הצעד הראשון לקראת פתיחת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך עם מבצע חיבור מסילות הקו הירוק. בעקבותיו, החל מיום רביעי הבא, כ"ג באייר (21 במאי), הרכבת הקלה תפעל במתכונות שירות מקוצר למשך כ-14 שבועות.
בתקופת העבודות הרכבת הקלה תמשיך לפעול מנווה יעקב עד גבעת המבתר ומהדסה עין כרם עד התחנה המרכזית, אך לא תפעל ב-9 התחנות שבין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית, כלומר בכל רחוב יפו. כדי לפצות על כך, יתוגברו ויוארכו קווי תחבורה ציבורית קיימים, ויופעלו 4 קווי שאטל ייעודיים ללא עלות לאורך המקטע בו לא תפעל הרכבת. המערך המקיף יופעל לכל אורך תקופות העבודות.

ללא רכבות בשלושת החודשים הקרובים. הרכבת הקלה ברחוב יפו | צילום: פלאש 90
במהלך תקופת השירות המקוצר יופעל עבור ציבור הנוסעים מערך תחבורה ציבורית מקיף ומונגש. את המערך תלווה פעילות הסברה רחבת היקף בכל אמצעי התקשורת, מערך דיילים נרחב בתחנות הרכבת והאוטובוסים ופקחי תנועה בצירים.
הכי מעניין
שאטלים במסלול הרכבת הקלה
במקטע שבו לא תפעל הרכבת, יופעלו ארבע קווי שאטל ייעודיים ללא עלות: קו 500 מגבעת המבתר למרכז העיר, קו 501 מגבעת התחמושת לתחנה המרכזית, קו 502 מהתחנה המרכזית לעירייה וקו 503, מתחנת גבעת המבתר לעירייה.
קווים שיתוגברו
במקטע הצפוני (נווה יעקב, פסגת זאב), בנוסף לפעילות הרכבת מנווה יעקב עד גבעת המבתר, יתוגברו תדירויות קווי התחבורה הציבורית הקיימים: 22, 25, 49, 65, 66 ,540, 541, ו-274.
במקטע הדרום-מערבי (קריית מנחם, קריית יובל, בית וגן), הרכבת הקלה תהיה פעילה בין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית באמצעות קרון בודד. במקביל, מסלולי קווי התחבורה הציבורית משכונות דרום מערב העיר שמספרם 29,27,24,21 ו–20 יוארכו כך שיגיעו עד לתחנה המרכזית ולשוק.
דרכי תחבורה נוספות
במסגרת המערך המקיף, יתוגבר מערך האופניים הקיים של ירופאן ויוקמו 3 עמדות חדשות לאורך קו הרכבת הקלה. במהלך העבודות, ייהנו המשתמשים מהנחות משמעותיות בשכירת האופניים.
במהלך תקופות העבודות, תתגבר עיריית ירושלים את אירועי הציבור והתרבות בנקודות שיהיו נגישות באמצעות תחבורה ציבורית ומעבר להולכי רגל.
מטרת העבודות: רשת רכבות עוד השנה
קווי השירות של הקו הירוק ייפתחו כבר במהלך השנה הבאה וצפויים להביא למהפך תחבורתי בבירה, ולהכפיל את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כיום. קווי השירות החדשים – מגילה, גבעת רם, דרך מרכז העיר להר הצופים וממלחה דרך גבעת רם ועד התחנה המרכזית – יחברו לרשת הרכבות של ירושלים את הקמפוסים של הר הצופים וגבעת רם, את קניון מלחה וקריית הספורט שלידו (איצטדיון טדי של בית"ר והפועל ירושלים, ואולם "הארנה" של הפועל ירושלים בכדורסל), את משרדי הממשלה ואת תושבי גילה, פת, בית צפאפא, גבעת מרדכי והגבעה הצרפתית.

איצטדיון טדי. גם הוא יהיה נגיש ברכבת הקלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מסילות הקו הירוק יחוברו למערך מסילות הקו האדום בנקודות ההשקה שלהן – בגבעת התחמושת ובצומת נורדאו (רחובות יפו ושרי ישראל). הקו הירוק, שיהיה קו הרכבת הקלה השני בבירה, יימתח לאורך כ-20 ק"מ בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון. הוא יעבור דרך מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה – ויכלול 41 תחנות. כבר במהלך שנת 2026 צפוי להיפתח לציבור חלקו הראשון של הקו, בו 2 קווי שירות חדשים שיחברו מאות אלפי מתושבי ובאי ירושלים לרשת הרכבות בעיר.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אנחנו מחברים את ירושלים מצפון לדרום, ממערב למזרח. זהו רגע היסטורי – לא רק מהפכה תחבורתית, אלא מהפכה עירונית, סביבתית וחברתית. הרשת החדשה תחבר בין עשרות שכונות, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך ובריאות – ותאפשר לכולנו לנוע בעיר בצורה נוחה, מהירה ונקייה. אנחנו ערוכים ומחויבים לצלוח את תקופת קיצור השירות במינימום פגיעה בשגרת החיים של התושבים, ומבטיחים לעדכן כל הזמן, בשקיפות ובשיח פתוח. זוהי לא רק השקעה בתשתית – זו השקעה באיכות החיים של תושבי ירושלים".

משה ליאון. | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90