משטרת ישראל במחוז צפון עצרה לאחרונה את רג'א אגבאריה, מנהיג תנועת אבנאא אל-בלד, ואף הוגש נגדו כתב אישום חמור בגין הסתה ברשתות החברתיות. אגבאריה, תושב אום אל פאחם, מוכר מאוד במגזר הערבי ואף מכהן כחבר בוועדת המעקב של ערביי ישראל. מתחילת מעצרו (הוא עצור עד תום ההליכים ודיון בעניינו יתקיים בשבוע הבא, י"פ) מלווים אותו עו"ד מתנועתו וגם מנכ"ל הארגון הערבי-ישראלי 'עדאלה', עו"ד חסן גב'ארין. לדיונים בעניינו בבית המשפט השלום בחדרה הגיעו חברי כנסת מהרשימה המשותפת. גם השייח' כמאל ח'טיב, בכיר התנועה האסלאמית של הפלג הצפוני השתתף במחאת ההזדהות עם אגבאריה ויו"ר ועדת המעקב, מוחמד בארכה, התייצב לצדו בבית המשפט.
אגבאריה מואשם בהסתה וגילוי הזדהות עם ארגוני טרור. בעמוד הפייסבוק שלו ניתן למצוא קריאות רבות המזדהות עם ארגוני טרור ומאדירות מחבלים. הוא מגלה הזדהות עם כל ארגוני הטרור הפוגעים בישראל: חיזבאללה, חמאס, החזית העממית והג'יהאד האסלאמי.

לא פעם מעלה אגבאריה על נס מחבלים שביצעו בישראל פיגועים קשים. בין היתר, הוא העלה פוסטים המביעים הזדהות עם שלושת המחבלים מאום אל-פאחם שרצחו שני שוטרים בהר הבית ביולי 2017. הוא אף פרסם דברי הזדהות ושבח בעד חוליית המחבלים שרצחה את הרב רזיאל שבח ז"ל מחוות גלעד. אגבאריה וחבריו מרבים להביע תמיכה ברודן הסורי בשאר אל-אסד, ובמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. הוא אף העלה פעמים מספר תמונה שבה נראה בנימין נתניהו כמעין ערפד האוכל ילדים פלסטינים ומגן דוד מעטר את מצחו.
פועלו של אגבאריה לא נעצר רק ברשתות החברתיות. הוא פיתח קשרים אמיצים עם אנשי ארגוני טרור כמו איש הג'יהאד האסלאמי חאדר עדנאן, ואנשיו באבנאא אל-בלד נפגשו כמה פעמים בשנים האחרונות עם חברים אחרים בארגון הטרור הפלסטיני. בנוסף, בארגון הערבי-ישראלי מרבים להפגין תמיכה באנשי החזית העממית. אגבאריה אף נאם באזכרה לזכרו של באסיל אל ארג', מחבל שחוסל על ידי הימ"מ בשנה שעברה ואף כתב על "גבורתו וחוכמתו" של פעיל הטרור. אל ארג' עמד בראש חוליה שתכננה לבצע פיגועים בישראל, דמותו הפכה למעין "גיבור תרבות" על ידי פעילי אבנאא אל-בלד.
מאז מעצרו, זכה אגבאריה שיתקיימו למענו הפגנות על ידי פלסטינים בשטחי הרשות ועזה. הפגנה אחת התקיימה מול משרדי הצלב האדום בטול כרם. אנשי הג'יהאד האסלאמי, ביניהם גם פעילי טרור מובהקים שישבו בכלא הישראלי, כמו עו"ד מוחמד עלאן, שעסק בגיוס מחבלים מתאבדים. גם פעילי החזית העממית קראו לשחרורו של אגבאריה.
בכנסת ישראל כבר נשמעים הקולות לפעול נגד ועדת המעקב ששני חברי אבנאא אל-בלד מכהנים כחברים רשמיים בה. "הבעיה היא ועדת המעקב שהופכת אט אט ל'ממשלת צללים' העוסקת בחתרנות מדינית ומסיתה את הציבור הערבי", אמרה ח"כ ענת ברקו (הליכוד), חברת ועדת חוץ וביטחון. "טענתי זאת בעבר ואחזור על כך שוב, ועדת המעקב, גם היא צריכה להיות מחוץ לחוק. אליה כמובן צריכה להצטרף תנועת אבנאא אל-בלד המסיתה לטרור. אני תומכת בהחלטה להכניס את אגבאריה לכלא ואני מקווה שימצאו נוספים כמוהו שישלחו לכלא. מעבר לכך, הארגון צריך להיסגר ואסור להרשות לניצנים של ארגון דומה לצוץ פתאום בשם אחר".

"ההשפעה שלנו על המדינה היא אפסית"
תנועת אבנאא אל-בלד ("בני הכפר" או "בני הארץ") מחרימים את הבחירות הכלליות בישראל. בכך הם נבדלים אף ממפלגת בל"ד הלאומנית. מזכ"ל התנועה, מוחמד כנאענה, גם הוא אישיות מוכרת בהנהגה הערבית וחבר ועדת המעקב, ריצה בכלא 4.5 שנים על העברת מידע לפעילי טרור – מידע שהועבר מגורם בארגון חיזבאללה לפעילי טרור פלסטינים. על אחיו של מוחמד כנעאנה, חוסאם כנעאנה, שגם הוא פעיל אבנאא אל-בלד והיה מעורב בפרשה, נגזרו 10 שנות מאסר.
אבנאא אל-בלד נוסדה כתנועה ארצית בשנות ה-80 ונחשבה לזרם המזוהה עם השמאל ותנועות מרקסיסטיות עם הזדהות מלאה עם המאבק הפלסטיני. בשנות ה-90 היה רג'א אגבאריה המזכיר הכללי של התנועה ובהמשך הוא הוביל קו תקיף נגד הסכמי אוסלו. מתוך אבנאא אל-בלד וגם ארגונים נוספים צמחה בין היתר מפלגת בל"ד, אך בהמשך פרשו אגבאריה וחבריו מבל"ד וחזרו לעמדתם הקבועה שאין להשתתף בבחירות במדינת ישראל.
"אין לנו שום סיבה להצביע בבחירות לישראל", קובע לואי חטיב, פעיל חברתי וחבר אבנאא אל-בלד בכפר קרע. "המציאות הפלסטינית לא משתנה כתוצאה מהצבעה בבחירות ולא משנה אם כל המפלגות הערביות מתאחדות".

חטיב טוען כי למרות שרוב הציבור הערבי לא נמנה על שורות אבנאא אל-בלד, רובם בוחרים שלא להצביע בבחירות. "אומרים ש-50 אחוז מהערבים לא מצביעים בבחירות, אבל אני אומר שיש זיופים ורק 40 אחוז מצביעים. אנחנו יודעים שההשפעה שלנו על המדינה היא אפסית". עם זאת, בבחירות לרשויות המקומיות יש לאבנאא אל-בלד רשימות שרצות וחבריהן שותפים להנהגות המקומיות בערבים ובמועצות. "בסוף אנחנו כוח בלתי נפרד מהקשת הפוליטית של הפלסטינים בישראל. אנחנו היינו לפני בל"ד ולפני מפלגות אחרות והעמדות שלנו קבועות ולא משתנות", טוען חטיב.
אך מה שמבדיל עוד את התנועה הקיצונית, מעבר לסוגיית הבחירות, הוא החינוך להתנגדות אלימה נגד מדינת ישראל. בעמודי הפייסבוק הרשמיים של אבנאא אלבלד – זו של התנועה הפוליטית וזו שמיועדת לבני הנוער – המוטיב החוזר הוא תמיכה באלימות, וההבנה שהתנגדות חמושה נגד קיומה של מדינת ישראל היא לגיטימית והכרחית.
שיטוט מהיר בעמודי הרשת הרשמיים של התנועה חושף תמיכה של התנועה בפיגועי טרור קשים ביותר שהתרחשו ברחובות ישראל ובפעילי הטרור שבצעו אותם. על חטיפת שלושת הנערים מגוש עציון בידי אנשי חמאס, נכתב בעמוד הפייסבוק של אבנאא אל-בלד: "התנגדות". כרזה אחרת שפורסמה בעמוד הפייסבוק של התנועה היא כרזת תמיכה במחבלים פלסטינים וקריאה לשחרורם, ביניהם של עבאס אל סייד, איש הזרוע הצבאית של חמאס בטול כרם, האחראי לפיגועים רצחניים רבים, בין היתר, של מלון פארק וקניון השרון בנתניה.

עמוד הפייסבוק, שמיועד לבני הנוער של התנועה, הולך גם הוא באותה דרך של האדרת דמויות המזוהות במאבק אלים וטרור נגד ישראל. כחלק מיצירת תשתית אידיאולוגית חינוכית נכתבים בעמוד שמיועד לנוער "טקסטים אינפורמטיביים" על דמויות פלסטיניות משמעותיות. הטקסטים על אישים אלו כתובים בהערכה רבה אם לא בהערצה. מדובר על דמויות כמו מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, מוחמד ג'עברי, שנהרג על ידי ישראל במבצע "עופרת יצוקה"; המתכנן הראשי של פיגועי חמאס בשנות ה-90 יחיא עיאש, מפקד הכוח החמוש בקרב בג'נין באינתיפאדה השנייה אבו ג'נדל, ורוצחו של הרב רזיאל שבח ז"ל אחמד נאסר ג'ראר. כמו כן דמותו של המחבל באסיל אל ארג', שעליה נכתב בהערצה גלויה. "באסיל אל ארג' הוא איש משכיל", אומר חטיב, "מדינת ישראל יכולה הייתה לעצור אותו אבל בחרו להרוג אותו". לשאלה מדוע אל ארג' חוסל כשהוא אוחז בכלי נשק, משיב חטיב: "מדובר היה בנשק להגנה עצמית".
דמות טרוריסטית נוספת, שעליה נכתב באריכות תוך הצמדת סופרלטיבים על גבורתו ופועלו למען פלסטין, היא זו של ראאד אל כרמי, בכיר התנזים, שאחראי לרצח ישראלים רבים בימי האינתיפאדה השנייה. אל כרמי, חטף שני מסעדנים בטול כרם, מוטי דיין ואתגר זיתוני והוציאם להורג. כך עשה גם לתושב פתח תקווה אלי נעמן. אל כרמי שעבד תחת הנהגתו של מרואן ברגותי ביצע גם פיגועי ירי, שבהם נרצחו שישה אזרחים ישראלים. על אל כרמי, נכתב בעמוד הפייסבוק של נוער אבנאא אל-בלד שהיה "אש תבערה בוערת אל מול הכיבוש".
עומדים לקול ההמנון הפלסטיני. מתוך מחנה 'השיבה'
"מחנה השיבה"
המידע שמספקים אנשי התנועה לבני הנוער הוא סלקטיבי למדי ולרוב מגלה הבנה, אמפתיה והערצה לדמויות הפלסטיניות. על חאג' אמין אל חוסייני נכתב שהוא ברח לגרמניה בשנותה-,30 אך על כל פרשת יחסיו עם המשטר הנאצי לא נכתב דבר. גם על טבח הספורטאים במינכן נכתב בהבנה רבה והועלתה שם הטענה וההצדקה שהספורטאים התאמנו במכון וינגייט, הנושא את שמו של קצין בריטי שסייע לישראל וכי המקום (מכון האימונים, י"פ) שימש את חיילי צה"ל לטובת אימונים. כך גם נכתב בהערצה אודות מנהיגי המרד נגד הבריטים וההתנגדות להגירה הציונית ב-1929 אשר הוצאו להורג על ידי הבריטים. על מעלליהם, למשל, אודות רצח יהודי חברון לא נכתב דבר.
אך גולת הכותרת של הפעילות החינוכית של תנועת אבנאא אל-בלד היא מחנה הנוער שהתקיים בחודש אוגוסט השנה ונשא את השם: "מחנה השיבה". עשרות ילדים, נערים ונערות, בגילאי 16-6 הגיעו למספר ימים למחנה של תנועת בנא אל-בלד שהתקיים בכפר נופש במועצה המקומית כאבול שבגליל המערבי.
פעילות מתוך מחנה 'השיבה'
הפעילויות ב"מחנה השיבה" הועברו לילדים, חלקם כאמור בני 6 בלבד, ברוח הלאומנות של אבנאא אל-בלד. לילדים בני 10-9 הועברה סדנה או הצגה על דמותה ופועלה של עאהד תמימי, הנערה מנבי סאלח שסטרה לחיילי צה"ל. באחת הפעילויות התבקשו בני הנוער לצייר ולכתוב גרפיטי על בד. על הבד צוירו דגלי פלסטין, השנה 1948, שמו של באסיל אל ארג' – אותו מחבל שעמד בראש חוליה שביקשה לבצע פיגועים בישראל וחוסל על ידי כוחות הביטחון. דמות הקומיקס הפלסטינית "חנדלה" צוירה על ידי הילדים על בד הגרפיטי. לרוב דמות הקומיקס מצוירת כילד בן 10 שידיו משולבות מאחורי גבו. במחנה של אבנאא אל-בלד, צויר "חנדלה" כשהוא אוחז נשק ביד ימין.
בחלק מהפעילויות התבקשו הנערים להידמות ל"לוחמים פלסטינים". אוחזים בדגלי פלסטין, הפכו הנערים לרעולי פנים ונשאו נאומים חוצבי להבות אודות ה"התנגדות". משתתפי המחנה זכו לעמוד דום להמנון פלסטין, להאזין לנאומים של פעילי התנועה וגם לשמוע שיר על "השלום" מפי מספר ילדות. אחרי שיר "השלום" נאמה אחת הילדות המשתתפות במחנה והבהירה את כוונת השיר: "השלום שאנחנו מדברים עליו הוא שלום המבטיח את שחרור הארץ, שחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא של הכיבוש ושיבת הפליטים".
פעילות מתוך מחנה 'השיבה'
מוחמד אוסמה אגבאריה, פעיל בכיר בתנועה, אסר על מארגני ומדריכי מחנה הנוער לשוחח עם מקור ראשון. עם זאת, לואי חטיב אומר כי פעילות מחנה הנוער, כולל הפעילויות להזדהות מוחלטת עם המאבק הפלסטיני היא לגיטימית, כיוון שהיא עוסקת בהוויה הפלסטינית והערבית. "בואו לא נשכח שיש לא מעט ילדים ישראלים שמחזיקים נשק ויש להם פעילויות נוער חינוכיות באתרים צבאיים", אומר חטיב.
האם התחפשות לרעולי פנים היא חלק מ"ההוויה הפלסטינית"? לפי חטיב בהחלט. "מבחינתנו רעול הפנים הוא חלק מהוויה הפלסטינית שלנו. במידה שאתה עם נכבש מותר לך להילחם בכל האמצעים נגד הכובש. הרי אהוד ברק הוא זה שאמר שאילו הוא היה פלסטיני הוא היה חלק מההתנגדות הפלסטינית. כלומר זכותו של העם להתנגד לכיבוש שלו. אז מה אתה רוצה שנשיר את התקווה? אני לא שר 'התקווה' זה לא קשור אלי אני שר את ההמנון שלי, בשפה שלי עם הדגל שלי. אני חלק מהעם הפלסטיני וחלק מההוויה וההיסטוריה הערבית".