בשבילי. אני מאוד אוהב תנ"ך, ללמוד ולהעמיק בו". 

פיטוסי רואה באפשרות ללמוד תנ"ך בארץ גם היבטים היסטוריים ואקטואליים. "יהודים לא זכו ללמוד ככה בשום דור. וזה קשור בעיניי גם לעניין גיוס החרדים. אני חושב שבמובנים רבים הם לא שותפים כי הם לא לומדים תנ"ך. מי שעוסק בתנ"ך ואוהב אותו יהיה בסופו של דבר האיש הכי ערכי שיכול להיות בשביל המדינה ובשביל החברה שהוא נמצא בה.

"בעיניי באמת הכול מתחיל מהתנ"ך, זו הנקודה הכי מחוברת לאמת. יכול להיות שמישהו אחר ילמד תורה ויגיע למסקנות אחרות לגמרי – הוא יגיד שלא צריך בכלל לשרת בצבא, שהוא תורם בלימוד שלו. אבל לימוד תורה לא עוזר, הוא לא מחובר לחיים. מי שלומד תנ"ך באמת מבין את החיבור בין התורה ללחימה. מי שלומד את התנ״ך כפשוטו, בצורה ישרה, רואה שהדברים פשוטים, שצריך להילחם, שצריך להיות חלק מהכלל, לראות את המציאות ולא להתעלם ממנה". 

שר החינוך יואב קיש בירך את פיטוסי ואת שאר הזוכים בחידון ואמר שהחידון מבטא "חיבור עמוק וחי לשורשים... התנ"ך איננו טקסט מן העבר – אלא מקור זהות, ערכים וכוח רוחני שממשיך להאיר גם ברגעים מורכבים. העיסוק הרציני והעמוק בספר הספרים מחזק תחושת שייכות, אחריות ומשמעות, ומזכיר שהחוסן הלאומי שלנו נשען לא רק על כוח, אלא גם על רוח. אני מברך את הזוכים ואת כלל המשתתפים על מצוינות, התמדה וחיבור חי ומשמעותי לספר הספרים".

כ"ח בכסלו ה׳תשפ"ו18.12.2025 | 19:19

עודכן ב