מרד המורים השקט: כיצד ChatGPT משנה את מקצוע ההוראה

יותר ממחצית מהמורים בארה"ב כבר משלבים כלים מבוססי בינה מלאכותית בשגרה החינוכית - לבניית שיעורים, לבדיקה, ולהפחתת העומס | עם זאת, מומחים מזהירים: אסור לוותר על שיקול הדעת האנושי

ChatGPT מבית OpenAI | AFP

ChatGPT מבית OpenAI | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

בכיתת המתקדמים שלה בכיתה ו', ביקשה מורת המתמטיקה אנה ספורלוודה להפוך את לימודי הגיאומטריה לחוויה מהנה ומשמעותית. היא הניחה כי תלמידיה, ש"נושמים וחיים כדורגל", יגלו עניין בלמידה של מושגים מתמטיים דרך המשחק האהוב עליהם. לשם כך, פנתה לעזרתו של ChatGPT.

תוך שניות ספורות, הפלטפורמה יצרה עבורה מערך שיעור בן חמישה עמודים ואף הציעה נושא מוביל: "הגיאומטריה נמצאת בכל מקום בכדורגל - על המגרש, בכדור עצמו ואפילו בעיצוב האצטדיונים". המערך הסביר את תפקידי הצורות והזוויות במגרש הכדורגל, הציע שאלות לפתיחת דיון בכיתה (כמו - מדוע אותן צורות כה חיוניות למשחק?) ואף כלל רעיון לפרויקט מעשי: תכנון מגרש או אצטדיון באמצעות סרגלים ומדי זווית.

בית ספר אילוסטרציה | יהושע יוסף, פלאש 90

בית ספר אילוסטרציה | צילום: יהושע יוסף, פלאש 90

"עבורי, השימוש בבינה מלאכותית הוא שינוי של ממש", סיפרה ספורלוודה, המלמדת בבית ספר דו-לשוני בדאלאס ומשתמשת ב־ChatGPT גם לתרגום חומרי הלימוד לספרדית. "זה מסייע לי להכין שיעורים, לתקשר עם ההורים ולחזק את המעורבות של התלמידים".

הכי מעניין

בארצות הברית, מורים רבים מאמצים כלים מבוססי בינה מלאכותית, המשנים את פני מקצוע ההוראה. הם נעזרים בהם בהכנת מבחנים ודפי עבודה, תכנון שיעורים, בדיקת עבודות והפחתת העומס המנהלי. רבים מהם מדווחים כי הכלים הללו מפנים להם זמן יקר ומאפשרים להם להתמקד בליבת ההוראה - וכך גם להשתפר בה.

ChatGPT, בינה מלאכותית. | EPA

ChatGPT, בינה מלאכותית. | צילום: EPA

סקר שפורסם ביום רביעי על ידי מכון גאלופ וקרן משפחת וולטן מצא כי שישה מתוך עשרה מורים בבתי ספר ציבוריים בארה"ב השתמשו במהלך השנה החולפת בכלים מבוססי בינה מלאכותית. השימוש היה בולט במיוחד בקרב מורי תיכון ובקרב מורים בראשית דרכם.

הסקר, שנערך באפריל, כלל מעל 2,000 מורים ברחבי ארה"ב. לפי התוצאות, המורים שהשתמשו בכלים על בסיס שבועי דיווחו כי הם חוסכים בממוצע כשש שעות עבודה בשבוע - נתון שעשוי לסייע משמעותית בצמצום שחיקת המורים.

עוד כתבה בנושא

מדינות מגבשות מדיניות לשימוש בבינה מלאכותית בכיתות

בעוד שבתי הספר מנסים להתמודד עם סכנות של שימוש לרעה בטכנולוגיה מצד תלמידים, חלקם החלו גם לגבש קווים מנחים והכשרות לצוותי ההוראה - כדי להבטיח שימוש אחראי, ולא כזה שמוביל לקיצורי דרך הפוגעים באיכות הלמידה.

כ־24 מדינות בארה"ב כבר פרסמו הנחיות ברמת המדינה לשילוב AI במערכת החינוך. אך לפי פרופ' מאיה ישראל, מומחית לטכנולוגיה חינוכית והוראת מדעי המחשב מאוניברסיטת פלורידה, יישום ההנחיות בפועל משתנה מאוד בין בתי הספר והמורים. "אנחנו שואפים לכך שהבינה המלאכותית לא תחליף את שיקול הדעת המקצועי של המורה", הדגישה.

"כ־80% מהמורים המשתמשים בכלי AI דיווחו כי הם חוסכים זמן בהכנת דפי עבודה

לדבריה, מורים שמשתמשים בצ'אטבוטים לצורכי בדיקה חייבים לדעת שהכלים טובים בעיקר למשימות בדיקה בסיסיות כמו שאלות רב־ברירה, אך פחות יעילים כשנדרש שיפוט מורכב. לדבריה, חשוב לאפשר לתלמידים לפנות למורה אם הם חשים כי הבדיקה לא הוגנת או לא מדויקת, והחלטת הציון הסופית חייבת להישאר בידי המורה.

כ־80% מהמורים המשתמשים בכלי AI דיווחו כי הם חוסכים זמן בהכנת דפי עבודה, מבחנים ומשימות ניהוליות. כ־60% מהם העידו כי הכלים שיפרו את איכות עבודתם, במיוחד בהתאמת חומרים לתלמידים ובמתן משוב אישי יותר.

תלמידים בכיתה. אילוסטרציה. | שאטרסטוק

תלמידים בכיתה. אילוסטרציה. | צילום: שאטרסטוק

"הבינה המלאכותית שינתה את האופן שבו אני מלמדת - וגם את סופי השבוע שלי," סיפרה מרי מקארתי, מורה להיסטוריה בתיכון שבאזור יוסטון. "הוא העניק לי איזון טוב יותר בין העבודה לחיים האישיים." לדבריה, ההכשרה שקיבלה ממחוז החינוך סייעה לה ללמד את תלמידיה כיצד להשתמש בטכנולוגיה באופן אחראי.

"אם כל מה שאעשה זה לעמוד מול הכיתה ולומר: 'AI זה רע ויהרוס לכם את המוח', אז כן - זה מה שיקרה אם לא נלמד אותם להשתמש בו נכון", אמרה. "אני מרגישה שזו חובתי, כאדם הבוגר בכיתה, לעזור להם להבין איך לצעוד לתוך העתיד הזה".

דף הבית של ChatGPT  באתר OpenIA | EPA

דף הבית של ChatGPT באתר OpenIA | צילום: EPA

מורים מזהירים: השימוש בבינה מלאכותית חייב להיות מדוד

היחס כלפי השימוש בבינה מלאכותית בחינוך עבר מהפך מאז הושק ChatGPT בסוף 2022. תחילה נאסר השימוש בו בבתי ספר רבים, אך כיום רבים מחפשים דרכים משלבות ואחראיות להכניסו לכיתה. יחד עם זאת, הדאגות נותרו: לפי הסקר, כמחצית מהמורים חוששים ששימוש מופרז בטכנולוגיה יפגע ביכולת החשיבה הביקורתית של התלמידים, בעצמאותם ובנחישותם להתמודד עם אתגרים.

יתרון אחד שמורים מציינים הוא היכולת לזהות מתי תלמידים עושים שימוש מופרז בכלים האלה. דרן בארקט, מורה לאנגלית מתיכון בקולורדו, ציין כי טקסטים שנכתבו בידי AI ניכרים בשפה מורכבת מדי ובמחסור מוחלט בשגיאות לשוניות. גם הוא, לדבריו, משתמש ב־ChatGPT  ליצירת מערכי שיעור ולבדיקת שאלונים וחיבורים.

בפרוורי שיקגו, לינדזי ג'ונסון - מורה לאמנות בחטיבת ביניים - הדגישה שהיא עושה שימוש אך ורק בתוכנות בינה מלאכותית שאושרו מראש על ידי בית הספר ונמצאו בטוחות לשימוש עם תלמידים, בעיקר מטעמי פרטיות. לדבריה, כדי לשמר את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של תלמידיה, היא משלבת את הטכנולוגיה רק בשלבים מתקדמים של פרויקטים.

"כמורה לאמנות, חשוב לי לחשוף את התלמידים למגוון הכלים הקיימים וללמד אותם להשתמש בהם באופן נבון", הסבירה. עם זאת, לדבריה, חלק מהתלמידים כלל לא התעניינו בעזרה הדיגיטלית. "חצי מהכיתה אמרו: 'יש לי חזון, אני ממשיך עם מה שיצרתי לבד'".