נתחיל מהסוף: בסיום טבח 7 באוקטובר נפלו או נרצחו 1,320 בני אדם, בהם 457 אנשי צה"ל כוחות הביטחון, ונחטפו 251 חיילים ואזרחים לרצועת עזה, באחד הימים הכי קשים שהיו פה מאז הקמת המדינה. כל המערכים כשלו, בזה אחר זה וללא הבחנה. התחקיר הזה מנסה להבין איך קרה שלאורך כל הלילה, הסימנים המודיעינים שהלכו והצטברו לא הדליקו מספיק נורות אדומות אצל מקבלי ההחלטות במערכת הביטחון, שלא הבינו שמתקפת פתע עומדת להתרחש.
- אחרי כמטע שנה וחצי: פורסמו תחקירי צה"ל ל-7 באוקטובר
- חלק א' – התפיסות השגויות של ישראל ביחס לחמאס ורצועת עזה
- חלק ב' – כל המערכים כשלו, אף סימן לא זוהה: התנהלות צה"ל בלילה שקדם לטבח
- חלק ג' –
- חלק ד' –
למעשה, התחקיר קובע כי כל ההתנהלות, קבלת ההחלטות והבנת המודיעין בליל 7 באוקטובר הן מיקרוסומוס של כל ההבנות האסטרטגיות, המודיעיניות והמבצעיות שנבנו בצה"ל לאורך השנים. גופי המודיעין כשלו במתן התרעה, והסימנים שעלו בלילה היו מעורבים ולא חד-משמעיים, והציגו חלקם שגרה וחלקם פעילות חריגה של חמאס.
מראש, צה"ל הגיע לאותו ערב עם "זווית כניסה" מסוימת – במשך מספר שבועות היו התפרעויות על הגדר, אך פתאום בלחץ חמאס ואכיפה של פעיליה הם נפסקו. מדובר בדיעבד בחלק מההונאה של חמאס שנועד להראות שאין רצון למלחמה.
הסימנים שכללו בין היתר השמשת עשרות כרטיסי סים ישראלים ברצועת עזה – אירוע שקורה פעמים רבות לאורך השנה אך בכמויות קטנות יותר, לא העיד על פעילות משמעותית, אך צבר הסימנים היה חריג. במהלך הלילה נעשו בדיקות רבות לאמת או לשלול כוונה לפעילות התקפית של חמאס, חלק מהבדיקות שללו סימנים וחלקן הותירו סימני שאלה. לא נוצרה תמונת מודיעין מלאה, והיה מידע שהגיע למערכות אך לא לקציני המודיעין ולמפקדים.
המערכת המבצעית קיבלה החלטות על תגבור מוקדים וקיצור כוננויות מטכ"ליות בלבד בהתבסס על הבנת האיום כפי שהוערך בזמן אמת. השיקולים לשמירה על מקורות מודיעיניים השפיעו על ההחלטות, אך לא נבחנו בצורה סדורה. מנגנון שמירה על מקורות פעל באופן חלקי. חלק מהמפקדים חזרו לגזרה כחלק מהיערכות מוגברת. במהלך הלילה התקיימו מספר שיחות להערכת מצב של מפקד פד"ם עם הגורמים תחתיו. מעט אחרי 4, הרמטכ"ל שעודכן, מקיים שיחה עם פינקלמן וראש אמ"ץ בסיוק, ומנחה להיערך לתרחישים שונים כולל פשיטה מהים ומהאוויר, מנהרות ובורות שיגור. מבקש להכין מטרות תגובה מהירות ומנחה לשפר את האיסוף למול האירוע בכל דרך, לגלות ערנות בשעות הבוקר המוקדמות ואז סיכם שתהיה שיחת עדכון נוספת בהמשך. בשיחה הובהר גם לו שלא מדובר באירוע טז"מי – טווח זמן מיידי, קרי, אם יקרה משהו, זה לא יהיה בקרוב. מרגע סיום הערכת המצב ועד לפתיחת המתקפה לא עלה מודיעין משמעותי נוסף.
זהו ציר הזמן שהוביל ל-6:29 בבוקר 7 באוקטובר – שעת תחילת המתקפה והטבח:
21:30 – גורמים בשב"כ מעדכנים את קציני המודיעין של אוגדת עזה ופיקוד דרום שהופעלו עשרות כרטיסי סים ברצועת עזה ואלה מעדכנים את מפקדיהם. כשמעמיקים במודיעין מגלים שהאירוע קרה כבר מספר פעמים בעבר.
23:30 שיחות מפקדים עם בכירים בשב"כ. מעט אחרי מתקבלות אינדיקציות לפעילות אפשרית החורגת משגרה, מתבצעות מספר פעולות שמגלות כי כולם בשגרה
00:00 – קמ"ן פיקוד דרום מעדכן את האלוף פינקלמן שנמצא בחופשה בצפון ומעלה שלוש אפשרויות לכך: חמאס חוששים מתקיפה ישראלית; תרגיל או פעילות יזומה בהפתעה שלהם. פינקלמן קובע הערכת מצב לשעה 10 בבוקר ומציין כי אם יתקבל מודיעין חדש אז יקיים דיון מיידי.
עד 2 בלילה – בפיקוד ובאוגדה ממשיכים בבדיקות מול שב"כ ואמ"ן.
2:30 בלילה – מתקבלת ידיעה מודיעינית נוספת בפד"ם על חריגה של חמאס. בבדיקה עולה כי נראה שמדובר בטיפול במשגר או במשהו שגרתי. פינקלמן מודיע על הערכת מצב טלפונית ל-3 בלילה. במקביל מועבר עדכון לגורמים מרכזיים בחטיבת המבצעים ולשכת הרמטכ"ל.
3:00 ראש אמ"ץ עודד בסיוק מעודכן ומנחה להגדיל את מספר הכטב"מים ברצועה מאחד לשלושה.
3:10 – עדכון ראשוני למפקד אמ"ן אהרון חליווה, ראש חטיבת המחקר ומפקד 8200.
3:15 – הרמטכ"ל הרצי הלוי מקבל עדכון ראשון מהרל"ש. הוא מבין שקורה משהו חריג ומבקש לשוחח עם פינקלמן. ראש אמ"ץ בסיוק מעודכן על השיחה ומבקש להצטרף. השיחה תתקיים אחרי שהערכת המצב של פינקלמן תסתיים.
3:15 – חיתוך מצב אלוף פד"ם בהשתתפות מאו"ג עזה, נציגי הפיקוד (קמ"ן, אג"ם ומרכז האש), קמ"ן אוגדת עזה ושני נציגי שב"כ. השיחה נערכת בטלפון האדום: קמ"ן פיקוד מציג את תמונת המודיעין, האירועים החריגים והבדיקות שבוצעו. מציין כי קיימת חריגות לא ברורה וככלל האירוע אינו בטז"מ – טווח זמן מיידי, קרי, אם יקרה משהו, זה לא יהיה בקרוב. קמ"ן האוגדה אומר בתורו: "אני מקבל מה שאמר קמ"ן הפיקוד". פינקלמן עוצר אותו ומבקש ממנו התייחסות מפורטת, כי רוצה לשמוע דעות אחרות והוא מסביר לו מפורשות ומוסיף: "המערכים ההתקפיים של חמאס– בשגרה". אותן שאלות מפקד הפיקוד מפנה לגורמי השב"כ ואלה אומרים אותן דברים: "אם יקרה משהו, אז לא מחר בבוקר". תוך כדי השיחה נכנס מודיעין על חריגות במערך האווירי. מפקד הפיקוד מנחה להגביר מוכנות: הקצאת כלים אווירים נוספים, להעלות דריכות בהגנה האווירית בלי קיצור כוננות. כל אלה תחת דגש לפעולה זהירה כדי לשמור על המקורות. במהלך השיחה מציגים שלוש הסברים אפשרים לסימנים: 1. תרגיל של חמאס, 2: נערכים לתגובה ישראלית מאחר והקבינט אמור להתכנס בראשון כדי לדון בסיכולים בתגובה לאירועים ביו"ש, 3: פשיטה מצומצמת של חמאס – אפשרות שנתפסת כהכי חמורה וגם הכי פחות סבירה.
החליטו להחזיר את מפקד החטיבה הצפונית שהיה בביתו, ועוד קצינים ממפקדות האוגדה והחטיבות. קצין אג"ם פיקוד דרום מציע להחזיר גם מג"דים, אך מפקד אוגדת עזה מתנגד.
3:30 הפצת תמונת מודיעין שב"כ: עיקריה צבר סימנים מעידים חריגים. בראיה מחמירה ייתכן שמצביעים על היערכות חירום בקרב חמאס. הערכה מסכמת – חמאס לא מעוניין בהסלמה.
בין 4 ל-5: רצף שיחות בין בכירים בפד"ם לגורמי חה"א ואמ"ץ. מפעילים את ההנחיות של אלוף פד"ם. העברת מסוק קרב מבסיס רמת דוד לרמון נקבע לשעה 8 בבוקר.
4 בבוקר: חיתוך מצב מאו"ג עזה – מתקף את ההנחיות. מבקש לעשות כוננות עם שחר באופן הדוק, לדחות את הפעולה השגרתית של הסיור לשלילת החדירה בגבול להמשך הבוקר, המג"דים לא מעודכנים בשום שלב במצב.
4 ל-4:30: שיחת הרמטכ"ל עם פינקלמן וראש אמ"ץ – סקירת המודיעין וההנחיות. הרמטכ"ל אומר שהכל יכול לקרות וצריך ללכת בחשיבה מחמירה. הלוי מתאר תרחישים בשיחה, כולל פשיטה מהים, מהאוויר, תת"ק ובורות שיגור. מבקש להכין מטרות תגובה מהירות, מנחה לשפר את האיסוף למול האירוע בכל דרך. מנחה לגלות עירנות בשעות הבוקר המוקדמות. סיכם על שיחת עדכון נוספת בהמשך.
4:15 – מתקיימות שיחות רבות מבין גורמי פד"ם והזרועות. בניסיון להמשך הבנת המידע והמשמעויות מכך. אמ"ץ מוודאים בשלב זה כי חיל הים וחיל האוויר מעודכנים. למרות שמאשרים שכן, מפקד חיל האוויר מכיר את האירוע רק סביב 5:30, ומפקד חיל הים כלל לא מכיר. מקצרים כוננויות מטכ"ליות.
4:30 – ראש אמ"ץ מקיים קצף שיחות עם רח"ט מבצעים ורח"ט מחקר. בכיר שב"כ מעדכן על קיצור כוננות צוות טקילה. בהתאם בסיום השיחות מוציא רל"ש ראש אמ"ץ סיכום הנחיות בצ'אט כולל דגשים בהתאם לסיכום הרמטכ"ל.
5:00 – המשך שיחות מול גורמי שב"כ של גורמים בפד"ם ובאוגדה להעמקת המודיעין.
עד 6 בבוקר חלק מהגורמים חוזרים לבסיס לטובת היערכות.