מנגנון חדש ללבנון והורמוז: סיכום היום הראשון לשיחות איראן-ארה"ב

המתווכות פקיסטן וקטאר דיווחו על "התקדמות מעודדת" בשיחות בין ארה"ב לאיראן. הצדדים יקימו ערוצי תקשורת למניעת תקריות בהורמוז והתלקחות בלבנון

מכליות נפט וספינות משא עומדות בשורה במצרי הורמוז | AP/אלטף קאדרי

מכליות נפט וספינות משא עומדות בשורה במצרי הורמוז | צילום: AP/אלטף קאדרי

תוכן השמע עדיין בהכנה...

איראן וארצות הברית הסכימו הלילה (שני) להקים ערוצי תקשורת כדי להשאיר את מצרי הורמוז החיוניים פתוחים ולסיים את הלחימה בלבנון, כך מסרו המתווכות, לאחר סבב השיחות הראשון בין הצדדים בשווייץ, במסגרת המאמצים לסיום המלחמה במזרח התיכון.

הצוותים, בראשות סגן נשיא ארצות הברית ג'יי־די ואנס ומוחמד באקר קאליבאף מטעם איראן, פתחו את השיחות אתמול. בכך החלה תקופת משא ומתן בת חודשיים, כפי שנקבע בהסכם הראשוני שעליו הוסכם בשבוע שעבר.

המתווכות, פקיסטן וקטאר, מסרו כי השיחות התקיימו ב"אווירה חיובית ובונה". "הושגה התקדמות מעודדת, כולל יצירת מנגנון להמשך שיחות טכניות", מסרו. לדבריהן, הוקם ערוץ קשר שנועד "למנוע תקריות ואי־הבנות" במצרי הורמוז. בנוסף הוקם "תא למניעת חיכוך" בין הצדדים לבין הרשויות בלבנון, שנועד למנוע התחדשות של הלחימה, כך מסרו המתווכות. השיחות הטכניות יימשכו בשאר ימות השבוע באתר הנופש השווייצרי בירגנשטוק.

הכי מעניין

סגן נשיא ארה"ב, ג'יי.די. ואנס, צופה לצד חתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, בזמן ששר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, לוחץ את ידו של ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף, לפני פגישה מרובעת בין ארצות הברית, איראן, פקיסטן וקטאר | AFP

סגן נשיא ארה"ב, ג'יי.די. ואנס, צופה לצד חתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, בזמן ששר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, לוחץ את ידו של ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף, לפני פגישה מרובעת בין ארצות הברית, איראן, פקיסטן וקטאר | צילום: AFP

טהרן סגרה בפועל את נתיב השיט המרכזי במצרי הורמוז כתגובה לתקיפות המשותפות של ישראל וארצות הברית ב־28 בפברואר, שהציתו את המלחמה במזרח התיכון. לבנון נגררה לעימות לאחר שחיזבאללה, בעל בריתה של איראן, תקף את ישראל בעקבות המלחמה נגד איראן. הדבר הוביל להפצצות ישראליות במדינה השכנה.

לאחר כמה ניסיונות כושלים, וושינגטון וטהרן חתמו לבסוף על מזכר הבנות שנועד לסיים את העימות, וכלל סעיף להפסקת הלחימה בלבנון בין ישראל לחיזבאללה. אולם מאז נרשמו בלבנון עימותים חוזרים, ובעקבותיהם הודיעה איראן כי תסגור שוב את נתיב הסחר החיוני לנפט ולגז, לאחר שפתחה אותו במסגרת ההסכם.

"התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטאר הביא להתקדמות משמעותית לסיום מלחמת לבנון", כתב שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י ברשת X לאחר השיחות בשווייץ. "ייצוא נפט ופטרוכימיה קיבל פטור, המצור הוסר, חלק מהנכסים המוקפאים שוחררו, ותוכנית גדולה לשיקום ולפיתוח איראן יצאה לדרך. המבחן האמיתי הראשון: תא מניעת החיכוך בלבנון", כתב.

כוחות חטיבת גבעתי פועלים בדרום לבנון | דובר צה"ל

כוחות חטיבת גבעתי פועלים בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל

ההתפתחות הזו הגיעה לאחר פתיחה רעועה של המשא ומתן, כאשר משלחת הרפובליקה האסלאמית נטשה את השיחות בתגובה לאיומיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתקוף את איראן בשל תמיכתה בחיזבאללה ביום ראשון.

פרוקסיז

טראמפ איים לתקוף את איראן אם לא "תעצור מיד את הפרוקסיז בעלי השכר הגבוה שלה בלבנון מלעשות צרות".  איראן השיבה באזהרה משלה. "מוטב להם להיזהר בהצהרות שלהם; הכוחות המזוינים שלנו מוכנים להגיב להם באופן אחר. לא משנה מה הם אומרים, אנחנו אלה שפועלים", אמר ראש צוות המשא ומתן האיראני מוחמד באקר קאליבאף.

במקביל, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר כי הכוחות יישארו בדרום לבנון "כל עוד יהיה צורך", והתחייב כי "לא אאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". עד ערב יום ראשון לא דווח על תקיפות ישראליות או על המשך הלחימה, וחלק מתושבי דרום לבנון החלו לחזור בזהירות לבתיהם.

רה"מ נתניהו בהצהרה במשרד רה"מ בירושלים | אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

רה"מ נתניהו בהצהרה במשרד רה"מ בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הלחימה בין ישראל לחיזבאללה איימה שוב ושוב לשבש את מאמצי השלום. ביום שישי נדחו השיחות המתוכננות בין ארצות הברית לאיראן, לאחר שצה"ל פתח בתקיפות קטלניות בלבנון בעקבות מותם של ארבעה לוחמים בקרבות שם. הרמטכ"ל זמיר ביקר אתמול את הכוחות בדרום לבנון, ואמר כי חיזבאללה נמצא ב"מצב קשה מאוד". "חיזבאללה ספג מכה קשה ומשמעותית, ואנחנו מחויבים להישאר ערוכים להמשך הפעילות ולמנוע את שיקומו", אמר רב־אלוף אייל זמיר.

משרד הבריאות מסר כי מספר ההרוגים הכולל בלחימה בלבנון עבר כעת את רף 4,100.

"דף חדש"

סגן נשיא ארצות הברית ג'יי־די ואנס בירך מוקדם יותר על "פגישה היסטורית" בשווייץ. ואנס, שלצדו עמדו נציגי המשא ומתן האמריקנים ג'ארד קושנר וסטיב ויטקוף, הוסיף: "השאלה שעומדת בפנינו עכשיו היא כמה עוד נוכל להשיג יחד? האם נוכל לפתוח דף חדש? האם נוכל לשנות את היחסים במזרח התיכון באופן קבוע? או שנחזור לעשות דברים בדרך הישנה, וזה לא מה שאנחנו מעדיפים, אבל זה בהחלט דבר שעלול לקרות".

עוד כתבות בנושא

מלבד סוגיית לבנון, לא נמסרה אינדיקציה לכך שתמיכתה של איראן בארגונים חמושים ברחבי האזור, נושא שמעורר זה שנים את זעמן של ארצות הברית וישראל, תטופל במסגרת המשא ומתן. בנאום ביום ראשון אמר נשיא איראן מסעוד פזשכיאן כי טהרן לא תוותר על זכותה להעשיר אורניום, אף שחזר על הכחשתה של איראן כי היא מעוניינת בנשק גרעיני. "אנחנו יכולים גם לומר בכתב שאין לנו כוונה לבנות פצצה", אמר.

עוד כתבות בנושא

עוד כתבות בנושא