בכל חנות בישראל אפשר כיום לשלם ללא צורך בגיהוץ כרטיס אשראי, בין השאר באמצעות קרבה בין מכשיר הסלולר למסוף התשלום. עם זאת, המסוף היחיד שאיננו מאפשר משיכת כספים מהחשבון באמצעות קרבה בלבד הוא המכשיר למשיכת מזומן. אלפי מכשירי מזומן, כספומטים, הפזורים ברחבי הארץ, דורשים הכנסה פיזית של כרטיס האשראי למכונה כדי למשוך מזומנים.
עם כל הכבוד לארנקים הסלולריים, אנחנו צורכים גם מזומן. למשל, במאי האחרון משכו הישראלים כ־4 מיליארד שקל ממכשירים אוטומטיים בכ־3.4 מיליון משיכות, כ־1,200 שקל בממוצע למשיכה.

מספר הכספומטים בישראל | צילום: סטודיו מקור ראשון
אז מדוע אי אפשר למשוך מזומן באותה טכנולוגיה, מבלי להכניס פיזית את הכרטיס? הנה בשורה בעניין: לאחרונה הודיע בנק ישראל כי בקרוב יוסבו בהדרגה מכשירי הכספומט כך שיתאפשר לבצע משיכת מזומן ללא מגע, באמצעות כרטיסים וארנקים דיגיטליים.
הכי מעניין
בישראל קיימים כ־9,100 מכשירים אוטומטיים למשיכת מזומן, קצת יותר מרבע מהם שייכים לבנקים. כ־40% מהמכשירים תומכים בעיקרון בטכנולוגיה הזאת, אך נדרש עוד פיתוח שיאפשר ביצוע בפועל.
בשלב הראשון, ועד חודש יולי 2027, תתאפשר משיכה ללא מגע במכשירים האוטומטיים התומכים בטכנולוגיה הנדרשת, בבנק שבו מתנהל חשבון הלקוח. עד דצמבר 2027 תתאפשר משיכה ללא מגע עבור כלל הלקוחות מכל מכשירי ה־ATM שיתמכו בטכנולוגיה, וזאת ללא תלות בבנק שבו מתנהל חשבון הלקוח. עד סוף שנת 2030 יוסבו כלל מכשירי הכספומט, כך שיתאפשר לבצע מהם משיכה ללא מגע. בהחלט הגיע הזמן.

