לוין חתם על מינוי בן חמו והאשים: בג"ץ קבע קריטריונים בלתי אפשריים

השופט בדימוס בן חמו נקלט כעובד מדינה לקראת מינויו לממלא מקום היועמ"שית לעניין זה. שר המשפטים לוין תקף והאשים: "הנזק לחקירה כבר עצום. מקהלת השמאל יודעת זאת, ופועלת לסכל את מינויו של השופט בן חמו"

יריב לוין ויצחק עמית בטקס השבעת שופטים | חיים גולדברג, פלאש 90

יריב לוין ויצחק עמית בטקס השבעת שופטים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תוכן השמע עדיין בהכנה...

שר המשפטים יריב לוין חתם הערב (ה') על כתב מינוי לשופט בדימוס יוסף בן חמו, לפיו יוטל עליו למלא את תפקידיה של היועצת המשפטית לממשלה בכל הנוגע לפרשת הדלפת הסרטון והטיוח ("פצר-גייט"). לקראת המינוי נקלט היום השופט בן חמו כעובד מדינה, בכדי לעמוד בתנאים שקבע החוק למינוי שכזה.

במסמך, שכותרתו "הודעה על הטלת תפקיד לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט – 1959", נאמר כי "בתוקף סמכותי לפי סעיף 23א(ד) לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, ולאחר התייעצות עם מ"מ נציב שירות המדינה, אני מטיל על השופט (בדימוס) יוסף בן-חמו, את מילוי תפקיד היועצת המשפטית לממשלה בקשר לעניינים הבאים: 1. בפרשת הדלפת הסרטון מבסיס ''שדה תימן''; 2. בעבירות השיבוש והפגיעה בהליכים המשפטיים והחקירתיים השונים, שבוצעו לכאורה במסגרת הפרשה. זאת עד שתוסר המניעה של היועצת המשפטית לממשלה לעסוק בעניין".

לאחר החתימה, פרסם השר לוין סרטון שבו האשים את המערכת המשפטית בניסיון להכשיל את הפיקוח על החקירה: "בשבוע האחרון מתברר שוב עד כמה עמוקה הבעיה בחקירה: במקום לאפשר חקירה שקופה ומקצועית, מתקבלות החלטות שמסכלות אותה בפועל. בית המשפט מנע מהשופט קולה לפקח על החקירה, בתירוץ שנציב תלונות הציבור על שופטים לא יכול לעסוק בעיסוק נוסף. מעניין שזה לא הפריע לנשיאים נאור וגרוניס ולשופטת עדנה ארבל למנות את חברם השופט ריבלין לנציב, בעודו עומד בראשות ועדה בדיקה ציבורית, ולאפשר לו לכהן במקביל בשני התפקידים במשך שנתיים. בית המשפט לא רק מנע את עבודתו של השופט קולה, אלא גם קבע קריטריונים מחמירים למינוי, שכמעט ולא ניתן לעמוד בהם". 

הכי מעניין

"הנהלת בתי המשפט לא מאשרת מינוי של שופט מכהן; עובדי מדינה השייכים למערך הייעוץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות מנועים. עובדי מדינה אחרים שהוצעו, אינם עומדים בקריטריון של עובד מדינה בכיר, או שיש מניעות למנותם מסיבות של ניגוד עניינים וכד׳. לכן לא ניתן למנות את השמות שנזרקו לאוויר בציוצים חסרי בסיס. במצב הזה, וכפי שעולה גם מפסק הדין, האפשרות המעשית היחידה היא מינוי שופט בדימוס. השופט בן חמו הוא בעל ניסיון רב, יושרה ואומץ, כפי שמשתקף מעצם נכונותו לשאת בתפקיד", הוסיף לוין.

לדבריו, "הנזק לחקירה כבר עצום. מקהלת השמאל יודעת זאת, ופועלת לסכל את מינויו של השופט בן חמו. ראוי שבית המשפט ישים סוף לפגיעה בחקירה, ולא יתערב שוב במינוי ראוי והכרחי".

נציין כי התנועה למען איכות השלטון כבר פנתה במכתב ליועצת המשפטית לממשלה, לממלא מקום נציב שירות המדינה ולשר המשפטים, בדרישה לבטל את מינויו של השופט בדימוס יוסף בן חמו לגורם הממונה על ליווי חקירת פרשת הדלפת הסרטון ממתקן "שדה תימן". לטענת התנועה, המינוי מנוגד לדין ולפסיקת בית המשפט העליון, ולוקה בפגמים מהותיים של היעדר כשירות מקצועית וזיקה פוליטית ברורה.

בפנייתה מזכירה התנועה כי בג"ץ קבע בפסק הדין שניתן רק לפני ימים אחדים (בג"ץ 3545-11-25 ובג"ץ 18615-11-25) כי ניתן להוציא את חקירת הפרשה מידי היועצת המשפטית לממשלה רק בנסיבות חריגות ותוך עמידה בשורה של תנאים ברורים: הממונה חייב להיות עובד מדינה מכהן, בעל מומחיות בתחום המשפט הפלילי ונקי מזיקות פוליטיות ואינטרסים אישיים. התנועה מדגישה כי אף אחד מן התנאים הללו אינו מתקיים במקרה של השופט בדימוס בן חמו – שאינו עובד מדינה, אינו בעל מומחיות ייחודית בפלילים, ועל פי פרסומים אף שקל התמודדות פוליטית מטעם מפלגת הליכוד לראשות עיריית טבריה.

עוד טוענת התנועה כי שר המשפטים עושה שימוש פסול בסעיף 23א לחוק שירות המדינה (מינויים), שנועד להטלת תפקיד זמני על עובד מדינה אחר בלבד. פרשנות זו, נטען, מרוקנת מתוכן הן את לשון החוק והן את פסיקת בג"ץ ומאפשרת לשר למנות "איש שלומו" לתפקיד רגיש הנוגע לחקירה פלילית של הדלפה חמורה, בניגוד למנהל התקין ולאיסור על מעורבות פוליטית בהליך פלילי.

התנועה מדגישה כי דווקא כאשר מדובר בפרשה כה רגישה – הדלפה של חומר חקירתי מצה"ל, חשד לשיבוש הליכי חקירה והשלכות קשות על אמון הציבור בצה"ל ובמערכת אכיפת החוק – האחריות של שר המשפטים ושל נציב שירות המדינה היא למנות גורם מקצועי, עצמאי ונטול זיקה פוליטית, ולא מי שמינויו עצמו מעורר חשש כבד לניגוד עניינים ולפגיעה בטוהר המידות.

לדברי עו"ד רותם בבלי דביר, מנהלת האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון: "בג"ץ התיר לשר המשפטים חריג צר ומצומצם – והוא מנסה להפוך אותו לדלת כניסה למינוי פוליטי לחקירה פלילית. אסור לקבל מצב שבו מי שנדרש להגן על שלטון החוק ולטפל בפרשת הדלפה חמורה, בוחר במועמד שאינו עובד מדינה, ללא מומחיות פלילית, ובעל זיקה פוליטית מובהקת. זה מתכון בטוח לפגיעה אנושה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק."