ההצעה המפתיעה למיקום שדה התעופה החדש בנגב

השיבושים בנתב"ג בעקבות הירי מתימן מחדדים את הצורך בשדה תעופה נוסף בישראל. בין האפשרויות שעולות בנוגע למיקומו, מוזכר כעת גם אזור שדה תימן

תוכן השמע עדיין בהכנה...

נתב"ג. | יוסי אלוני, פלאש 90

נתב"ג. | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ירי החות'ים על נתב"ג, שהוביל לביטולן של טיסות רבות לישראל, היה המחשה נוספת לצורך בשדה תעופה בינלאומי נוסף במדינת ישראל. זו לא רק הקיבולת של נתב"ג שכבר מגיעה לקצה, גם העובדה שיש לנו רק שער כניסה משמעותי אחד לטיסות נכנסות מצדיקה הקמה של עוד שדה בינלאומי.

הדיון על מיקומו של שדה התעופה המשלים שעתיד להיבנות, העלה הילוך בשבועות האחרונים. הכרעה סופית בין רמת־דוד שבעמק יזרעאל ובין נבטים שנגב עדיין אין, כי נתניהו, כדרכו, דוחה אותה ככל שניתן, אך אפשר לומר שהסיכויים שהשדה יוקם בנבטים עלו לאחרונה, בין השאר בעקבות הצעת חוק בנושא, שכבר עברה ברוב גדול בקריאה ראשונה.

חיל האוויר, כזכור, מתנגד נחרצות להקמת השדה בנבטים בטענה שהוא יפגע בפעילות האווירית שלו, ויש לו סיבות ביטחוניות נוספות שלא ניתנות להיכתב. נתניהו יידרש להכריע בין רוב בממשלה, בכנסת וברשויות המקומיות שתומך בנבטים, ובין עמדת חיל האוויר התומכת בחלופה הצפונית, עמדה שאומצה על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר, רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א).

הכי מעניין

המיקום המוצע בשדה תימן־צפון להקמת שדה תעופה משלים בנגב | ללא

המיקום המוצע בשדה תימן־צפון להקמת שדה תעופה משלים בנגב | צילום: ללא

בסיכום דיון שהתקיים לפני כשבועיים יצאה הודעה מלשכת נתניהו ולפיה רה"מ קבע שיוקם שדה תעופה משלים בנגב תחילה. נוסף על כך, לפני כשבוע מונה ח"כ אלמוג כהן לסגן שר במשרד ראש הממשלה, ובהודעה על תחומי פעולתו ייעד אותו נתניהו לעמוד בראש ועדת היגוי שתתכלל את התכנון, ההקמה והמעקב אחר קידום השדה המשלים בנגב. מי שקרא היטב את שתי ההודעות הבחין מיד שלא הופיעה בהן התחייבות מפורשת למיקומו של השדה בנבטים, אלא בנגב. סגן השר כהן הסביר לי השבוע שראש הממשלה מבקש לבחון שוב גם אפשרות להקים את השדה המשלים במיקום אחר בנגב – צקלג, באזור בית־קמה ורהט, חלופה שנפסלה בעבר בגלל הקרבה לעזה.

כהן מצידו מתכוון להילחם על נבטים. הוא משוכנע ששדה התעופה המשלים מוכרח לקום דווקא בנגב המזרחי, הדליל יותר בהתיישבות יהודית וזקוק למנוף התיישבותי ותעסוקתי גדול כמו שדה תעופה. כהן מקווה שבעוד כשבועיים, לאחר שמשרד התחבורה יציג לראש הממשלה את שתי החלופות של נבטים וצקלג, נתניהו ידרוש מחיל האוויר לבצע את ההתאמות הנדרשות להקמת השדה בנגב.

היתרונות העיקריים שמציג שרעבי להצעה שלו הם טופוגרפיה נוחה, וגישה נוחה מהמרכז ומריכוזי אוכלוסייה בדרום

אבל יש עוד אפשרות מעניינת למיקומו של שדה תעופה בנגב. אריאל שרעבי, אדריכל ומתכנן ערים שעובד גם כיועץ בלשכת התכנון של מחוז דרום, גיבש לאחרונה הצעה למקם את שדה התעופה המשלים מצפון לשדה תימן. מדובר בשטח של 15.5 אלף דונם, גדול משטחו הנוכחי של נתב"ג, הממוקם מצפון לכביש 25 שבין באר־שבע לנתיבות. היתרונות העיקריים שמציג שרעבי להצעה שלו הם טופוגרפיה נוחה, וגישה נוחה מהמרכז ומריכוזי אוכלוסייה בדרום. השטח המדובר קרוב לערים באר־שבע, אופקים ונתיבות, אך לא קרוב מדי באופן שיפגע בהתפתחותן ובאיכות החיים בהן. באזור כבר יש היום תשתיות דלק וקו רכבת פעיל, והוא גם קרוב יותר מנבטים לכביש 6 ולכביש 40.

שרעבי מעיד על עצמו שהוא אוהב לחשוב על רעיונות מחוץ לקופסה, וכך נהג גם בסוגיה הזאת. "אני יודע שההצעה שלי לא מושלמת", הוא מסייג, "אני גם בכלל לא בטוח שהשדה המשלים צריך לקום בנגב, אבל אם כבר מחליטים להקים אותו בנגב, האופציה של שדה תימן־צפון עשויה להיות אלטרנטיבה טובה".

החסרונות בהצעה של שרעבי הן הקִרבה למרחב האווירי של בסיס חצרים וגם לאתר דודאים, שהמזבלה בו מרכזת סביבה ציפורים העלולות להפריע למטוסים. הקמת שדה תעופה באזור תחייב סגירה או העברה של אתר דודאים. גם הקִרבה היחסית לעזה עלולה להיות בעיה, אלא אם הפעילות הצבאית שלנו שם תסיר את האיום הזה. את הצעתו שלח שרעבי לפני כשבועיים למִנהל התכנון, לשרת התחבורה רגב ולסגן השר אלמוג כהן, אך עד כה לא זכה למענה. אגב, אם אכן יוקם פעם שדה תעופה בינלאומי בסמוך לשדה־תימן, זו תהיה תגובה הולמת לאיומים מתימן על המרחב האווירי של ישראל.

 

 

 

 

 

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית