שופטי בג"ץ, יצחק עמית, אלכס שטיין וגילה כנפי שטייניץ נתנו בצהריים (ראשון) פסק דין בעתירות בנושא מינוי ראש השב"כ, לפיו הדיון בעתירות אלו הסתיים. "לאחר שעיינו בעמדות העותרים – ומבלי שנעלמו מעינינו הסתייגויות העותרים בבג"ץ 18133-06-25 (עתירת המשפחות השכולות – ש"פ) מצאנו כי העתירות שלפנינו מיצו את עצמן. זאת, בשים לב להסכמות... שבעטיין חל שינוי מהותי במסד העובדתי והמשפטי בנושא שבמוקד העתירות. בנסיבות אלו העתירות שלפנינו אינן רלוונטיות עוד, ואין מקום להמשך דיון בהן. אשר על כן, בכפוף לאמור בפסקאות 2-1 להחלטתנו מיום 13.7.2025, בכך מסתיים הדיון בהליכים שלפנינו. בנסיבות העניין, משהסתיים הטיפול בעתירות כפי שהסתיים, לא ייעשה צו להוצאות", נאמר בפסק הדין.
ההסכמות שהושגו בין נציגי הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה בנוגע למתווה למינוי ראש השב"כ הבא פורטו כזכור בהחלטת השופטים שלשום, ולפיה "המשיבים 2-1 (היועמ"שית גלי בהרב מיארה והמשנה ליועמ"שית ד"ר גיל לימון – ש"פ) והמשיב 3 (ראש הממשלה נתניהו – ש"פ) והממשלה... הגיעו להסכמה כלהלן: 1. בחלוף 60 ימים מהיום (11.9.2025) יודיע ראש הממשלה ליושב ראש הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים (להלן: הוועדה המייעצת) על זהות המועמד – יהא מועמדו אשר יהא – שבכוונתו להציע לבחירת הממשלה לתפקיד ראש שירות הביטחון הכללי (להלן: השב"כ), כאמור בסעיף 3(א) לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002. 2. מועמדות תיבחן על ידי הוועדה המייעצת, בהתאם לסמכויותיה לפי הדין הקיים בנושא לרבות החלטת ממשלה 3839 והפסיקה (לרבות בג"ץ 1570/07 עמותת אומ"ץ נ' השר לביטחון פנים, בפסקה 3 (25.2.2007))".
נציין כי משמעות הההפניה לפסק הדין בעניין אומ"ץ היא שהוועדה מוסמכת "לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי", כלשון החלטת בג"ץ אליה מפנות ההסכמות.
הכי מעניין
עוד סוכם כי "בהודעה שהוועדה המייעצת תפרסם לציבור בדבר כוונתה לדון במועמדות כאמור, תיקבע תקופה של חמישה ימים לקבלת תגובות מהציבור... 4. בהתאם להסכמה זו, כהונתו של ממלא מקום ראש השב"כ ש' תוארך עד למועד תחילת כהונתו של ראש השב"כ הנכנס. 5. ראש השב"כ שימונה כאמור לא יעסוק, במישרין או בעקיפין, בחקירת הפרשות המכונות "קטארגייט" ו"בילד", עד שהנושא ייבחן ויוסדר על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה, במסגרת הסדר ניגוד עניינים כמקובל. 6. בכך יסתיים הדיון בנושא שבמוקד העתירות דנן – קרי, מעורבותו של ראש הממשלה בהצעת מועמד לראש השב"כ הבא – יהא מועמדו אשר יהא – עקב ניגוד העניינים כפי שנקבע בפסק הדין בבג"ץ 54321-03-25".
השופטים הוסיפו כי רשמו לפניהם שההסכמה למתווה, הן על ידי היועמ"שית והמשנה ליועמ"שית והן על ידי הממשלה וראש הממשלה, "ניתנת לנוכח צרכי השעה והמלצתו של בית המשפט. אין בהסכמה האמורה משום ויתור על טענותיהם כפי שבאו לידי ביטוי בכתבי הטענות על נספחיהם ובדיון בפני בית המשפט, ואין בהסכמה דלעיל משום נקיטת עמדה מצדם או מצד בית המשפט ביחס למועמדות כזאת או אחרת לגופה".
בסיום ההחלטה הורו השופטים לעותרים בשתי העתירות, זו שדרשה לאפשר לראש הממשלה לבחור מיד את ראש השב"כ הבא בהתאם לחוק וזו שדרשה להפקיע ממנו ומהממשלה לחלוטין את הבחירה, להודיע עד מחר בשעה 16:00 אם הם עומדים על עתירותיהם "בשים לב לשינויים הניכרים בתשתית העובדתית והמשפטית".