בתום עשרות שנים: סוף לסכסוך הקשה בישיבת פוניבז'

השופט בדימוס דוד חשין, שמונה להכריע בסכסוך, הכריע באופן חד משמעי לטובת הרב אליעזר כהנמן, מנהיג פלג "השונאים". הרב מרקוביץ ותלמידי "המחבלים" יצטרכו לעזוב את הישיבה ולשלם פיצוי של 10 מיליון שקלים

תוכן השמע עדיין בהכנה...

בית המדרש של ישיבת פוניבז' | מיכאל טוכפלד

בית המדרש של ישיבת פוניבז' | צילום: מיכאל טוכפלד

אחרי עשרות שנות מחלוקת רוויית יצרים, דם ואיבה בספינת הדגל של עולם הישיבות הליטאי, ישיבת פוניבז' בבני ברק היום נפל דבר. פורסם פסק הדין של הבורר, השופט בדימוס דוד חשין, שמונה על ידי בית המשפט לפני ארבע שנים כדי להכריע בסכסוך העתיק יומין בין הגיסים: הרב אליעזר כהנמן מצד אחד, הרב שמואל מרקוביץ מהצד השני. מדובר ככל הנראה בסכסוך הארוך, העיקש והיצרי ביותר בתולדות הציבור החרדי הליטאי בעשורים האחרונים

פסק הדין של השופט חשין, המונה 169 עמודים המגוללים את תולדות סכסוך הישיבה, הוא חד-משמעי: הרב אליעזר כהנמן הוא הזוכה. פסק הדין קבע כי כל נכסי הישיבה ירושת אביו וממשיכו, הרב אברהם כהנמן ז"ל, יישארו בידיו. מדובר במוסדות עתירי נכסים, הון תורני ומעמד ציבורי, שמרכזיותם בעולם הישיבות החרדי אינה ניתנת לערעור.

לפי ההכרעה, על הרב שמואל מרקוביץ ותלמידיו לפנות את כל מבני הישיבה המרכזיים עד אמצע חודש אב הקרוב, וזאת כדי למנוע פגיעה בשגרת הלימודים של תלמידיו. נוסף לכך, חויב צד הרב מרקוביץ לשלם עשרה מיליון שקלים בתוך שישים יום, ונאסר עליו להשתמש בשם "פוניבז'" או בתואר "ראש ישיבת פוניבז'", תארים בעלי חשיבות סמלית ומעמדית מהמעלה הראשונה.

הכי מעניין

היום בצהריים, עם קבלת פסק הבורר, תלמידי הרב כהנמן פרצו בריקודי שמחה ברחבת הישיבה בבני ברק, והרב כהנמן עלה למעונו של ראש הישיבה הרב ברוך דב פוברסקי וחגגו את הפסק בשתיית לחיים. מנגד הרב מרקוביץ כינס את תלמידיו ההמומים לשיחה ואמר: "אנחנו לא תלויים באף בניין, מה שמעניין אותנו זה הפנימיות ולא החיצוניות. מצב הרוח של כולם יורד אבל זה הניסיון שלנו". 

עימותים בבית המדרש של ישיבת פוניבז', ארכיון | מיכאל טוכפלד

עימותים בבית המדרש של ישיבת פוניבז', ארכיון | צילום: מיכאל טוכפלד

למחלוקת בין הגיסים הייתה בשנים האחרונות השפעה עמוקה על הציבור החרדי כולו, והיא עיצבה דורות של בחורים, אברכים ורבנים. מאז תחילת שנות התשעים נחלקה הישיבה לשני מחנות שנודעו ברחוב החרדי בכינויים "המחבלים" (תומכי הרב מרקוביץ) ו"השונאים" (תומכי הרב כהנמן). הכינויים הללו הפכו מזמן חלק בלתי נפרד מהשפה הפנימית בציבור הליטאי.

המאבק לא היה רק אידאולוגי או ניהולי; ברבות השנים הוא גלש לעימותים פיזיים, עימותים קולניים בישיבה, דיונים סוערים בבתי הדין הרבניים, הליכים משפטיים שלא פסקו, ואף פיצול מעשי של בית המדרש הגדול ביותר בציבור הליטאי. כאשר הצדדים התנהלו כישיבות נפרדות, אף שלמדו והתפללו בבית מדרש אחד.

במשך שלושה עשורים היה הסכסוך הזה מעין "רעש רקע" קבוע בחברה החרדית, יצר מתחים בין רבנים ופילג קהילות. לראשונה זה עשרות שנים, נדמה כי הסאגה עומדת בפני הכרעה סופית. פסק הדין של חשין עשוי להיות נקודת מפנה, סוף פרק מר של פילוג ותחילתה של מציאות חדשה