החידה ששמה טסלה
קשה להתעלם ממנה. מכוניות הטסלה ($TSLA) הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף האורבני בישראל ובעולם כולו. הן שקטות, הן מהירות, הן מחוברות תמידית לרשת, והן נושאות הילה של חדשנות טכנולוגית, לעיתים עטופה במעטה של יוקרה וסמל סטטוס. מאחורי ההגה עומדת חברה שנויה במחלוקת, מרתקת, ובעיקר – כזו שמסרבת להיכנס להגדרות המקובלות. האם טסלה היא בסך הכל עוד יצרנית רכב, גם אם חשמלית ומתקדמת? או שאולי מסתתר כאן משהו גדול ועמוק הרבה יותר – חברת טכנולוגיה פורצת דרך במסווה של גלגלים?
השאלה הזו אינה רק סמנטית; היא נוגעת בלב ליבה של הערכת השווי הפנומנלית הנוכחית של החברה, באסטרטגיה העסקית שלה ובעתיד שהיא שואפת לעצב.
הכי מעניין
טסלה – יצרנית הרכב
אם נבחן את טסלה דרך המשקפיים המסורתיות של תעשיית הרכב, התמונה מרשימה, גם אם מורכבת. החברה, שהוקמה ב-2003 והובלה על ידי היזם הכריזמטי והשנוי במחלוקת אילון מאסק, חוללה מהפכה של ממש בשוק הרכב העולמי. היא לא המציאה את המכונית החשמלית, אך היא הפכה אותה לנחשקת, יעילה וברת-קיימא בקנה מידה המוני.

מכוניות טסלה | צילום: AFP
נתוני המסירות והצמיחה: המספרים מדברים בעד עצמם. טסלה צמחה בקצב מסחרר. ממסירות זניחות בתחילת דרכה, היא הגיעה למסירה של מאות אלפי רכבים מדי רבעון, ובשנים האחרונות חצתה את רף מיליון וחצי המכוניות בשנה. דגמי המפתח, Model 3 ו-- Model Y הפכו לרבי-מכר בקטגוריות שלהם במדינות רבות, תוך שהם דוחקים יצרניות ותיקות ומבוססות. קצב הצמיחה השנתי במסירות, גם אם הואט מעט לאחרונה בשל התגברות התחרות ורוויה מסוימת בשווקים מסוימים, נותר אחד הגבוהים בתעשייה.
הכנסות ורווחיות: הצמיחה במסירות תורגמה, באופן טבעי, לזינוק חד בהכנסות. טסלה הפכה לחברה המגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בשנה ממכירת רכבים. לא פחות חשוב מכך, היא הצליחה, במשך תקופה ארוכה, לשמור על שיעורי רווח גולמי ממכירת רכב שהיו גבוהים משמעותית מהמקובל בתעשייה. יכולת זו נבעה משילוב של טכנולוגיה ייחודית (במיוחד בתחום הסוללות והתוכנה) ומודל מכירה ישיר לצרכן שחסך עלויות תיווך. עם זאת, בשנה-שנתיים האחרונות, על רקע הורדות מחירים אגרסיביות והתחרות הגוברת (במיוחד מסין), נצפתה שחיקה מסוימת ברווחיות הגולמית - אתגר משמעותי עבור החברה.
רק לשם השוואה, חברת VOLVO האמריקאית שווה היום כ- 50 מיליארד דולר לעומת 900 מיליארד דולר שווי נקי לחברת טסלה. גם מרצדס ופורד, שמוסרות יותר רכבים בשנה מטסלה, שוות היום פחות מ- 10% מהשווי הכולל שלה. אז למה בעצם?

גרף שאומר הכל: שווי השוק של טסלה לעומת שאר חברות הרכב | צילום: ללא קרדיט
מעבר להגה – טסלה כחברת טכנולוגיה
אך הסיפור של טסלה, וכאן טמון הפער בינה לבין יצרניות רכב מסורתיות, עמוק הרבה יותר מייצור ומכירה של כלי רכב. החברה בונה במקביל מספר "עסקים" נוספים, רובם מושתתים על טכנולוגיה מתקדמת:
1. תוכנה, נתונים ואוטונומיה: טסלה היא אולי בראש ובראשונה חברת תוכנה ונתונים. כל רכב של החברה הוא למעשה מחשב על גלגלים, המחובר תמידית וצובר כמויות אדירות של מידע על נהיגה בעולם האמיתי. מידע זה הוא הדלק המזין את פיתוח מערכת הנהיגה האוטונומית המלא (Full Self-Driving - FSD) . בניגוד למתחרות המסתמכות בעיקר על סימולציות וחיישנים יקרים, טסלה מתבססת על רשת עצבית שלומדת ממיליארדי הקילומטרים שרכביה נוסעים. היכולת לשדרג ולשנות את תפקודי הרכב באמצעות עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA) היא יתרון טכנולוגי מובהק במחיר עלות נמוך משמעותית. חבילת הFSD הנמכרת בנפרד (או במודל מנוי), מהווה מקור הכנסה עתידי פוטנציאלי אדיר, אם וכאשר תגיע לבשלות מלאה ותאושר רגולטורית. החזון הוא "רובו-טקסי" – צי רכבים אוטונומיים שיסיעו נוסעים ויניבו הכנסות לבעליהם ולטסלה.
2. אנרגיה: טסלה אינה מסתפקת רק בכלי רכב חשמליים; היא שואפת לספק את כל שרשרת האנרגיה בת-הקיימא. חטיבת האנרגיה שלה מייצרת ומתקינה גגות סולאריים (Solar Roof) ומערכות אגירת אנרגיה ביתיות (Powerwall) ותעשייתיות (Megapack) פתרונות אלו משתלבים בחזון של בית ועסק המייצרים ואוגרים את האנרגיה הנקייה שלהם בעצמם, ומפחיתים את התלות ברשת החשמל המסורתית. חטיבה זו צומחת במהירות והופכת למרכיב משמעותי יותר ויותר בהכנסות וברווחיות החברה. רק ברבעון האחרון, החברה הכניסה מעל 10 מיליארד דולר מיצירה ואחסון של אנרגיה סולארית.

מכוניות טסלה בדרך מהייצור | צילום: EPA
3. בינה מלאכותית ורובוטיקה: טסלה משקיעה משאבים עצומים בפיתוח בינה מלאכותית מעבר ל-FSD. החברה מפתחת את אופטימוס- רובוט דמוי-אדם (הומנואיד) שמטרתו, על פי מאסק, היא לבצע משימות חזרתיות, מסוכנות או משעממות במפעלים, במחסנים ואולי בעתיד גם בבתים. פרויקט זה, שנראה תחילה כגימיק, מתקדם בהדרגה, וטסלה רואה בו פוטנציאל כלכלי שעשוי לעלות על זה של עסקי הרכב. מאסק אף הצהיר שטסלה היא "חברת רובוטיקה ובינה מלאכותית", ולאחרונה צוטט שאמר כי אם פרויקט הרובוטיקה יצלח, חברת טסלה תהיה שווה 3 טריליון דולר.
אז מהי טסלה באמת? סינתזה והערכה
אם כן, האם טסלה היא חברת רכב או חברת טכנולוגיה? התשובה, ככל הנראה, היא גם וגם, אך עם הטיה ברורה לכיוון הטכנולוגיה, לפחות בכל הנוגע להערכת השווי שלה ולפוטנציאל העתידי כפי שהוא נתפס על ידי המשקיעים.
הערכת השווי הגבוהה של טסלה (גם לאחר תנודות משמעותיות) אינה משקפת רק את הצלחתה כיצרנית רכב. היא מגלמת ציפיות עצומות מהצלחת המיזמים הטכנולוגיים שלה: פריצת דרך בנהיגה אוטונומית שתאפשר רשת רובו-טקסי, דומיננטיות בשוק אגירת האנרגיה, והצלחה מסחרית של הרובוט ההומנואידי. המשקיעים רואים בטסלה חברה שבונה "מערכת אקולוגית" (Ecosystem) טכנולוגית שלמה, בדומה לאפל או לגוגל, יותר מאשר יצרנית מתכת על גלגלים.

מפעל טסלה | צילום: AFP
הימור טכנולוגי עתיר סיכונים וסיכויים
טסלה היא תופעה ייחודית בנוף העסקי והטכנולוגי. היא בהחלט יצרנית רכב שהצליחה לשבש תעשייה ותיקה ושמרנית, אך בו בזמן, היא חברת טכנולוגיה עם שאיפות ענקיות בתחומי התוכנה, הבינה המלאכותית, האנרגיה והרובוטיקה. המעבר המוצלח מחזון למציאות בכל החזיתות הללו אינו מובטח כלל ועיקר – הוא כרוך באתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים וביצועיים עצומים. כישלון באחד התחומים המרכזיים עלול לפגוע קשות בהערכת השווי ובאמון המשקיעים שכן מדובר בחסמים רגולטיביים עצומים שלא בטוח שהחברה תתגבר על כולם.
עם זאת, אם תצליח לממש ולו חלק מהחזון השאפתני שלה, טסלה עשויה לא רק להמשיך ולהוביל את מהפכת התחבורה החשמלית, אלא גם לעצב מחדש את שוק האנרגיה, את עולם העבודה ואת עתיד האינטראקציה בין אדם למכונה. בין אם אוהבים אותה ובין אם מסתייגים ממנה, דבר אחד בטוח: טסלה היא הרבה יותר מסתם חברה שמייצרת מכוניות. היא הימור טכנולוגי נועז על העתיד.