ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ גלעד קריב התכנסה היום (ב') לדיון בנושא הצרכים המיוחדים של העולים החדשים בזמן מבצע "עם כלביא", ומענה משרדי הממשלה והרשויות לכך, בהם מידע מטעם רשות המיסים וגם קבלת ההתרעה המקדימה מפיקוד העורף - אשר שניהם כתובים בעברית בלבד וללא תרגום.
סא"ל תמר לווים, ראש מערך ההסברה של פיקוד העורף הודיעה כי "ביומיים הקרובים ההנחייה המקדימה תופץ גם בשפות נוספות מעבר לעברית. יש לנו רשת של נאמני הסברה של קהילות בשפות השונות והם מעבירים את המידע לקהילות בשפות זרות". בנוסף, התייחסה סא"ל לווים לכך שיש לא מעט מקרים של חנויות בקניונים שלא מאפשרות לאנשים להיכנס למרחבים המוגנים בזמן אזעקה, אלא רק ללקוחותיהן: "החוק מאפשר זאת. אנחנו נצא בימים הקרובים לקמפיין בזק שיקרא לערבות הדדית שיעודד פתיחה של מרחבים מוגנים לכלל הקהל הרחב". לפי סקרים שהוצגו בדיון, כמחצית מהעולים החדשים לא מבינים כראוי את הוראות ההתמגנות וטוענים כי הם לא מקבלים את המידע כנדרש בשפתם.

יו"ר הועדה ח"כ גלעד קריב. | צילום: אריק מרמור / פלאש 90
"שיעור העולים והעולות החדשים מקרב האוכלוסייה שנפגעה ממטחי הטילים - הוא גדול מאוד", אמר יו"ר הוועדה, "מטרת הדיון שלנו היא לוודא שמשרדי הממשלה נותנים מענה ראוי ומתאים עבור הסברה לציבור העולים בישראל. צריך לוודא שכל מידע החירום מונגש בצורה שפתית לכל קהלי העולים. אני מבקש לוודא שסוגיית מיצוי הזכויות כתוצאה מפינוי או פגיעה ברכוש ממומשת כלפי העולים".
הכי מעניין
בדיון התברר כי דף המידע של רשות המסים לנפגעי המלחמה מופיע רק בעברית. "בכוונתי לפנות לכל הגורמים הרלוונטים כדי שהמידע יתורגם לכל השפות הנדרשות", הוסיף קריב וציין כי הוועדה דורשת להאריך את מימון השהות של המפונים שביתם נפגע מעבר לשבועיים, מאחר ויש קושי גדול למצוא דירות להשכרה בתקופה הזאת של המלחמה. ברשות המיסים הבהירו העובדים שלהם נמצאים בשטח ומסייעים גם לעולים החדשים למלא את הטפסים כנדרש, וכי הם פועלים לתרגום המידע לשפות זרות.
רותם כהן, סמנכ"ל שירות לציבור במשרד העלייה והקליטה סיפר כי מאז התחיל מבצע 'עם כלביא' המשרד יצא במבצע "עוטף עולים" שנועד לספק מענים ייעודיים עבור העולים החדשים, "בין בפתרונות טכניים ובין בפתרונות של מיצוי זכויות – עד עתה ביצענו למעלה מ- 14 אלף שיחות טלפון יוצאות לעולים חדשים. הקמנו מערכת שמנהלת את המידע שמתקבל מהעולים ואנחנו מספקים את המענה בהתאם. אנחנו מפעילים מוקד לתמיכה נפשית במגוון שפות בסיוע עמותת ער"ן. אנחנו מפעילים גם מוקד עם בעלי תפקידים שמסייעים לעולים שצריכים עזרה במיצוי זכויות. תרגמנו למעלה מ- 100 דפי שירות במגוון רחב של משרדים. יש לנו 19 אלף עוקבים בערוץ וואטסאפ שם אנחנו מעבירים עדכונים באופן יום יומי, ובנוסף הארכנו את שעות פעילות מוקד השירות שלנו. יועצי הקליטה שלנו יורדים גם אל השטח ומלווים במקרי הצורך את העולים החדשים שחוו פגיעה בתהליך הבירוקרטי".

סניף רשות המיסים בירושלים. | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
במהלך הדיון, חברי הוועדה עסקו גם בעלייה לישראל בזמן המבצע. שי פלבר, סמנכ״ל עלייה וקליטה של הסוכנות היהודית אמר כי "המשך העלייה לישראל דווקא בתקופה הזאת היא מסר חשוב. יש אפס ביטולים של אנשים שהיו אמורים לעשות עלייה בשבועות הקרובים. פנינו לכל הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה במטרה להביא לכאן עולים הן בטיסות ייעודיות והן בטיסות שקיימות עבור חילוץ ישראלים שתקועים בחו"ל. עד אמצע יולי היו אמורים להגיע לישראל 2,500 עולים ואנחנו פועלים להביא אותם לישראל בכל דרך אפשרית. מאמין שבימים הקרובים נביא בשורות חיוביות בנושא הזה, כל מרכזי הקליטה שברשותנו הם בעלי מרחבים ממוגנים תקניים".
חבר הכנסת לשעבר דב ליפמן, מנכ"ל יד לעולים הוסיף: "אנחנו מקבלים פניות רבות לגבי הגעת עולים לישראל בזמן המלחמה. עולים רבים שממתינים לעלייה לא יודעים מה יעלה בגורלם או מה יעלה בגורל הרכוש שהם מבקשים להביא לישראל".