היום: הממשלה תדיח את היועמ"שית, אך היא תישאר בתפקידה

בג"ץ הבהיר כי גם אם הממשלה תחליט היום להדיח את בהרב-מיארה, ההחלטה לא תיכנס לתוקף ללא ביקורת שיפוטית. בקרב השרים עלתה ההצעה לנתק מגע מבהרב-מיארה מייד לאחר ההחלטה הצפויה על הדחתה

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בדרכה לישיבת ממשלה | מרק ישראל סלם

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בדרכה לישיבת ממשלה | צילום: מרק ישראל סלם

תוכן השמע עדיין בהכנה...

הממשלה תקיים היום (שני) דיון והצבעה בהמלצת ועדת השרים בראשות השר עמיחי שיקלי להעביר מתפקידה את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. על פי הצעת ההחלטה, "בין היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לבין הממשלה מתקיימים חילוקי דעות מהותיים וממושכים, היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל. לממשלה אין כל אמון בעו"ד בהרב-מיארה כיועצת המשפטית לממשלה, והמשך כהונתה בתפקיד פוגע פגיעה קשה בעבודת הממשלה".

ההחלטה על הפסקת כהונתה של היועצת מגיעה לשולחן הממשלה לאחר שבשבוע שעבר שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת השרים לנושא ההדחה, השר עמיחי שיקלי, דחו את הצעת שופט בית המשפט העליון נועם סולברג לשוב למתווה המקורי הקבוע בהחלטת הממשלה משנת 2000, הכולל היוועצות בוועדה הציבורית מקצועית בראשות השופט גרוניס. בהודעתם לבג"ץ השניים ציינו כי הממשלה ביקשה ללכת "בדיוק בדרך זו במשך חודשים ארוכים, והפכה כל אבן בניסיון לממשה, ללא הועיל".

לדבריהם, "הכשל העיקרי נעוץ ביכולת לאייש את מינוי הממשלה בוועדת האיתור. מינוי בודד זה של שר משפטים או יועץ משפטי לשעבר מתוך חמשת חברי ועדת האיתור, אמור להיות קרוב רעיונית למדיניותה של הממשלה. לשם כך, ועדת שמגר קבעה כי מינוי זה יוחלף בתום כהונתה של כל ממשלה. לכן, לפי מסקנותיה המקוריות של ועדת שמגר, אין להלום מצב שהממשלה תמנה מתנגדים מובהקים למדיניותה. רשימת המועמדים הפוטנציאלים לאיוש מינוי הממשלה בוועדת האיתור מצומצמת ביותר וכוללת שבעה יועצים משפטיים לממשלה לשעבר ו-14 שרי ושרות משפטים לשעבר".

הכי מעניין

עוד ציינו השניים כי כל שבעת היועצים המשפטיים לממשלה לשעבר פרסמו בחודש מרץ עצומה שמתנגדת מראש להפסקת כהונתה של עו"ד בהרב-מיארה כיועצת המשפטית לממשלה, ובכך איינו את כל ההיגיון של ועדת שמגר בהיוועצות עם גורם אובייקטיבי חיצוני לממשלה. בנוגע לשרי ושרות המשפטים לשעבר, שיקלי ולוין כתבו כי שר המשפטים בחן לאורך זמן את האפשרות למנות כל אחד או אחת מהם, והתברר לו כי 11 מתוכם מנועים מלשאת בתפקיד. "או שהם התבטאו פומבית נגד הפסקת כהונתה של עו"ד בהרב-מיארה כיועצת המשפטית לממשלה, או שהם מתנגדים מובהקים למדיניות הממשלה", הסביר לוין. "ממשלת ישראל נותרה אפוא עם שלושה מועמדים רלוונטיים לתפקיד, אך חרף מאמצי שכנוע ממושכים מצד שר המשפטים, שכללו פגישות אישיות עימם, הם סירבו להתמנות לוועדה מטעם הממשלה".

שיקלי בדיון בבית המשפט העליון | יונתן זינדל, פלאש90

שיקלי בדיון בבית המשפט העליון | צילום: יונתן זינדל, פלאש90

נוכח זאת, השניים הוסיפו וציינו כי "מכיוון שסמכותה וחובתה של הממשלה היא להבטיח שירות משפטי מתפקד בשיתוף פעולה יעיל עם הממשלה, ולאחר שהנחת היסוד של ועדת שמגר לפיה 'אנו יוצאים מתוך הנחה שכל ההליכים הללו יכולים להתבצע במהירות וביעילות', הופרכה במבחן המציאות, לא נותר לממשלה אלא לעשות שימוש בסמכותה המפורשת לפי סעיף 5 לחוק שירות המדינה (מינויים) ולחוק הפרשנות ולקבוע תיקון מוגבל להחלטת הממשלה".

שורה של בקשות שהוגשו לבג"ץ להוציא צו ביניים שימנע את ההצבעה בממשלה, שנתמכו בעמדה שהוגשה מטעמה של בהרב-מיארה, נדחו על ידי השופט סולברג. הוא קבע כי כל עוד הממשלה עוד לא קיבלה החלטה בנידון, אין עניין לבחון זאת משפטית.

עם זאת, השופט סולברג החליט שלא לאפשר את כניסת ההחלטה הצפויה הבוקר לתוקף מייד עם קבלתה, כשהוא מציין בין היתר את "הקשיים שעליהם העותרים הצביעו (בפרט באשר לסד הזמנים)", את "סיכויי העתירה הלכאוריים", וכן את "טיב הסוגייה שעל הפרק, על השלכותיה הנלוות". 

"מובהר בזאת כי ככל שתחליט הממשלה על פיטורי היועצת המשפטית לממשלה, ההחלטה לא תיכנס לתוקף מיידי, על מנת שתינתן שהות מספקת לעריכת ביקורת שיפוטית", קבע השופט סולברג ב-18 ביולי.

כעת הממשלה תצטרך להחליט כיצד לנהוג בפרק הזמן שבין ההחלטה על ההדחה ובין הדיון הצפוי בבג"ץ. בקרב השרים עלתה ההצעה לנתק מגע מהיועצת מייד לאחר ההחלטה הצפויה על הדחתה, להימנע מהזמנתה לישיבות הממשלה, להתעלם ממכתביה ומקביעותיה ולנהוג למעשה כאילו הודחה. עם זאת, ההשפעה הצפויה של מהלך כזה צפויה להיות מוגבלת, משום שגם על פי הצעה זו, הממשלה לא מתכוונת להתעלם מהמשנים ליועצת, שימשיכו לראות את עצמם כפופים לה ולהחלטותיה.

י' באב ה׳תשפ"ה04.08.2025 | 06:22

עודכן ב