המתנה לתור כדי לקבל בדיקה אבחנתית כמו סי־טי, אם־אר־איי וכדומה, עלולה להיות ממושכת מאוד. בשנים האחרונות נכנסו לתחום כמה חברות שמציעות לציבור קביעת תורים מזורזת לבדיקות כאלה בבתי חולים פרטיים ואף ציבוריים. השירות הזה לא ניתן בחינם כמובן. מעבר לעלות הגבוהה של הבדיקה, הלקוח משלם לאותן חברות סכום הגבוה משמעותית מעלות הבדיקה, סוג של "דמי תיווך".
בפרסומים של אותן חברות הן מציינות כי אפשר לקבל החזר על כך מהביטוח הפרטי. אולם מפניות רבות שהגיעו לפיקוח על הביטוח עולה כי מבוטחים שפנו לחברות ביטוח וביקשו לקבל החזרים נענו בשלילה, ולכל היותר קיבלו סכום חלקי בלבד. לטענת חברות הביטוח, בקשת ההחזר שהוגשה להן כוללת גם את התשלום בגין הבדיקה שבוצעה וגם את התשלום בגין השירות לקביעת תור. ואולם בעוד הן מעניקות החזר על הבדיקה עצמה, הפוליסה איננה כוללת החזר על שירות קיצור התור, שמגיע כאמור לסכומים גבוהים.
"מבירור הפניות עלה כי מבוטחים תובעים את חברות הביטוח בסכומים אשר לא משקפים את עלויות הבדיקה בגופים שבהם הבדיקות נערכו", כתבו לאחרונה ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. "במסגרת תביעת הביטוח, המבוטחים מבקשים לקבל שיפוי בגין שירותים נוספים, לרבות שירות לקביעת התור וקיצור תור. זאת, כאשר פוליסת הביטוח מכסה רק עלות של בדיקות אבחנתיות". לטענת הרשות, "תכלית הכיסוי הביטוחי לבדיקות אבחנתיות היא שיפוי המבוטח בגין הוצאות רפואיות שהוציא המבוטח בפועל בלבד, וזאת כל עוד לא נקבע אחרת במסגרת תנאי תוכנית הביטוח".
הכי מעניין

רפואה בישראל. | צילום: שאטרסטוק.
בשורה התחתונה, הרשות המפקחת פרסמה הבהרה שלפיה סכום ההחזר למבוטחים מחברות הביטוח יחול על עלות הבדיקה בלבד, בהתאם למחירון הגוף שבו בוצעה. עם זאת, הרשות מטילה על חברות הביטוח לפרסם גילוי נאות ולשלוח אותו למבוטחים, כדי לוודא שהם מודעים לנוהל הזה.
עצם קיומם של חברות או מאכערים שמתמחים בקיצור תורים וגורפים על כך הון מציבור החולים הוא אות קלון. הרפואה הציבורית בישראל נחשבת טובה, הבעיה היא התורים הארוכים שמאפיינים לא רק בדיקות יקרות וייחודיות כמו אם־אר־איי, אלא אפילו תור סטנדרטי לרופא עור או אורתופד.
לפני כחודש התפרסם באתר ynet ריאיון עם בחור שהחליט לעשות מעשה בעניין: "אני אדם די בריא בסך הכול, אבל אפילו כשאני מנסה לקבוע תור לשיננית, התור הפנוי הוא לעוד חצי שנה", סיפר הראל רום, איש הייטק מתל־אביב. "אלא שאחרי חמישה חודשים ו־29 ימים אני מסתכל על לוח השנה, רואה שיש לי מחר שיננית ונזכר 'אה, בעצם יש לי משהו מחר'. מנסה לדחות, והתור הבא הוא שוב לעוד חצי שנה".
רום החל לעקוב אחר האתר של קופת החולים, בתקווה לאתר ולתפוס תור שבוטל על ידי מישהו אחר. "לא רציתי לחכות עוד חמישה חודשים, אז התחלתי לרענן את האתר שוב ושוב כדי לבדוק אם התפנה תור, כי אני יודע שתורים מתפנים כל הזמן. לא נראה לי הגיוני לעשות את הדבר הזה בעצמי. הרבה יותר הגיוני לפתח כלי כזה שירענן את האתר בעצמו, ויעדכן אותי כשיש תור שאני יכול לתפוס. חשבתי שמוזר שעד היום לא נמצא פתרון לבעיה הזאת". רום הרים את הכפפה ובנה בוט שמתריע באופן אוטומטי ברגע שמתפנה תור לרופא שנבחר. בינתיים הוא עובד רק באחת מקופות החולים, וגם שם לא בטוח שהקופה לא תחסום אותו.
אחת התובנות שעלו מהשימוש בבוט היא שרבים מבטלים את התור שלהם שעות ספורות בלבד לפני המועד. בזכות העדכון בזמן אמת, הבוט מסייע לאותם תורים להתמלא בזמן במקום להתבזבז.
אם קופות החולים, בתי החולים והמכונים הרפואיים היו מקדישים מאמץ לא רב כדי לנהל באופן יעיל ודינמי את סוגיית התורים, לא היה נשאר מקום רב למתווכים שגוזרים קופון על קיצור תורים. אז נכון, באפליקציות של חלק מהקופות ישנם פיצ'רים שמתריעים במקרה שהתפנה תור וכדומה, אבל לא תמיד הם יעילים ועונים על הצורך. בעידן של טכנולוגיות וכלי AI זמינים וקלים לשימוש, אפשר לעשות פלאים, אם רק רוצים.