הטבות הבנקים שהפכו למסע יח"צ

אחרי בנק הפועלים, גם בנק לאומי מצטרף להטבות ללקוחות, הפעם בתחום הריבית. אבל כדאי לשים לב לאותיות הקטנות

תוכן השמע עדיין בהכנה...

משיכת כסף | שאטרסטוק

משיכת כסף | צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל בינתיים לא מוריד ריבית, אבל מי שהכריז כבר שיעשה זאת הוא בנק לאומי.

נזכיר כי על רקע הקשיים הכלכליים שיצרה המלחמה והעול המוטל על הציבור, כאשר מנגד הבנקים מחלקים דיבידנדים מרווחי העתק שלהם, נוצר לחץ ציבורי גדול. בעקבות הלחץ גובש מתווה שבמסגרתו התחייבו הבנקים להעניק ללקוחותיהם סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל, בהדרגה, עד הרבעון הראשון של שנת 2027. הבנקים המסחריים התחייבו להעניק מגוון הקלות והחזרים כספיים ישירות למיליוני חשבונות של לקוחותיהם מהמגזר הקמעונאי.

אחרי שבנק הפועלים הודיע על חלוקת שתי מניות ללקוחות שיעמדו בקריטריונים, בבנק לאומי הודיעו כי בכל ההלוואות במסלול הפריים תופחת הריבית ב־0.25%, והיא תשוקף בחשבון הלקוחות החל מ־1 באוקטובר. לפי הודעת בנק לאומי, ההטבה תינתן למעבירי משכורת לבנק, הן בהלוואות משכנתא והן בהלוואות אחרות, והיא תחושב החל מ־1 בספטמבר.

הכי מעניין

סטודיו מקור ראשון

| צילום: סטודיו מקור ראשון

זו בהחלט בשורה חיובית, אבל כדאי לשים לב לאותיות הקטנות. אחרי הכוכבית הקטנה ציינו שם כי ההטבה הזו תתקיים עד מועד שינוי הריבית. במילים אחרות, אם וכאשר הנגיד יוריד את הריבית בהחלטתו הקרובה בסוף החודש, וכולנו תקווה שכך יהיה, הרי שההטבה צפויה להיות בתוקף רק עבור חודש ספטמבר, כלומר חודש אחד בלבד. אלא אם כן הבנק יגלה נדיבות ויחליט להמשיך את ההטבה. אני מטיל בכך ספק.

כמה כסף שווה ההטבה הזו בפועל? יש לציין שבתקופה האחרונה רכיב הפריים במשכנתא, בעיקר במשכנתאות חדשות או כאלו שמוחזרו, הולך ומצטמצם, אבל יש גם משכנתאות ותיקות יותר שבתמהיל שלהן הפריים עדיין נשאר דומיננטי. אם ניקח לצורך ההמחשה משכנתא שרכיב הפריים בה עומד על 300 אלף שקל, הרי שמדובר בהפחתה מוערכת של כ־40 שקל בחודש. אם הבנק יסתפק בחודש אחד של הטבה, זה באמת כלום. אפילו אם ההטבה תימשך לאורך שלושה חודשים, מדובר יהיה בהטבה מינורית של קצת יותר מ־100 שקלים, בדומה למה שנתן בנק הפועלים. זה כמובן לא מנע מבנק לאומי לצאת בקמפיין שלם ובמסע יחסי ציבור להפגנת טוב ליבו.

בכלל, כפי שראינו גם בקמפיין של בנק הפועלים על הטבת המניות שלו, הבנקים מנצלים את המתווה שהם התחייבו אליו כבר מזמן ואף הקצו את התקציב הרלוונטי בכל מקרה, כדי למצוא דרכים יצירתיות למצב את עצמם כנדיבים ומרעיפי שפע על ציבור הלקוחות שלהם. ובכן, אין צורך להתרשם יותר מדי.