בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת חוקה, חוק ומשפט בנושא מדיניות חקירה והעמדה לדין בעבירות הסתה לטרור, ואופן יישום הנחיית פרקליטות המדינה בעניין אישור פתיחה בחקירה והעמדה לדין בעבירות של עניינים בעלי רגישות מיוחדת, עלה כי ברוב מוחלט של תיקי החקירה בנושא ההסתה לטרור, למשטרה ולפרקליטות לוקח יותר מחודש לאשר פתיחה בחקירה. במקרים שבהם הסתיימה חקירה והומלץ על הגשת כתב אישום, לוקח לעיתים יותר משנתיים עד החלטת הפרקליטות בתיק.
על פי מדיניות המשטרה, לאחר כל תלונה במשטרה ניתן לפתוח בחקירה באופן מיידי. החריגות בעניין הן תלונות על הסתה – על פי נוהל 14.12 שקבעה הפרקליטות, תלונה כזו שמגיעה למשטרה, גם בסכנה ממשית כמו הסתה לרצח, עוברת לפרקליטות שצריכה לאשר לפתוח בחקירה, ורק לאחר מכן חוזרת אל המשטרה. שרשרת בירוקרטית כזו גורמת למשיכת זמן יקר ולטרטור של המערכת. השוטר שמקבל את התלונה על ההסתה מעביר אותה לקצין חקירות, שמעביר אותה לקצין חקירות מחוזי, שמעביר אותה לאגף חקירות מיוחדות – האגף מעביר את התלונה לפרקליטות שמחליטה בעניין, וההחלטה חוזרת את כל השרשרת עד לפתיחה בפועל של החקירה. הבירוקרטיה הזו גורמת לתיקים רבים ליפול בין הכיסאות.
בדיון קודם, דרש יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן לקיים פיילוט במסגרתו לא יידרש אישור הפרקליטות לפני פתיחת חקירת הסתה לטרור אלא רק בשלב הגשת כתב האישום, והבהיר כי אם לא יתבצע פיילוט, יקדם בחקיקה את ביטול הנחיה 14.12 של פרקליט המדינה: "העובדה שנצטרך לבטל בחקיקה הנחיה חסרת תוקף חוקי, היא ביזיון למשרד המשפטים, שמתעלם מביקורת, מנתונים, ומכך שהמשטרה והפרקליטות עוברים על החוק הקובע כי משנודע למשטרה על עבירה עליה לפתוח בחקירה. אם אנחנו נפגעים מהסתה לטרור, ורואים את העלייה במספרים זה בסופו של דבר עליכם".
הכי מעניין
עו"ד שלומי אברמזון, ראש תחום ביטחון ותפקידים מיוחדים בפרקליטות טען כי "ככל שהמשטרה מבקשת טיפול דחוף זה קורה וככל שלא מתבקש, אנחנו מטפלים בקצב רגיל. למשטרה יש תיעדופים פנימיים ונקודת המוצא שלנו היא מה שהמשטרה מבקשת. עבדנו לפי הטבלה שהמשטרה העבירה לתעדוף התיקים. לגבי תיקים של הסתה לטרור - ב-2025 הועברו אלינו 187 תיקים, כשבתוך תיק יכולות להיות כמה פניות על פרסומים נוספים. נבחנו 122 תיקים רגילים, 45% מטופלים מיידית גם ללא בקשת המשטרה, תוך אותו יום או עד 48 שעות. 55% תוך שבוע ו-97% תוך חודש. ב-19 התיקים שבתעדוף - 50% באותו היום, 70% עד שבוע ו-100% תוך חודש. ב-46 התיקים הדחופים - 87% טופלו באותו יום, ו-98% תוך שבוע".
הרעיון המרכזי שעומד בבסיס הדיונים המתמשכים בנושא, הוא שהמחשבה שאפשר לתת לביטויים מסוימים לעבור מתחת לרדאר בשל שכיחותם, הם שעשויים לייצר את אירוע הטרור הבא. "זה מה שמייצר את מכוניות התופת ליד הבית שלי, זה אותו ראש נחש, אותה תפיסה ג'יהאדיסטית ששומעים באום אל פאחם, בהר הבית, באוניברסיטאות", אומר ח"כ רוטמן.

ח"כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה של הכנסת. | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
לצורך המחשת ההתנהלות, הוא הזכיר תלונה שהגיש לפני יותר מחודש על תמיכה פומבית בארגון טרור. לדבריו, הפוסט עדיין באוויר והוא עדיין לא קיבל תשובה בנושא. "הבעיה היא לא עם התיקים שלגביהם החלטתם מהר", אמר רוטמן, "אלא כשהציבור עומד מול שוקת שבורה ואין לו למי לפנות. בעולם שבו הסתה לטרור מתועדפת, ההבדל בין שומר חומות לחרבות ברזל הוא הטיפול בעבירות הסתה לטרור - שחל בו שיפור גדול, אבל חייבים להסתכל על התמונה הכוללת. אי-פתיחה בחקירה בטענה של פרסום בודד למרות שהוא מסית, זו לא סיבה לגיטימית. המשטרה משקיעה חודש חודשיים בלחפש עוד פרסומים, וזה מאריך את משך זמן הטיפול בהסתה לטרור שאני רוצה לקצר. אני רואה תיקים שנפתחו במחוז ועד שניתן אישור עברו גם 5-3 חודשים. השאלה אם הפינג פונג בין המשטרה לפרקליטות תוקע את החקירות. עליכם להעביר את הנתונים כדי שנוכל לפקח". לדבריו, "אם היו שולחים למפרסם הפוסט זימון לחקירה, הפוסט היה מוסר באותה שנייה. העובדה שפוסט הזדהות עם טרור נמצא באוויר לאחר חודש, אומרת שיש בעיה בדרך הטיפול. למה פוסט באוויר עד אישור פתיחה בחקירה?"
ח"כ לימור סון הר מלך הוסיפה: "התופעה החדשה היא התבטאויות קריאה ליציאה למלחמה ביהודה ושומרון, קריאה ותמיכה מפורשת בטרור. במבחן התוצאה, גם אם אתם עושים עבודה טובה, ומורגש שאתה כפרקליט מחויב לנושא, יש לזמן משמעות וזה לא עובד מספיק".
עו"ד שי גליק, שהגיש את התלונה יחד עם ח"כ רוטמן, אמר כי מצער במיוחד שאחרי השבעה באוקטובר תיקי הסתה עדיין לא מקודמים במהירות שיא. "כל מי שרק מסית או מעלה פוסט כזה יש לעוצרו מייד, כמו פצצה מתקתקת. אין הבדל בין פוסט מסית למחבל עם סכין ביד".