האמן האוסטרי יונס גריסלר, מצויד במדחום אינפרא-אדום, מודד את החום בחצר פנימית במרכז וינה. בזכות יצירת האמנות של קולקטיב "הולה הופ" שבה הוא חבר, שצבעה את האספלט השחור במגוון צבעים עזים, ירדה טמפרטורת הקרקע מ-31 מעלות ל-20 מעלות.
הפרויקט, שהושק על ידי מוזיאון המציג את האוסף הפרטי של המיליארדרית האוסטרית המנוחה היידי הורטן, משלב יצירתיות, מדע ותכנון עירוני, בעוד אירופה מתמודדת עם גל החום האחרון שפקד אותה בשבוע שעבר. "הגוונים הילדותיים משקפים את הקלות ואת חוסר הרצינות שבהן החברה שלנו ניגשת לנושא שינוי האקלים", אמר גריסלר, בן 25, חבר קולקטיב "הולה הופ", בראיון ל-AFP.

האמן האוסטרי יונס גריסלר | צילום: AFP
עם גלי חום תכופים, ארוכים ועוצמתיים יותר – תוצאה ישירה של שינוי האקלים, לדברי מדענים – ערים באירופה מחפשות דרכים לשנות את התכנון העירוני. רבות מהן בוחרות להגדיל את השטחים הירוקים ולהשתמש בצבעים בהירים המשקפים את קרני השמש, במטרה להפחית את השימוש בחומרים כהים השומרים על חום. "רצינו לשפר מעט את איכות השהות של המבקרים ולהגביר את המודעות", אמרה האוצרת ורוניק אפבורג, ששמחה לראות כי התיירים "נמשכים לפלטה הצבעונית והנעימה לעין".
הכי מעניין

חצר המוזיאון | צילום: AFP
כל משטח צבע ביצירה מייצג שנה, וכל אחד מהם מכיל נקודות קטנות, כאשר כל נקודה מסמלת מיליארד טונות של פליטות פחמן דו-חמצני. מספר הנקודות על כל משטח משקף את הפליטות הגלובליות באותה שנה, וכך ניתן לראות בעיניים את העלייה בפליטות כתוצאה מפעילות אנושית בין השנים 1960 ל-2000. "הבלוקים מתמלאים בהדרגה", אמר גריסלר בצער, בעל רקע באמנות גרפיטי. "זה מתחיל בתשע נקודות, ובסוף יש פי שלושה יותר", הוסיף.
"זו חלק ממערך של התאמות לגלי חום עירוניים", אמר הנס-פטר הוטר, מומחה לבריאות סביבתית באוניברסיטת וינה לרפואה, התומך ביוזמה. טמפרטורה נמוכה יותר על האספלט מפחיתה את הצורך בקירור המבנים הסובבים את החצר, ובכך מקטינה את השימוש במזגנים, הסביר הוטר. "עלינו להסביר טוב יותר את נושא שינוי האקלים כדי שאנשים לא יאבדו תקווה ויראו בצעדי ההסתגלות פעילות מהנה", הוסיף.

הנס-פטר הוטר, מומחה לבריאות סביבתית | צילום: AFP